علیرضا کمرئی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کمبود نیروهای انسانی در آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: سال گذشته حدود 100هزار ساعت حق التدریس پرداخت کردیم و تا پایان سال مالی 96، بیش از 4هزار نفر بازنشسته خواهیم داشت.
وی گفت: با توجه به این تعداد بازنشستگی، شاید حدود 400نفر از طریق فارغ التحصیلان تعهد خدمت تربیت معلم و براساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به صورت رسمی وارد آموزش و پرورش شوند که مابقی نیروها را نیز باید از ساعت غیرموظف فرهنگیان رسمی تامین کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه براساس قانون امکان جذب نیروی آزاد وجود ندارد، افزود: اگر حق التدریسی وجود داشته باشد باید این نیاز از نیروهای رسمی تامین شود که این هم یک قاعده کلی است.
کمرئی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش تهران تا سال 1401، نیازمند بیش از 27هزار نیروی انسانی است، اظهار کرد: بنابراین شهر تهران، در میان مدت نیازمند توجه ویژه حوزه ملی در زمینه تامین نیروی انسانی است و اگر این توجه صورت نگیرد احتمال دارد در 2 یا پنج سال آینده دیگر قادر به تامین نیاز خود در این حوزه نباشیم.
وی درباره این باور که درآموزش و پرورش تهران نیروی مازاد وجود دارد گفت: این سخنان صحیح نیست و اگر نیروی مازادی هم در چندین سال گذشته به براساس انباشت نیرو یا تغییر نظام آموزشی به دلیل کمی ورودی به شهر تهران وجود داشته، این نیروها در سیستم آموزشی جذب شدند و امروز ما دیگر مفهوم مازاد نیرو را در شهر تهران به آن معنا که در گذشته به کار می رفت، نداریم.
کمرئی افزود: باور به وجود مازاد نیرو در آموزش و پرورش شهر تهران باعث می شود که مسئولان در تخصیص سهمیه گاهی تحت تاثیر این باورناصحیح قرار گرفته و حقوق آموزش و پرورش شهر تهران تضییع بشود، در صورتی که این نهاد با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

*وضعیت نقل و انتقال در آموزش و پرورش تهران
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره وضعیت نقل و انتقال نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: این موضوع امسال به استان ها واگذار شده و استان ها بر اساس حجم نیاز یا مازادبودن نیروی انسانی می توانند در این حوزه تصمیم گیری کنند.
کمرئی با اشاره به آغاز نقل و انتقال فرهنگیان از اول خردادماه افزود: چنانچه استان مبدا و مقصد تمایل به انتقال نیروی انسانی داشته باشند، بعد از ثبت در سامانه، موافقت حوزه ستادی و تایید استان مبدا و مقصد نقل و انتقال فرهنگیان انجام خواهد شد.
وی درباره توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش شهر تهران برحسب اجرای نقل و انتقالات اظهار کرد: در مناطق یک تا 6 به طور ویژه با تراکم نیروی انسانی مواجه هستیم و این مناطق کمبود کمتری نسبت به سایر مناطق دارند یا اگر هم کمبودی در نیروی انسانی داشته باشند، افراد متقاضی در داخل استان که سابقه بالایی داشته و مایل به فعالیت در این مناطق شمالی و برخوردار شهر تهران هستند، در اولویت قرار می گیرند.
کمرئی گفت: فرهنگیان منتقل شده از سایر استان ها به شهر تهران برحسب نیاز بیشتر در مناطق 14 تا 19 و برحسب ضرورت در مناطق پایین تر از جمله 11 سازماندهی می شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه حدود 71درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران خانم هستند، افزود: در نقل و انتقالات هم اغلب نیروی خانم منتقل شده و به عدم توازن نیروی انسانی افزوده می شود، این در حالی است که ما در دوره متوسطه و ابتدایی به خصوص دوره دوم ابتدایی نیازمند نیروی انسانی مرد هستیم و ترجیح می دهیم نیاز خود را از بین آقایانی که مایل به تدریس در این دوره تحصیلی هستند، تامین کنیم.
وی درباره انتقادهای مطرح شده در حوزه انتقال دبیران دوره متوسطه به دوره ابتدایی در راستای سازماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش تهران گفت: با توجه به اینکه در دوره متوسطه کمبود نیروی انسانی جدی نیست، امسال هم ممکن است بر حسب اضطرار، برای دبیران متقاضی انتقال، شرط اشتغال در آموزگاری را تعریف کنیم که این روند در سال های بعد با استقرار نظام جدید آموزشی اصلاح خواهد شد.
کمرئی نیاز به نیروی انسانی در دوره ابتدایی و امکان نداشتن تامین نیروی مورد نیاز از نهادهای دیگر، جلوگیری از مازاد نیرو در دوره متوسطه و بهره مندی از نیروی متخصص را از جمله دلایل این اقدام عنوان کرد و افزود: دبیران منتقل شده به دوره ابتدایی از فنون و رموز معلمی آگاهند و ممکن است که نگاه تخصصی به دوره ابتدایی نداشته باشند که آموزش های لازم نیز به آنان داده می شود.
به گزارش ایرنا، سامانه نقل و انتقال معلمان برای تغییر محل خدمت آنان در سال تحصیلی 97-96، از اول خردادماه به نشانی اینترنتی http://enteghal.medu.ir آغاز به کار کرده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.