گمانه‌زنی‌ها درباره شهردار آینده تهران همچنان در فضای رسانه‌ای ادامه دارد اما اعضای منتخب شورای پنجم هنوز زیر بار هیچ‌کدام از نام‌ها نرفته‌اند.
آنها می گویند که در جلسات شورای منتخب پنجم هنوز به مصادیق ورود نکرده‌اند و به‌تازگی درباره الگوهایی که براساس آن می‌توان به شهردار مناسب رسید بحث کرده‌اند.
در جدیدترین اظهارنظر الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس ٥ گزینه را برای شهرداری تهران معرفی کرده که به گفته او در میان آنها دو نفر از آنها متحمل‌ترند: «محسن‌ هاشمی و محمود حجتی»
الیاس حضرتی دیروز در صفحه توییتر خود نوشت: «جدی‌ترین گزینه‌ها برای شهرداری تهران محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، حبیب‌الله بی‌طرف، محسن‌هاشمی و محمود حجتی هستند که شانس دو نفر آخر بیشتر است.»
تمامی این گزینه‌ها به همراه آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، پیروز حناچی، معاون شهرسازی وزیر و راه و شهرسازی و محسن صفایی فراهانی از دیگر کسانی هستند که قبل از این، نام آنها در میان گزینه‌ها آورده شده است.
محسن صفایی فراهانی اما احتمال شهردار شدنش را رد کرده است. او به تازگی در واکنش به اینگونه شایعات گفته که «از سن من گذشته است تا مسئولیت شهرداری کلانشهری مانند تهران را به عهده بگیرم.»
محسن ‌هاشمی، فرزند ‌هاشمی رفسنجانی و مدیرعامل پیشین متروی تهران محتمل‌ترین گزینه‌ای است که بارها نام او برای شهرداری آینده تهران برده شده است، به‌ویژه از زمانی که غلامحسین کرباسچی، شهردار پیشین تهران نام او را برد: «اگر او تمایلی داشته باشد، باتوجه به سابقه و فعالیتی که داشته چه در مترو چه در حوزه شهری، از گزینه‌های شهرداری تهران است.»
اما بعدتر محسن ‌هاشمی رفسنجانی که بیش از یک میلیون و هفتصد‌هزار نفر در تهران رأی دارد و شخص اول لیست شورای پنجم شهر تهران است بارها این موضوع را تکذیب کرد و حتی صحبت درباره آن را انحرافی دانست: «انتخاب شهردار در مرداد صورت می‌گیرد و پیش از آن، همه بحث‌ها انحرافی است.»
باوجود این همچنان خیلی‌ها این احتمال را می‌دهند که ‌هاشمی رفسنجانی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شود. او پیش از انتخابات که بحث تعهد اخلاقی افراد لیست امید درباره خارج نشدن از شورای پنجم مطرح شد تلویحا اعلام کرد که تعهدی نداده است که در شورا بماند.
درواقع متولیان تنظیم لیست امید بعد از موفقیت قاطع لیست در انتخابات عقیده داشتند که اگر حتی یک نفر از میان لیست برای پست دیگر استعفا دهد امکان حضور نفرات بعدی که اصولگرا هستند مهیا خواهد شد؛ اصولگرایانی ازجمله مهدی چمران و علیرضا دبیر که سال‌هاست در شورا حضور دارند و نتیجه عملکرد آنها چندان خوشایند گروه‌های منتقد شهردار فعلی تهران نیست.
چند روز قبل هم فائزه‌هاشمی در اظهار نظری درباره ترکیب شورای پنجم گفت که یکدستی اعضای شورای پنجم شورای شهر را به صلاح نمی‌داند.
بعد از همین حرف‌ها بود که دوباره گمانه‌زنی‌ها درباره افراد داخل لیست آغاز شد و بعضی گفتند که خروج او از لیست منع قانونی ندارد مثل شهربانو امانی، عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران: «عده‌ای معتقد هستند ایشان بالغ بر یک‌میلیون و هفتصد‌هزار رأی آورده و کاندیدا شدن و نشدنشان محدودیت قانونی ندارد. ایشان خودشان هم بارها اعلام کرده که چون اگر در لیست نبود رأی نمی‌آورد، هر تصمیمی که شورا بگیرد را می‌پذیرد.»
محسن ‌هاشمی آخرین بار شنبه شب این شایعات را رد کرد. او در حاشیه مراسم ترحیم والده یدالله طاهرنژاد، در این باره گفت که هنوز در باره انتخاب شهردار آینده تهران بحثی در شورای شهر نشده است: «در جاهای دیگر بحث‌هایی صورت گرفته اما تاکنون منتخبان تصمیمی دراین‌باره نگرفته‌اند.»
محمود حجتی، فرد دیگری است که از نظر الیاس حضرتی از میان ٥ گزینه، برای شهردار شدن مثل‌ هاشمی رفسنجانی محتمل‌تر است. البته بعضی مانند علی نوذرپور، معاون سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور هم احتمال انتخاب او را خیلی بیشتر از‌ هاشمی رفسنجانی می‌دانند.
محمود حجتی وزیر کنونی جهاد کشاورزی است که تحصیلات خود را در رشته مهندسی عمران به اتمام رسانده و سابقه استانداری سیستان و بلوچستان را در کارنامه خود دارد، اصلاح‌طلب و عضو جبهه مشارکت است.
با شروع عملیات اجرایی سد کرخه به‌عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداری فعالیت کرد و در دوره اول ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی به‌عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رأی اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی ماند.

*همه گزینه‌ها در فضای مجازی مطرح است
در کل اعضای منتخب شورای پنجم تا همین حالا هیچ اظهارنظر رسمی و روشنی درباره شهردار آینده تهران نداشته‌اند و می‌گویند در جلساتشان هیچ حرف مصداقی در این‌باره زده نشده است. حجت نظری یکی از همین افراد است که به «شهروند» می گوید: «٥ گزینه ای که آقای حضرتی گفتند برای شهرداری تهران مطرح است اما فقط در فضای مجازی و رسانه‌ها. منتخبین شورا هنوز هیچ بحثی درباره مصادیق شهرداری نداشتند.
تا همین حالا هم در جلسات به اینجا رسیدیم که تازه وارد موضوع انتخاب شهردار بشویم و فعلا برای تعیین شاخص‌ها ورود کردیم.
کارهای ابتدایی در این‌باره انجام شده و پیشنهاداتی هم مطرح است. بعضی از افراد شورا مامور شده‌اند تا الگوهایی را برای انتخاب شهردار تهران معرفی کنند و برای انتخاب شهردار آینده تهران ریل‌گذاری شود.»
او درباره الگوهای پیشنهادی برای رسیدن به شهردار تهران توضیح داد: «مثلا اینکه هر یک از اعضا ٣ نفر را پیشنهاد دهند و بعد از رأی‌گیری در شورا ٥ نفر انتخاب شوند و دوباره از میان آن ٥ نفر گزینه اصلی با توجه به برنامه‌ها انتخاب شود.
الگوی دیگر هم هست که مرحله‌ای نیست و رویه شاخص‌گذاری برای آن در نظر گرفته می‌شود. البته هیچ‌کدام از اینها نهایی نیست اما امیدواریم که در دو هفته آینده به یکی از این الگوها برسیم.»
نظری البته تمایل زیادی به خروج افراد از لیست شورای پنجم ندارد: «این تخلف است چون ما تعهد دادیم تا به هیچ دلیلی از شورا خارج نشویم و با شناختی که از آقای‌ هاشمی دارم فکر نمی‌کنم رغبتی به این کار داشته باشند.
از طرف دیگر ممکن است خروج افراد از لیست واکنش‌های منفی داشته باشد چون خیلی‌ها نسبت به ورود دوباره نفرات بعدی لیست (اصولگرایانی که در رتبه بیست و یک به بعد هستند) به ترکیب شورای پنجم ندارند.»

*شهردار آینده باید مدیر بحران خوبی باشد
الهام فخاری هم عضو دیگری است که در این باره حرف می‌زند. او هم به «شهروند» می‌گوید که هنوز در جلسات رسمی یا حتی جلسات غیررسمی و میهمانی‌ها صحبتی درباره شهردار آینده تهران به صورت مصداقی نشده است ضمن اینکه اخبار رسمی شورای پنجم قرار است از سوی هیأت رئیسه سنی اعلام شود: «همه بر این مطلب توافق داریم برای انتخاب شهردار آینده که شهر تهران اولویت اول باشد.
فعلا تمام انرژی خود را برای توصیف وضعیت فعلی تهران گذاشته‌ایم تا از شهرداری حسابرسی شود.» او البته به وضعیت فعلی تهران هم اشاره می‌کند: «شهر تهران وضعیت پر چالش و بحرانی از نظر زیست شهری دارد بنابراین باید مدیری توانمند برای آن انتخاب شود تا از پس مدیریت بحران بربیاید.
البته جامعه ما هم پر سرمایه است و من فکر می کنم اگر روش درستی را برای انتخاب شهردار آینده تهران در پیش بگیریم انتخاب خوبی خواهیم داشت. معتقدم در نهایت کسی شهردار تهران می‌شود که بتواند به نمایندگان مردم در شورای شهر تهران و مردم پاسخگو باشد، کسی که از کمک همه گروه‌های تخصصی استفاده کند فارغ از جهت‌گیری و مناسبات سیاسی.»
چندی قبل روزنامه دنیای اقتصاد یک نظرسنجی با شرکت ٥٥ صاحب‌نظر شهری انجام داد تا گزینه‌ای برتر برای شهرداری معرفی شود. این افراد براساس معیارهای خود معتقد بودند شهردار جدید پایتخت علاوه‌بر دارا بودن مجموعه‌ای از ویژگی‌های لازم، باید در قالب دست‌کم سه شاخص کلیدی، یک «تکنوکرات کاربلد» و «آشنا به تعاملات سیاسی» باشد و در عین حال کارنامه قابل دفاعی در «پرهیز از سیاست‌‌بازی» داشته باشد تا بتواند مطالبات شهروندان را در کمترین زمان و بهترین شکل ممکن،‌ محقق کند.

*در انتخاب شهردار کلانشهرهاد گرایشات سیاسی افراد مهم است
با وجود این نگرانی در میان کارشناسان وجود دارد که شهردار تهران از سوی گروه‌ها و جریاناتی بیرون از شورای پنجم انتخاب شود.
البته علی نوذرپور که سال‌ها معاون سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور بوده است درباره نحوه انتخاب شهردار به «شهروند» می گوید که شهردار آینده باید با روش‌های شفاف و روشن انتخاب شود: «اعضای شورا باید سازوکار انتخاب شهردار را عمومی کنند و شهردار آینده تهران خارج از بحث‌های سیاسی انتخاب شود. باید برای آن سازوکار تعریف شود و بدانیم از شهردار آینده چه می خواهیم، ویژگی‌های تحصیلی و تجربی او چه باشد؟
در انتخاب شهردار کلانشهرها گرایشات سیاسی افراد و جهت‌گیری‌ها خیلی مهم است.» نکته دیگری که این کارشناس شهری به آن اشاره کرد درباره معرفی تشکیلات کاری گزینه شهرداری تهران بود به نحوی که حداقل تا سطح معاونین و مدیران مناطق او مشخص باشد.»
بنابراین برای شهرداری آینده تنها این مهم نیست که یک گزینه داشته باشیم شهر تهران با یک تیم طرف است که اعضای شورا باید به آن تیم رأی بدهند تا نقشه راه آینده شهر تهران مشخص باشد.
این بحث‌ها در حالی است که هنوز هم انتقادها به نحوه انتخاب لیست اصلاح‌طلبان ادامه دارد و اعضای شورای‌عالی اصلاح‌طلبان مراحل رسیدن به گزینه‌های نهایی را روشن نکرده‌اند؛ لیستی که با حمایت رئیس دولت اصلاحات در نهایت مورد تایید قرار گرفت.
حالا که حزب کارگزاران سعی در برجسته کردن محسن‌هاشمی به‌عنوان گزینه اصلی شهرداری دارد حزب مشارکت هم تلویحا نام محمود حجتی را به میان آورده است تا جایی که این دو نفر به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه‌ها از توییتر تازه یک نماینده اصلاح‌طلب سر در آورده‌اند.

روزنامه اعتماد
9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.