علی اشرف منصوری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت :خاک محیط زنده ای است که با آتش کشیدن آن ، تمامی موجودات زنده آن می میرند و آسیب های جبران ناپذیری به خاک حاصلخیز وارد می شود.
وی افزود : با آتش زدن کاه و کلش باقی مانده در مزارع ، میکروارگانیسم های خاک از بین رفته و پس از چند سال ، حاصلخیزی خاک از بین می رود ضمن این که این عمل باعث آلودگی شدید هوا می شود.
منصوری اظهار کرد: موجودات مختلفی از جمله باکتری ها ، قارچ ها ، کرم ها و تجزیه کننده ها در خاک زندگی می کنند که این موجودات در حاصلخیزی خاک زراعی نقش مهمی را ایفا می کنند و کشاورزان با آتش زدن مزارع به یکباره تمامی این عوامل مهم را نابود می کنند .
وی بیان کرد: طی سال های گذشته اقدامات ترویجی مناسبی در سطح استان تهران انجام شده و کشاورزان از خطراتی که آتش زدن بقایای محصولات خاک و کشاورزی آنان را تهدید می کند مطلعند لذا در سال زراعی جاری کمترین میزان آتش زدن مزارع را در سطح استان شاهدیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود :مروجین کشاورزی ، جایگزین هایی را برای آتش زدن بقایای کاه و کلش به منظور آماده سازی زمین برای کشت دوم به کشاورزان معرفی نموده اند که از جمله می توان به دستگاه های خرد کننده کاه و کلش و باقیمانده گیاهان اشاره کرد.
وی اظهار کرد: این ادوات مانند روتیواتور کاه و کلش را خرد کرده و به خاک اضافه می کند که این عمل ضمن این که زمین را برای کشت دوم آماده می کند ، به حاصلخیزی خاک نیز کمک می کند.
منصوری گفت : هم اکنون خط اعتباری مناسبی برای تهیه ادوات کشاورزی تعریف شده است و کشاورزان می توانند برای خرید ادوات کشاورزی از جمله دستگاه های خرد کننده باقیمانده کاه و کلش از این اعتبارات دولتی استفاده کنند.
بیش از 75 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران در سال زراعی جاری زیر پوشش گندم و جو رفته است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.