فاطمه تاجیک روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح تحول سلامت در شهرستان ری مانند تمام نقاط کشور ابتدا از حاشیه شهرها و مناطق کم برخوردار آغاز شده است عنوان داشت: دولت یازدهم در سیاست تحول سلامت خود نگاه ویژه ای به بخش های محروم شهرستان ها داشت از این رو ابتدا شبکه بهداشت شهرستان ری با همکاری فرمانداری اقدام به شناسایی و سرشماری جمعیت مناطق محروم شهرستان ری پرداختند و سپس اقدام به خدمات رسانی مطلوب کرد.
وی ادامه داد: مناطق محروم شناسایی و سرشماری شده در سطح شهرستان ری عبارت بوده اند از عباس آباد، جاده نظامی، بخشی از ملک آباد، هاشم آباد و ولی آباد که بیش از 100 هزار نفر جمعیت را در خود داشتند ولی فضای فیزیکی مانند پایگاه ها و مراکز بهداشتی با امکانات استاندارد طبق نظر وزارت بهداشت نداشتند.
تاجیک افزود: شبکه بهداشت شهرستان ری برای پیشبرد امور بهداشتی شهرستان طرح جامعه وزارت بهداشت که نسبت به طرح تحول سلامت کار سنگین تر و جامع تری بود و افراد بیشتری را تحت پوشش خود قرار می داد و نیاز بیشتری به کار می برد را برای بهبود وضع بهداشت شهرستان ری برگزید.
**سه خانه بهداشت در روستاهای شهرستان ری در راستای اجرای طرح تحول سلامت احداث شدند
وی به استاندارهای وزارت بهداشت جهت تاسیس خانه، مرکز و پایگاه بهداشت اشاره کرد و اظهار داشت: جمعیت 900 هزار نفری شهرستان ری بر اساس استانداردهای بهداشتی وزارت بهداشت و رشد جمعیتی برخی روستاهای این شهرستان نیاز به تاسیس سه خانه بهداشت در روستاهای کمیته و تقی آباد در بخش مرکزی وعبدل آباد در بخش کهریزک داشت.
تاجیک با بیان اینکه خانه بهداشت تاسیس شده در یک روستا می تواند ساکنان سایر روستاهای مجاور خود را هم پوشش دهد ادامه داد: شبکه بهداشت شهرستان ری به رغم نبود هیچ گونه امکانات محیطی و فیزیکی در روستاهای کمیته، عبدل آباد و تقی آباد با ایجاد خانه بهداست در یک محیط استیجاری خدمات بهداشتی مورد نیاز مردم را در این مناطق به آنان ارائه کرد.
**چهار مرکز بهداشت در سطح شهرستان ری به مردم خدمات رسانی می کنند
وی در ادامه به وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان ری در قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت پرداخت و خاطر نشان کرد: مراکز بهداشتی شهرستان ری در آغاز اجرای طرح تحول سلامت دو مرکز بود که عملا به دلیل نداشتن فضای فیزیکی استاندارد، نبود نیروی کار متخصص و ممنوعیت استخدام در دستگاه های دولتی تعطیل و فاقد خدمات رسانی به مردم بودند.
تاجیک اضافه کرد: مراکز بهداشتی شهرستان ری پس از اجرای طرح تحول سلامت به شش مرکز رسید که در حال حاضر چهار مرکز از طریق تامین نیروی انسانی متخصص از بخش خصوصی در حال خدمات رسانی به مردم است و دو مرکز دیگر در مرحله استاندارد سازی فضای فیزیکی است.
وی با اشاره به اینکه نیروهای شاغل در مراکز بهداشتی بین 11 تا 14 نفر هستند افزود: این افراد آموزش های لازم را در خصوص نوع خدمتی که به مردم ارائه می دهند در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده اند و مورد تایید شبکه بهداشتی شهرستان ری هستند.
تاجیک با بیان اینکه مراکز بهداشتی فعال در شهرستان ری توانایی پوشش 300 هزار نفر را دارند تصریح کرد: خدماتی دهی این مراکز به مردم به صورت هفتگی و حتی روزانه رصد و هر سه ماه یکبار پایش سیستماتیک در خصوص عملکرد این مراکز انجام می شود و پرداخت های شبکه بهداشت به عملکرد این مراکز بر اساس کیفیت و رضایتمندی مردم صورت می گیرد.
**23 پایگاه بهداشت در سطح شهرستان ری وجود دارد
وی با اشاره به اینکه پایگاه های بهداشتی در شهرها معادل خانه بهداشت روستاها است عنوان داشت: پایگاه بهداشت به ازای هر 12 هزار و 500 نفر تاسیس می شود که شهرستان ری قبل از اجرای سیاست تحول سلامت در این زمینه کمبودهای زیادی داشت ولی امروز 23 پایگاه بهداشت در سطح شهرستان ری وجود دارد که به صورت برون سپاری با استاندارهای شبکه بهداشت این شهرستان اداره می شوند.
**بخش روان شناسی بر اساس سیاست های تحول سلامت در مراکز بهداشتی شهرستان ری ایجاد شده است
تاجیک در بخش دیگر سخنان خود به تحول صورت گرفته در نوع خدماتی که در مراکز بهداشتی اعم از خانه، پایگاه و مرکز بهداشت ها اشاره کرد و عنوان داشت: شبکه بهداشت شهرستان ری همگام و همسو با سیاست های تحول سلامت دولت یازدهم اقدام به ایجاد بخش روان شناسی در مراکز بهداشتی سطح شهرستان کرده است.
وی ادامه داد: بخش روان شناسی مراکز بهداشتی بر اساس آمار بالای شیوع افسردگی، اضطراب، خشم و طلاق که بخاطر عدم آموزش های لازم مهارت زندگی در میان مردم صورت می پذیرد و علاوه بر جدایی زوجین باعث به وجود آمدن کودکان طلاق که زمینه زیادی دارند در کشیده شدن به بزه ها و آسیب های اجتماعی دارند ایجاد شده است.
تاجیک با بیان اینکه تمام روان شناسان حاضر در مراکز بهداشتی شهرستان ری مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی بالینی دارند و علاوه بر آن در دوره های جامعه دانشگاه شهید بهشتی شرکت کرده اند خاطر نشان کرد: روان شناسان حاضر در مراکز بهداشتی روستای و شهری وظیفه مشاوره و آموزش در خصوص مهارت های زندگی و فرزند پروری به جوانان و پیدا کردن افراد افسرده و مضطرب حوزه خود را بره عهده دارند.
**بخش کارشناس تغذیه در مراکز بهداشتی شهرستان ری راه اندازی شد
وی با بیان اینکه یکی از معضلات جدید کشور شیوع بالای بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و فشار خون است که باعث بسیاری از بیماری ها،مرگ و میرها می شود افزود: حضور کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشتی و اصلاح سبک زندگی مردم بخصوص در زمینه تغذیه می تواند جلوی بسیاری از این بیماری های غیرواگیر گرفته و کنترل نماید.
تاجیک ادامه داد: شبکه بهداشت شهرستان ری در پی اجرای سیاست های تحول دولت تدبیر و امید بخش کارشناسان تغذیه را در مراکز بهداشتی با هدف آموزش تغذیه خانواده ها و اطفال راه اندازی کرده است.
وی یادآور شد: برنامه های آموزشی در جهت کاهش مصرف نمک، آگاهی رسانی در خصوص انجام فعالیت های بدنی برای سوزاندن کالری و کنترل چاقی از دیگر برنامه ای بخش تغذیه در مراکز بهداشتی شهرستان ری است.
**تجهیزات دندان پزشکی مراکز بهداشتی شهرستان ری در روند اجرای طرح تحول سلامت نوسازی شدند
تاجیک با بیان اینکه سلامت دهان و دندان جزو برنامه هایی بود که سالیان متوالی مغفول مانده بود اظهار داشت: شاخصی پوسیدگی دندان کودکان بسیار بالا بود و با توجه به اینکه هزینه های درمانی دندانپزشکی بسیار بالا است مشکلات زیادی در آینده نه چندان دور پیش روی خانواده ها و به طور کلی جامعه بود که طرح تحول سلامت در چند مرحله این بحران را کنترل کرد.
وی یادآور شد: شبکه بهداشت شهرستان ری در مرحله اول تمام مراکز بهداشتی خود را به دندانپزشک و یونیت دندانپزشکی مجهز و تمام تجهیزات این بخش را نوسازی کرد و مراکز بهداشتی شهری و روستایی را برای خدمات رسانی مطلوب به مردم آماده سازی نمود.
تاجیک با بیان اینکه پنج خدمت پایه دندانپزشکی در مراکز درمانی شهرستان ری مورد تعهد بیمه قرار گرفته است گفت: مردم می توانند با حضور در این مراکز از خدمات دندانپزشکی با تعرفه کم و دولتی استفاده نمایند.
وی ادامه داد: شش بخش دندانپزشکی هر روز تا ساعت 18 در مرکز بهداشتی شهرستان ری از اول اردیبهشت ماه به مردم خدمت رسانی می کنند.
تاجیک یادآور شد: شبکه بهداشت شهرستان ری با تمام مشکلات مالی و کمبود اعتبار در بخش حفاظت از دندان های کودکان توانسته در دو مرحله دندان های 83 هزار از دانش آموزان را فلوراید گذاری کند که باعث تحکیم مینای دندان هایشان می شود و همچنین گودی دندان های آنان را نیز که باعث باقی ماندن مواد غذایی پوسیدگی دندان های کودکان می شد را پرکند.
** ایجاد پرونده پزشکی الکترونیک در مراکز بهداشتی شهرستان ری برای شهروندان در حال انجام است
وی با بیان اینکه یکی از اهداف بزرگ طرح تحول سلامت ایجاد پرونده پزشکی الکترونیک با عنوان سامانه یکپارچه بهداشت(سیب) برای مردم است عنوان داشت: ایجاد پرونده پزشکی الکترونیک در مراکز بهداشتی شهرستان ری برای شهروندان در حال انجام است.
تاجیک با اشاره به اینکه نگهداری و دقیق نبودن اطلاعات پرونده های کاغذی یکی از مشکلات بزرگ در نگه داری اطلاعات پزشکی افراد محسوب می شد عنوان داشت: سامانه یکپارچه بهداشت(سیب) شرایطی فراهم می کند که مراجعه کنندگان اطلاعات دقیق خود در زمینه بیماری ها و سایر موارد پیش بینی شده در این سامانه توسط کارشناس شبکه بهداشت وارد کنند و این امکان را به مدیران شهری دهند که هم آمار وضعیت بهداشتی شهرستان و کشور داشته باشند و هم پزشکان در هر نقطه از کشور به راحتی پرونده پزشکی و سوابق بیمار خود را بررسی کنند.
وی اظهار داشت: شبکه بهداشت شهرستان ری برای اینکه سامانه یکپارچه بهداشت(سیب) به خوبی در روستاهای دور افتاده اجرا شود خطوط اینترنت را در تمام مراکز بهداشتی شهری و روستایی خود فراهم کرده است.
**ساختمان های قدیمی مراکز بهداشتی شهرستان ری در روند اجرای طرح تحول سلامت نوسازی و به سازی شدند
تاجیک به فرسودگی و غیرقابل استفاده بودن برخی از ساختمان های مراکز بهداشتی شهرستان ری در آغاز اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و یادآور شد: تمامی ساختمان های قدیمی مراکز بهداشتی شهرستان ری که خدمات رسانی به بیماران را سخت کرده بود در روند اجرای طرح تحول سلامت نوسازی و به سازی شدند.
وی با بیان اینکه تمام مراکز بهداشتی شهرستان ری تا آخر فروردین 96 به سازی و نو سازی شدند ادامه داد: کار نوسازی و به سازی مراکز بهداشتی شهری با توجه به مراجعات مردمی با مشکلاتی روبرو بود که موجب کندی روند کار می شد ولی با تمام سختی ها سه مرکز بهداشت شهری به دلیل اینکه ساختمانشان نیاز به تخریب و بازسازی داشت مانده است و تمامی مراکز در حال خدمات رسانی مطلوب به مردم هستند.
تاجیک خاطر نشان کرد: نوسازی و بازسازی مراکز بهداشتی دولتی در طرح تحول سلامت موجب رغبت و رضایت مردمی و بالا رفتن انگیزه پرسنل برای ارائه خدمت بهتر به مردم می شود.
وی درخصوص نوسازی و بازسازی بیمارستان های شهرستان ری نیز گفت: شهرستان ری دارای دو بیمارستان هفت تیر و فیروز آبادی است که در جریان اجرای سیاست تحول سلامت دولت تدبیر و امید بیمارستان شهدای هفتم تیراستاندارد ساز شد و بخش های مختلف از جمله اورژانس، بخش قلب، ای سی یو و رادیولوژی در این بیمارستان شروع بکار کرد.
تاجیک ادامه داد: ساختمان نیمه کاره بیمارستان فیروزآبادی نیز از طریق منابعی که فرمانداری تخصیص داده است در حال تکمیل و نوسازی می باشد.
**نظارت های بهداشتی شبکه بهداشت شهرستان ری در روند اجرای تحول سلامت تغییرات اساسی کرده است
وی با بیان اینکه شبکه بهداشت شهرستان ری در دو بخش بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط فعالیت ونظارت می کند افزود: نظارت های بهداشتی شبکه بهداشت شهرستان ری در روند اجرای تحول سلامت تغییرات اساسی کرده است.
تاجیک با اشاره به اینکه شبکه بهداشته شهرستان ری در بخش بهداشت محیط به مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در محدوده شهرها مانند رستوران ها نظارت دارد و در بخش بهداشت حرفه ای به کارگاه ها و کارخانه جات تولید مواد غذایی در شهرک ها صنعتی و اطراف شهرها نظارت می کند اظهار داشت: بخش نظارتی شبکه بهداشت شهرستان ری در روند اجرای سیاست تحول سلامت با استفاده از منابع وزارت بهداشت تغییرات اساسی مانند دو برابر کردن بازرسان و دو برابر شدن بازرسی ها کرده است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان ری در محدوده ای قرار دارد که شهرک های صنعتی و کارگاه های زیادی درآن وجود دارد عنوان داشت: نظارت شبکه بهداشت در بخش بهداشت حرفه ای افزایش صد در صدی داشته به طوری که کشفیات این بخش از مرداد تا به حال نسبت به سال گذشته افزایش 20 درصدی داشته است.
تاجیک به موقعیت توریست پذیری شهرستان ری به لحاظ وجود اماکن مذهبی و تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: هدف اصلی شبکه بهداشت شهرستان ری در حوزه نظارت این است که جلوی هرگونه واحد تولیدی که مواد غذایی نامتعارف به همشهریان و مسافران ارائه می دهد را کاملا بگیرد تا سلامت غذایی مردم تامین شود.
3218 / 6139
خبرنگار: امیر جعفری سرگزه**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.