به گزارش ایرنا رحمت اله حافظی روز دوشنبه در جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: در مصاحبه ها و مباحث مطرح شده در خصوص حادثه پلاسکو کمتر به این موضوع مهم پرداخته شده که چرا با وجود اینکه دستور تخلیه ساختمان 30 دقیقه قبل از تخریب اعلام شده، نیروهای آتش نشانی به طور کامل از ساختمان تخلیه نشدند.
وی اظهار کرد: باید بررسی کنیم چگونه دستور خروج از ساختمان پلاسکو را به آتش نشان ها اطلاع داده اند و چرا ساختمان به موقع تخلیه نشده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه انتظار نداریم تمامی نیروهای آتش نشان بی سیم داشته باشند اما با کسانی که در عملیات حضور دارند باید ارتباط رادیوئی برقرار باشد، تصریح کرد: آقایان(مدیران شهرداری تهران) توان نداشتند سیستم بی سیم دیجیتال برای سازمان آتش نشانی بخرند و این موضوع هم برایشان مهم نبوده است.
حافظی افزود: از آقایان هم که می پرسم چرا سیستم شما(سازمان آتش نشانی شهر تهران) آنالوگ است؟ می گویند از ما سئوال نپرسید.
وی خاطر نشان کرد: دلیل این است که آقایان توان نداشتند سیستم دیجیتال بخرند و برایشان مهم هم نبوده است؛ توسعه ایستگاه ها در دستور قرار گرفته، این در حالیست که به قدر کفایت نیرو در ایستگاه وجود ندارد و وقتی یک تیم به ماموریت می رود پایگاه خالی از نیروی متخصص می ماند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه گزارش کمیته ملی در خصوص حادثه پلاسکو خوب است و بر مبنا و فرمت گزارش های سازمان ملل (UN) تنظیم شده افزود: برغم اینکه دراین تیم کارشناس مدیریت شهری حضور نداشت اما تمامی ابعاد موضوع، فارغ از جنبه های سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.
حافظی تاکید کرد: با وجود گزارش کمیته ملی درباره پلاسکو باید کمیته حقیقت یاب شورای شهر تهران مساله را از جایگاه مدیریتی بررسی کند و انتظار داریم قوه قضائیه نیز با دقت و جدیت مقصر اصلی این حادثه را شناسائی و مجازات کند.
وی در ادامه با بیان اینکه قانون مدیریت بحران از سال 93 فاقد جایگاه قانونی است، تاکید کرد: مجوز پایان کار ساختمان ها بر حسب قانون بر عهده شهرداری است و این درحالی است که ساختمان پلاسکو مجوز پایان کار نداشت.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران، مسئولیت ها و وظائف خود را به خوبی انجام نمی دهد گفت: قانون می گوید که در هر ساختمان باید پیش بینی لازم برای تردد معلولان دیده شود و شهرداری نباید به ساختمان هائی که فاقد این ویژگی هستند، پایان کار دهد اما شاهد هستیم که معلولان نمی توانند در بسیاری از ساختمان های عمومی شهر تردد کنند.
حافظی با اشاره به اینکه رئیس شورای شهر تهران سهم عمده ای در تمامی اشتباهات مدیریت شهری در 12 سال گذشته دارد، گفت: اگر دو پرونده برای تخلفات مالی شهرداری تهران به دادگاه کشانده می شد، هرگز شاهد این حجم تخلفات از سوی شهرداری نبودیم.
به گزارش ایرنا، ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه (30 دی 95) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان به یکباره فروریخت.
دراین حادثه 16 آتش نشان درحین انجام ماموریت اطفا حریق، به درجه رفیع شهادت نایل آمدند و 5 شهروند نیز جان خود را از دست دادند.
خبرنگار: معصومه آقا امینی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7244**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.