به گزارش خبرنگار ایرنا، کرمعلی قندالی روز چهارشنبه، در نشست شورای هماهنگی مدیریت امور عشایر استان تهران که با حضور روسای امورعشایر شهرستان‌های استان تهران، مدیران عامل شبکه‌های تعاونی عشایر استان و جمعی از عشایر استان تهران در سالن جلسات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ری برگزار شد، افزود: اهمیت فرهنگ و امنیت در هر جامعه بر هیچکس پوشیده نیست و عشایر نماد اصالت آن در کشور به شمار می روند.
وی با اشاره به شیوه خاص زندگی عشایر و کوچ نشینی اظهار داشت: شرایط اقلیمی، جغرافیایی و طبیعی ایران ایجاب می کند که زندگی کوچ نشینی عشایر ادامه یابد و لذا قابل حذف نیست اما در عین حال این زندگی را باید با دانش و فناوری جدید تلفیق کرد.
قندالی، مشارکت و نقش آفرینی واقعی مردم به ویژه عشایر را شرط اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه تولید و اشتغال دانست و تصریح کرد: توان و ظرفیت تشکل‌ها بسیار زیاد است و تشکل‌ها باید به دلیل داشتن ارتباط مستقیم با مردم و امکان پیگیری و مطالبه‌گری بالا بسیار چاپک باشند.
وی با بیان اینکه تمرکز اصلی سازمان امور عشایر در سالهای اخیر بر تولید بوده است، خاطرنشان کرد: طرح زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر که در طرح الحاقی 2 به صورت یک طرح دائمی درآمده است، با هدف اصلاح روش تغذیه و روش پروار، کاهش طول دوره پروار و حفظ تعادل دام و مرتع در حال اجرا است.
رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به تسهیلات بند ب ماده 52 قانون بودجه اظهار داشت: در سال گذشته یک درصد منابع موضوع این ماده به 10 درصد افزایش یافته است که بر اساس آن، مبلغ 230 میلیارد تومان تسهیلات در سال 96 در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: مشکل جذب تسهیلات برای تولید به هیچ عنوان وجود ندارد و در سال جاری مبلغ 150 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 4 درصد و دوره بازگشت 5 ساله به عشایر اختصاص خواهد یافت که 91 میلیارد تومان از سود آن توسط دولت پرداخت خواهد شد.
قندالی به مواد مرتبط با عشایر در برنامه ششم اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم، 17 بار از عشایر نام برده شده است که در مقایسه با برنامه های گذشته بی سابقه بوده است.
وی از سهم عشایر از محل مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک فرصت مهم برای جامعه عشایری یاد کرد و افزود: همچنین در برنامه ششم پیش بینی شده است که از محل جریمه آلایندگی باید خسارت وارده به عشایر نیز به آنها پرداخت شده و در همان منطقه هزینه شود.
رئیس سازمان عشایرایران با اشاره به توزیع بالغ بر 700 هزار تن جو مدت دار در میان عشایر تاکید کرد: تقویت و اصلاح ساختار تشکل‌ها باید در اولویت قرار گیرد و این تشکل‌ها باید فعال‌تر از گذشته به ارائه خدمات مختلف به جامعه عشایری اهتمام ورزند.
در ادامه این نشست مدیرامورعشایراستان تهران نیز گفت: در 3 سال اخیر 190 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار شبکه تعاونی های عشایری استان تهران قرار گرفت که در مجموع 920 تن به تولید گوشت قرمز عشایر افزوده شد.
سیروس نصیری افزود: در سال گذشته طبق ارزیابی شاخص های اختصاصی امورعشایراستان تهران در بین 65 دستگاه برتر شد و مورد تقدیر استاندار قرار گرفت.
وی راه اندازی مرکز عرضه دام زنده عشایری در شهرستان پاکدشت و همچنین شروع عملیات مرکز پرواربندی دام عشایری رازق آباد ورامین را از برنامه های مهم امورعشایراستان تهران در سالجاری عنوان کرد.
حدود 3 هزار خانوار عشایری در استان تهران زندگی می کنند که این جامعه تولید کننده در سال گذشته بیش از 67 هزار تن محصول تولید و جهت عرضه روانه بازار مصرف کردند.
برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید جواد آل داود انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/1109/7243 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.