به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست روز چهارشنبه با حضور سیدبشیر حسینی مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما، مسعود بصیری و حجت الاسلام ذکریا نیکویی فعالان حوزه رسانه در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.
سیدبشیر حسینی مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما در این نشست با اشاره به ویژگی های مدیریت رسانه و انتقال اخبار در شرایط بحران گفت: در مدیریت رسانه در حوادثی همچون ترور به دلیل وجه امنیتی استثنایی وجود دارد، در جریان عملیات تروریستی و اوج بحران، مدیریت امنیتی حاکم است و رسانه باید فرمانبردار و در خدمت امنیت بوده و پس از طی کردن مرحله بحران، پاسخگوی مخاطب باشد.
وی با بیان اینکه در شرایط بحران 2نوع رسانه رسمی و غیررسمی(همچون رسانه های غیرحرفه ای و شهروند خبرنگار) از یکدیگر تفکیک می شوند، افزود: رسانه رسمی باید بدون اجتهاد به عنوان عامل و ویترین عمل کند، زمانی سرعت و صحت در انتقال خبر مدنظر بود که امروز سرعت بر همه ارکان برتری یافته و اگر سریع خبر را منتقل نکنیم شایعه های بسیاری ایجاد خواهد شد.
حسینی با اشاره به تاخیر رسانه های رسمی کشور از جمله صدا و سیما در انتقال اخبار حوادث تروریستی 17خردادماه اظهار کرد: در این حادثه با بحران رسانه ای و نبود وحدت فرماندهی رسانه ای مواجه بودیم و بسیاری از رسانه ها پس از 40 دقیقه به حادثه تروریستی پرداختند که باید سریع، صریح و صحیح حادثه را گزارش می دادند.
این فعال حوزه رسانه با بیان اینکه امروز با جنگ رسانه برای تصاحب مخاطب روبه رو هستیم، گفت: به عقیده من شبکه بی بی سی حرفه ای است اما صداقت ندارد و در حادثه تروریستی تهران، مدیریت بحران را زود تشخیص داد و با سرعتی که در انتقال اخبار داشت، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد.
وی با اشاره به اینکه اگر سرعت را در انتقال اخبار از دست بدهیم نظرات متفاوتی در چگونگی انتقال و نشر اخبار ایجاد خواهد شد، افزود: رسانه های ما نمی توانند سریع عمل کنند، با این حال مخاطب باید یاد بگیرد که رسانه های رسمی جمهوری اسلامی منبع اصلی خبری او باشند.
حسینی گفت: ما همچنین با بحران سواد رسانه ای مواجهیم و موضوع هایی همچون حادثه تروریستی تهران این بحران را نمایان تر می کند، براین اساس باید سواد رسانه ای مخاطب را ارتقا دهیم که در هنگام دریافت اخبار دقیق تر و انتقادی تر عمل کند.
وی ابراز امیدواری کرد: در راستای ارتقای آگاهی مردم، نیمه دوم دهه 90 نهضت سواد رسانه ای ایجاد شود.

*پریشانی رسانه ها در انتقال اخبار حادثه تروریستی تهران در ساعات اولیه
مسعود بصیری فعال رسانه ای نیز در این نشست با بیان اینکه حوادث بحرانی یک استثنا در اطلاع رسانی است، اظهار کرد: در ساعات اولیه حادثه تروریستی 17خرداد تهران، رسانه ها و مجاری رسمی انتقال خبر به دلیل پریشانی کنترل کنندگان بحران پریشان بودند و این حادثه سخنگو نداشت و نباید از رسانه توقع داشت که هیچ سخنگو و هیچ اشرافی نسبت به موضوع نداشته باشد اما بی خبر باشد و وقتی مخاطب بی خبر باشد به سراغ شایعه ها می رود و گمانه زنی ها نسبت به حادثه افزایش پیدا می کند.
وی گفت: هیجانی که در پی حادثه و اخبار مختلف به وجود می آید باید توسط یک تفکر که صاحب رسانه است، کنترل شود.
بصیری افزود: در اینگونه موارد، مدیریت بحران به دلیل اشراف به حادثه باید رسانه ها را در اختیار بگیرد و به همه رسانه ها در موقعیت بحران ابلاغ کند که انتشار هر گونه اخبار به جز اطلاعاتی که از اتاق فرماندهی به رسانه ها می رسد، ممنوع است.
این فعال رسانه ای با بیان اینکه امروزه نمی توان اخبار را کنترل کرد و جلوی انتشار آنها را گرفت، اظهار کرد: جامعه امروز به شدت کوچک شده و مجاری بسیاری برای انتشار اخبار دارد اما خبرگزاری ها و رسانه های رسمی به خبر مشروعیت می دهند.
وی گفت: ما در موارد بحرانی نیازمند تشکیل اتاق بحران هستیم تا رسانه های رسمی در آن حضور داشته باشند، سخنگو و کنترل مدیریت بحران را با رسانه مرتبط کنیم و اخباری را منتقل کنیم که به تنش در جامعه دامن نزند و شرایط را به یک فرایند تبدیل کنیم و دچار وضعیت نشویم.
حجت الاسلام ذکریا نیکویی فعال رسانه ای نیز در این نشست گفت: با توجه به فیلم هایی که از حادثه تروریستی 17خردادماه منتشر شد، این حرکت با مطالعه و پشتوانه دقیق نبود و هدف تروریست ها فقط ایجاد وحشت و جریان رسانه ای بود.
وی گفت: به عقیده من صدا و سیما با پوشش ندادن ساعات اولیه این حادثه امکان پوشش خبری و ایجاد جریان رسانه ای که تروریست ها به دنبال آن بودند، نداد.
نیکویی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که اقدامات تروریستی در حرم مطهر امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی را به ترقه بازی تشبیه کرده اند، افزود: در چنین بحرانی برای انتشار اخبار باید مدیریت امنیتی حاکم باشد.
وی گفت: صدا و سیما در این حادثه با پخش نکردن تصاویر به صورت زنده یک کار فقهی و فنی انجام داد و حتی در جریان انتشار اخبار حادثه تروریستی تهران بعضی از کانال های تلگرامی ضدنظام به دلیل غیرحرفه ای عمل کردن و عدم صداقت مخاطبان خود را از دست دادند.
به گزارش ایرنا، در 2حمله تروریستی جداگانه که صبح چهارشنبه(17خردادماه) رخ داد، ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) هدف تیراندازی پنج تن از مهاجمان داعش قرار گرفت که در نتیجه آن، 17 نفر شهید و 56 نفر مجروح شدند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.