هفته ملی بدون دخانیات به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان به 10 تا 16 تیرماه موکول شده است
به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سمانه زمانی با بیان اینکه استعمال دخانیات زمینه ساز گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است، اظهار کرد: براساس آمارها سالی50 هزار مرگ در ایران ریشه در استعمال مواد دخانی دارد بنابراین اقدامات و فعالیت های آموزشی و ترویجی هفته ملی بدون دخانیات برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی شهروندان در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.
وی با اعلام اینکه هفته ملی بدون دخانیات به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان به 10 تا 16 تیرماه موکول شد، گفت: در ایران حدود 7 میلیون و 700هزار نفر مصرف‌کننده انواع مواد دخانی هستند و چهار درصد از کل مرگ و میر بالای 30 سال کشور به واسطه مصرف دخانیات ثبت می‌شود.
زمانی افزود: براین اساس اداره کل سلامت معاونت اجتماعی شهرداری تهران در سال جاری در نظر دارد برنامه های مختلفی را برگزار کند.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به نامگذاری روزهای هفته ملی بدون دخانیات گفت: شنبه 10تیر به عنوان روز «دخانیات تهدیدی برای جوانان»، یکشنبه 11تیر به عنوان روز «دخانیات تهدیدی برای زنان»، دوشنبه 12تیر به عنوان روز «دخانیات تهدیدی برای محیط زیست»، سه شنبه13 تیر به عنوان روز «دخانیات تهدیدی برای توسعه پایدار» نامگذاری شده است.
وی افزود: چهارشنبه 14تیر به عنوان روز «دخانیات تهدیدی برای سلامت»، پنجشنبه 15تیر به عنوان روز «سفیران سلامت علیه دخانیات» و جمعه 16تیر به عنوان روز «نقش آموزه های دینی در کنترل مصرف دخانیات» نامگذاری شده است.
زمانی گفت: مناطق 22گانه در این هفته باید در راستای اطلاع رسانی و حساس سازی شهروندان نسبت به موضوع دخانیات و سلامت خانواده و جلب مشارکت های مردمی و همکاری بین بخشی در راستای پیشبرد برنامه های اجرایی تلاش کنند.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت اعضای کانون های پیشگیری از استعمال دخانیات افزود: مناطق 22 گانه ضمن اهتمام ویژه در بازنگری فعالیت های انجام گرفته در پارک ها و اماکن بدون دخانیات در سطح منطقه، خدمات سلامت محور از قبیل مشاوره، راهنمایی، ارجاع و ترک مواد دخانی را به مردم ارائه می دهند.
وی از اجرای همایش منطقه ای با رویکرد آموزشی در موضوع پیشگیری از استعمال دخانیات خبر داد و گفت: طی این همایش از برگزیدگان ترک سیگار و قلیان و حامیان برنامه های پیشگیرانه و کنترل مصرف دخانیات تجلیل می شود.
سازمان جهانی بهداشت به مناسبت 31 می، روز جهانی بدون دخانیات، شعار «دخانیات تهدیدی برای توسعه» را اعلام کرده و با توجه به اهمیت این موضوع در کشور اسلامی ایران هفته ملی بدون دخانیات از 10تا 16 تیرماه برگزار می شود.
امسال، شعار هفته ملی بدون دخانیات، «دخانیات، تهدیدی برای توسعه و سلامت» نامگذاری شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده‌: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.