تا پیش از این اعلامیه، فلسطینیان هم مانند همه ملت های دیگر در آب و خاک خود و در جوار قبله نخست مسلمین زندگی می کردند اما سیاست های استعماری آرامش و سرزمین شان را گرفت و با اعلامیه ای تحمیلی شاهد همسایه ای نامشروع و البته زورگو بودند که نه تنها جعلی بودنش را انکار می کند بلکه با زور اسلحه هم می خواهد بر دامنه اراضی اشغالی اش بیفزاید و از فلسطین چیزی باقی نگذارد.
گرچه اعراب به حمایت از فلطسین در سال های بعد از 1948 واکنش هایی نشان دادند و عمدتا این حرکت ها را ملت ها و نه حاکمان کشورهای عربی باعث شدند ولی جنگ های 6 روزه امید فلسطینیان را برای داشتن حامیانی از میان هم تباران خود تا حد زیادی به یاس تبدیل کرد و رخدادهایی چون پیمان نامه های اسلو و کمپ دیوید و... آب پاکی روی دست ملت فلسطین ریخت که به حاکمان وابسته اعراب همسایه دلخوش نباشند.
با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) در سال 57 و مواضع ظلم ستیزانه رهبری انقلاب، بارقه های امید نزد مردم بی پناه فلسطین جان گرفت.
رهبر فقید انقلاب اسلامی از همان آغاز مبارزات انقلابی در خرداد سال 42 همواره در کنار نفی سلطه شاهانه بر ایران، از حثوث مسلم فلسطینیان دفاع کردند و با پیروزی نهضت، خط حمایت از فلسطین به یکی از سیاست های اصولی انقلاب اسلامی تبدیل و نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام «روز جهانی قدس» در همین راستا بود.
امام خمینی (ره) در 16 مرداد 1358 دراقدامی هوشمندانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کردند و از مسلمانان جهان خواست که دراین روز همبستگی خود را برای حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.
با این اقدام امام راحل، دیگر تداوم موجودیت اسرائیل و ظلم بر مردم فلسطین به مساله ای پرهزینه تبدیل شد و همین که هر سال یک روز بنام فلسطین مردم ایران و سایر کشورهای جهان خروش می کنند و ندای حمایت از فلسطین و جعلی بودن رژیم اشغالگر قدس را سر می دهند، نشان داد که بالاخره اسرائیل هم تاریخ مصرفی خواهد داشت و به این سادگی نمی شود ملتی را از حق و آب و خاکش محروم کرد.
امروز، همان روز موعود است؛ آخرین جمعه ماه رمضان سال 1396 خورشیدی که از ابتدای صبح می شد حال و هوای شهرهای ایران را برای گرد هم آمدن مردمانی که همواره ضد ظلم و استکبار بوده اند را مشاهده کرد.
همچون سایر شهرهای ایران، تهرانیان پایتخت نشین هم برای خلق صحنه هایی پرشور در دفاع از آرمان های فلسطین و پاسداشت روز قدس این یادگار امام راحل به خیابان انقلاب آمدند و با شعارها و راهپیمایی خود بار دیگر حمایت خود را از موجودیت ملتی بنام فلسطین و نامشروع بودن اسرائیل اعلام خواهند کرد.
امروز ایران در اوج اقتدار دفاعی، این شهامت و شجاعت را دارد که به یگانه حامی مردمانی مظلوم که دهه هاست از خانه و کاشانه شان رانده شده اند، تبدیل شود و با وجود اینکه ایادی صهیونیست ها در منطقه خاورمیانه حضوری پررنگ دارند اما باز هم این چنگ و دندان نشان دادن ها بر اراده نظام و مردم ایران در حمایت از فلسطین تاثیری نداشته است.
امام خمینی (ره) در 16 مرداد 1358 دراقدامی هوشمندانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کردند و از مسلمانان جهان خواست که دراین روز همبستگی خود را برای حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.
روز قدس عامل وحدت و بیداری و حمایت مسلمانان از مردم بی دفاع فلسطین است؛ قدس دیگر بخش جدایی ناپذیر جغرافیای جهان اسلام به شمار می رود و هیچ فردی نمی تواند از آن ذره ای چشم پوشی کند.
امام خمینی(ره) درباره روز قدس فرمودند: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است. روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است».
مقام معظم رهبری نیز در خصوص روز جهانی قدس فرمودند که « روز جهانی قدس مظهر اراده عمومی ملت های مسلمان برای مقابله با آمریکا و اسراییل است»
تهرام 6539**1625
گزارشگر: بحیی معماری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.