12 اردیبهشت ماه هم با اینکه هوای اغلب مناطق پایتخت در شرایط سالم قرار داشت، هوای منطقه20، با شاخص 139از نظر ذرات آلاینده‌های زیر 2.5میکرون در وضعیت اضطرار برای گروه‌های حساس قرار گرفت. این در حالی است که پس از تأثیرات مثبت سامانه‌های بارشی روزهای اخیر و وزش بادهای شدید موقتی، هوای روزهای اخیر کل پایتخت با میانگین شاخص زیر 100ذرات معلق در شرایط سالم قرار گرفته است. البته در پاره‌ای از مواقع به‌خاطر ورود گردوغبار به آسمان تهران، شاخص‌های ذرات زیر10میکرون به بالای 100رفت.
در مجموع می‌توان گفت که کیفیت هوای شهر تهران در برخی روزهای فروردین امسال به‌مدت 4 روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس رسیده بود، پس از تأثیرات مثبت سامانه‌های بارشی روزهای اخیر و وزش بادهای شدید موقتی، هوای پایتخت از ابتدای اردیبهشت بر مدار سلامت قرار گرفت. در این میان فقط مناطقی که در آنها صنایع آلاینده مشغول فعالیت بودند، شاخص‌ها مرزهای اضطرار را درنوردیدند.
این مسئله درصورتی رخ می‌دهد که محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل محیط ‌زیست استان تهران به تازگی اعلام کرده تا پایان سال گذشته، 442 واحد آلاینده در سطح استان تهران شناسایی شده و برخورد قانونی با آنها صورت گرفته است. با وجود این، آسمان خاکستری و دود سیاهی که از برخی صنایع بزرگ خارج می‌شود، چیز دیگری را نشان می‌دهد. به‌طور نمونه در شهرری به‌واسطه فعالیت کوره‌ شماره 6 کارخانه سیمان، شاخص‌ها در اکثر روزها اضطراری می‌شود؛ درصورتی که قرار بوده تا پایان تیر 94 دست‌کم آلودگی کوره شماره 6 کنترل شود. درحالی‌که کارخانه هنوز آلاینده به‌حساب می‌آید و گردوغبار واحدهای سنگ‌کوبی‌اش و معادن تولید شن و ماسه اطراف باعث تشدید آلودگی آن می‌شوند.

*یک سوم روزهای شهرری آلاینده بوده است
برخورد با واحدهای آلاینده برای رعایت اصول زیست‌محیطی در حالی مطرح می‌شود که هنوز بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک فاقد سیستم‌های هوشمند بک ‌فیلتر، سیستم‌ مه‌پاش‌ها برای دستگاه‌های سنگ‌شکن هستند و پایش درستی از خروجی فاضلاب آنها صورت نمی‌گیرد.
بسیاری از صنایعی که احتراق ساکن دارند، تحت معاینه‌ فنی و بازرسی‌های مستمر قرار نمی‌گیرند. به همین‌خاطر است که اطلاعات برداشت شده 30روزه پس از 15فروردین تاکنون از هوای شهرری نشان می‌دهد که یک‌سوم روزهای این نقطه از تهران، آلوده بوده است. جالب اینجاست که این آلودگی به افزایش ذرات 2.5میکرون ارتباط داشته و روز 22فروردین شاخص کیفیت هوا با عدد 153به حد ناسالم رسید. پیش‌بینی‌ها هم از روند صعودی شاخص آلودگی هوا در شهرری حکایت می‌کند تا جایی که امروز مرز اضطرار را رد خواهد کرد و کیفیت هوا برای همه گروه‌های سنی و شهروندان در منطقه 20 ناسالم است.

*افزایش صنایع آلاینده
آنطور که معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران اعلام کرده سال گذشته 10هزار واحد صنعتی از نظر میزان آلودگی‌های مختلف، پایش شده‌اند و با 442 واحد برخورد شد. به گفته رستگاری از این تعداد واحد آلاینده 141 واحد به‌خاطر آلایندگی هوا، 202 واحد به‌منظور پساب صنعتی و 178 واحد به‌خاطر آلودگی پسماند شناسایی شدند که برخی از این واحدها از منظر 2 آلایندگی هوا و پساب صنعتی یا پساب صنعتی و آلودگی پسماند مورد پایش قرار گرفتند.
آمار 442واحد صنعتی متخلف درصورتی اعلام می‌شود که در سال 94، از میان کل واحدهای صنعتی 235واحد محیط‌زیستی آلاینده در تهران شناسایی شده بودند. این نشان می‌دهد که سیاست‌های اتخاذی برای کاهش آلودگی صنایع و درنظر گرفتن طرح‌های حمایتی و تشویقی از آنها برای رعایت اصول زیست‌محیطی جوابگو نبوده است.
*روزنامه همشهری*
تهرام/1109
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.