به گزارش ایرنا، مردم شهرستان قرچک روز یکشنبه با حضور در مرقد مطهر امامزاده بی بی زبیده (س)، غبار از این حرم مطهر زدودند و با ضریح مطهر را با گلاب ناب شستشو دادند.
در این آیین مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با قرائت قرآن و زیارت عاشورا، ذکر مصیبت امام حسین (ع) کرده و به یاد مظلومیت خاندان عصمت و طهارت مدیحه سرایی کردند.
بر اساس شجره ‌نامه به‌دست آمده از کتابخانه آستان قدس رضوی و تالیف و تحقیق حجه الاسلام فلسفی، نسب بی‌بی زبیده بنت یحیی، نوه امام موسی کاظم (ع) بوده و عموی ایشان امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) عمه ایشان است.
بر اساس مطالب به ‌دست آمده بی‌بی زبیده (س) به همراه پدر بزرگوارشان سید یحیی برادر امام رضا (ع)، به سمت شهر مشهد در حرمت بودند که در سن حدود ده سالگی در شهرستان قرچک به شهادت می‌رسد و پیکر مطهره ایشان در محل کنونی زیباشهر به خاک سپرده می‌شود.
طرح توسعه بنا و مرمت و اجرای تزئینات این بقعه با زیربنای 500 مترمربع زیرنظر اداره اوقاف در سال 1381 آغاز شد و بنای اصلی بقعه که 700 سال قدمت دارد، در سال 1376 مرمت شد.
این صحن دارای ایوانی است که بعدا یک رواق کوچک به آن ملحق شده است، گنبد کوتاه بقعه با پوشش سبز فام، با دهانه باز به ارتفاع 5/2 متر است و اطراف بقعه قبرستان عمومی است.
شهرستان قرچک با 270 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
خبرنگار: سید حسن میری-انتشاردهنده: معصومه آقا امینی
تهرام/7254//7244
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.