رضا عرب محمدحسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال بیش از 6 هزار هکتار از اراضی شهرستان پیشوا زیر کشت گندم و جو قرار گرفته افزود: با کمک دو شرکت خصوصی عملیات مبارزه با پوره سن غلات در این اراضی انجام می شود.
وی گفت: سموم مبارزه با آفت سن غلات به میزان کافی در مراکز عرضه سم شهرستان تامین شده و کشاورزان می توانند با استفاده از نظر کارشناسان و مروجین کشاورزی، عملیات مبارزه با سن را آغاز کنند.
عرب تصریح کرد: مهار نشدن آفت سن غلات علاوه بر اینکه می تواند محصول امسال کشاورزان را از بین ببرد، موجب تشدید این آفت در سال آینده می شود.
وی تاکید کرد: اگر مزرعه ای نسبت به مبارزه اقدام نکند، امکان انتقال سن از مزرعه سم پاشی شده به این مزارع وجود دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پیشوا گفت: سال گذشته با همکاری کشاورزان، عملیات مبارزه با آفت سن در سطح شهرستان انجام و کمترین میزان سن زدگی در مزارع غلات شهرستان مشاهده شد.
وی با بیان اینکه کشاورزان با هماهنگی مروجین کشاورزی و شوراهای روستایی ، به لزوم مبارزه با این آفت توجیه شده اند، اظهار کرد: آفت سن از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می زند و موجب افت شدید محصول می شود.
وی گفت: مراکز خرید گندم نیز محصولات سن زده را با قیمت کمتری نسبت به گندم های سالم خریداری می کنند.
به گزارش ایرنا سن غلات یکی از مهمترین آفات مزارع گندم و جو است و پوره سن که در حقیقت نوزادان این حشره است به مراتب می تواند مشکلات و خسارات بیشتری به بار آورد؛ سن غلات طالب آب و هوای کوهستانی معتدل خشک است و در اغلب سال ها حالت طغیانی دارد بطوری که سه ماه در مزارع گندم و جو فعالیت داشته و 9 ماه را در اماکن زمستانه به حالت استراحت به سر می برد.
هر ساله بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان پیشوا زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می رود.
خبرنگار: سید حسن میری-انتشاردهنده: معصومه آقا امینی
تهرام/7254//7244
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.