در میان فهرست بلندبالای توسعه خطوط مترو، آغاز به‌کار 800 تاکسی هیبریدی، افزایش 700 اتوبوس تندرو و نوسازی 13هزار تاکسی فقط جای مینی‌بوس‌ها خالی بود که خبرهای خوشی از آن نیز به‌گوش می‌رسد.آنگونه که خبرهای رسیده به همشهری نشان می‌دهد، تا تابستان قرار است پرونده مینی‌بوس فرسوده به‌طور کلی بسته شود.
براساس آمار منتشره از سوی شهرداری تهران، تا آغاز سال 95 حدود 1100مینی‌بوس فرسوده در پایتخت تردد می‌کردند که سن متوسط آنها 28سال بود. این وسایل علاوه بر کاهش چشمگیر کیفیت تردد، موجب ترافیک ناشی از استهلاک بیش از حد، آلودگی‌های بصری و آلودگی هوایی می‌شدند که در کمترین حدشان هم سرطان‌زا بودند.
بدین‌ترتیب شهرداری تهران برنامه 3گزینه‌ای خود را برای جایگزینی این وسایل نقلیه آغاز کرد تا طبق نقشه راه، به‌جای آنها تاکسی‌های نو را وارد چرخه حمل‌ونقل تهران کند.در این طرح، شهرداری20 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به متقاضیانی که فرایند ثبت‌نام را انجام داده‌اند و واجد شرایط لازم هستند، ارائه می‌کند که با احتساب 10 میلیون تومان گواهی اسقاط، مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده قادر خواهند بود با پرداخت مبالغ اندکی نسبت به جایگزینی مینی‌بوس فرسوده خود با تاکسی نو اقدام کنند.

*آخرین وضعیت روند اسقاط
پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره روند نوسازی مینی‌بوس‌ها به همشهری می‌گوید: در مرحله اول طرح و تا قبل از پایان سال95 برگه اسقاط حدود 400دستگاه از مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت توسط ناجا مورد تأیید قرار گرفت و تاکنون 320نفر از مالکان این خودروها موفق به اخذ برگه اسقاط شده‌اند. از این تعداد، تاکنون 396دستگاه از مینی‌بوس‌های مذکور اسقاط شدند و 258دستگاه از تاکسی‌های جایگزین آنها تحویل مالکان داده شده است.
همچنین ناگفته نماند که خودروسازان و مراکز اسقاط نیز همکاری لازم را در زمینه جایگزینی تاکسی با مینی‌بوس فرسوده دارند. سنندجی در این‌باره می‌گوید:‌ خوشبختانه روند جایگزینی تاکسی با مینی‌بوس فرسوده به خوبی پیش رفته و بدون هیچ‌گونه خللی در اجرای طرح توانسته‌ایم پروسه جایگزینی را با موفقیت طی کنیم. وی افزود: بدین‌ترتیب مدیریت شهری امیدوار است روند جایگزینی 300دستگاه مینی‌بوس باقیمانده نیز تا پایان بهار سال‌جاری با موفقیت طی شود و این وسایل نقلیه فرسوده از رده خارج شوند.

*چرا تاکسی؟
طبق طرح مدیریت شهری برای از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های تهران که در سال 94اعلام شده بود، 3گزینه برای این اقدام پیش رو بود که رانندگان مینی‌بوس، جایگزینی با تاکسی را انتخاب کردند. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: در درجه اول ساخت این مینی‌بوس‌ها مشکل داشت و در درجه دوم در برآورد هزینه‌های مقدماتی، اجرای این طرح با جایگزینی تاکسی‌ها 17درصد کاهش داشت. از سویی هدف مدیریت شهری این است که وسیله حمل‌ونقل اصلی در تمام تهران مترو باشد اما هم‌اکنون تا ساخت و تکمیل مترو باید از حمل‌ونقل عمومی مثل تاکسی‌ها استفاده شود.

*اتوبوس‌ها به صدر رسیدند
اتوبوس‌های فرسوده تهران به صدر فهرست انتظار برای جایگزینی رسیدند. هم‌اکنون 3500دستگاه از اتوبوس‌های پایتخت فرسوده هستند و مدیریت شهری در تلاش است جایگزینی این اتوبوس‌ها با اتوبوس‌های برقی یا اتوبوس‌های با کیفیت فاقد آلودگی را در دستور کار قرار دهد. البته نباید فراموش کرد که دولت براساس قوانین متعدد باید 82.5 درصد هزینه خرید و نوسازی اتوبوس‌ها را بپردازد اما روند بی‌توجهی دولتی به اتوبوس‌های تهران امسال وارد سال هشتم شده است. حال باید دید چه سرنوشتی برای این وسایل حمل‌ونقل پرمخاطب تهران رقم می‌خورد؟
*روزنامه همشهری*
تهرام/1109
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.