اول از این جهت که در تهران تعداد اعضا از 31 عضو به 21 عضو کاهش یافته و دوم از جهت آنکه هر دو طیف بزرگ سیاسی کشور از ماه‌ها قبل با برنامه‌ریزی‌های منسجم خود را برای ورود به شوراها و به خصوص شورای شهر تهران آماده کرده‌اند و حالا همه منتظر لیست‌های نهایی هستند.
گفت‌وگوی زیر با اسماعیل دوستی، عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در شورای شهر دوره چهارم نگاهی دارد به آخرین وضعیت آرایش جبهه اصلاح‌طلبان و اقداماتی که برای نهایی کردن لیست‌ها صورت گرفته است.
با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات، به نظر می‌رسد هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا به شکلی فشرده‌تر خود را برای کسب کرسی‌های بیشتر در انتخابات دوره پنجم آماده می‌کنند.
آخرین تصمیمات فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر برای حضور در انتخابات شوراها، چه بوده است؟
البته ما در سال 96 تاکنون جلسه‌ای نداشته‌ایم. آخرین جلسه‌ای که داشتیم به روزهای آخر اسفندماه برمی‌گشت که در آن تصمیم برآن شد تا همه اصلاح‌طلبان شورا در انتخابات شرکت کنند و تابع سیاست‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باشند.
ولی آنچه مشهود است این است که به احتمال زیاد خیلی از اعضای کنونی اصلاح‌طلب شورا در لیست نهایی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نخواهند بود.
بله. درست است. ولی به هر حال ما همه برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده‌ایم. حالا باید ببینیم شورای اصلاح‌طلبان چه کسانی را در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌دهند.
شورای عالی تاکنون جلسه‌ای با اصلاح‌طلبان برای بررسی صلاحیت‌شان نداشته است؟
نه جلسه‌ای داشته و نه ما هنوز فرمی پر کرده‌ایم. فقط یک‌سری شاخصه‌ها از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام شده که هر کس با نگاهی به آن می‌تواند بفهمد در لیست خواهد بود یا خیر؟
چه شاخصه‌هایی از سوی شورای عالی سیاستگذاری به عنوان شرایط قرارگرفتن در لیست اصلاح‌طلبان اعلام شده است؟
شاخصه‌هایی چون: تجربه کاری به خصوص تجربه کار و مدیریت در بخش شهری، سابقه فعالیت سیاسی، سابقه عضویت در احزاب اصلاح‌طلب، مدرک تحصیلی و...
با این شرایط فکر می‌کنید تقریبا چه تعداد از اعضای اصلاح‌طلب کنونی شورا، در لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات پنجم تایید می‌شوند؟
من معتقدم که بالای 60 درصد از اعضای اصلاح‌طلب کنونی شورا، شاخصه‌های حضور در لیست را دارند و می‌توانند در زمره لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان باشند.
خودتان چطور؟ فکر می‌کنید امتیاز لازم برای قرار گرفتن در لیست شوراهای اصلاح‌طلبان را دارید؟
فکر می‌کنم با توجه به شاخصه‌های اعلام شده، بتوانم نمره قبولی برای حضور در لیست را بگیرم. البته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این دوره با دو مشکل اساسی روبه‌روست که کار آنها را دشوار کرده است.
چه مشکلاتی؟
اول کم شدن تعداد اعضا از 31 نفر به 21 نفر و دوم خیل عظیم ثبت نام‌کنندگان برای کاندیداتوری در انتخابات شورای پنجم.
پس با این حساب در دور پنجم، افرادی به صحن شورا راه پیدا می‌کنند که در لیست‌ها باشند.
نه؛ الزاما ممکن است این گونه نشود. در شورای دور قبل هم کم نداشتیم افراد و ورزشکارانی که در هیچ لیستی قرار نداشتند، ولی موفق شدند به صورت مستقل به شورا راه پیدا کنند.
برعکس افرادی هم بودند که در بالای لیست‌های سیاسی بودند ولی رای نیاوردند. ممکن است امسال هم تعدادی از اعضا شورا به شکل مستقل بتوانند وارد شورا شوند. خود من در لیست اصلاح‌طلبان در رتبه 17 بودم ولی رای آوردم!
اصولا تحلیل شورای عالی سیاستگذاری از عملکرد اصلاح‌طلبان شورا چگونه است؟
هنوز رسما تحلیل و اظهارنظری نداشته‌اند. البته برخی از اعضای شورای سیاستگذاری نسبت به عملکرد اصلاح‌طلبان شورا انتقادهای تند و تیزی هم داشته‌اند و در عوض، برخی دیگر نیز به عملکرد اصلاح‌طلبان نمره قبولی داده‌اند. ولی هنوز اظهارنظر رسمی نداشته‌اند.
شما چطور؟ شخصا فکر می‌کنید عملکرد اصلاح‌طلبان شورای چهارم قابل قبول بوده است؟
در مجموع بله. فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان شورا عملکرد قابل دفاعی را داشته‌اند. آن هم در شرایطی که هم با خلأ‌های قانونی مواجه بودیم و هم تعداد اصلاح‌طلبان کمتر از اصولگرایان بود. در حقیقت تصمیمات کلیدی شورای چهارم را ورزشکاران یا همان چند عضو مستقل تعیین می‌کردند.
یکی از نکات حایز اهمیت انتخابات شوراها در جبهه اصلاح‌طلبان، حضور چهره‌ای مانند محسن هاشمی است. به نظر می‌رسد با حضور وی اصلاح‌طلبان دنبال تجدید قوا و بازسازی صف‌آرایی خود برای کسب کرسی‌های بیشتر باشند.
بله؛ به هر حال محسن هاشمی یکی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان است. در جلسه‌ای که چند روز قبل با هم داشتیم، وی را خیلی مصمم دیدم و مطمین هم هستم که رای بالایی هم خواهد آورد. امیدواریم با حضور وی، شاهد حضور پررنگ‌تر و موثرتر اصلاح‌طلبان در شورای شهر باشیم.
با احتساب تمام این موارد، فکر می‌کنید اکثریت شورای پنجم با کدام طیف است؟ اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان؟
فکر می‌کنم از آنجایی که زمان برگزاری انتخابات شوراها با زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان شده است، اگر سناریوی انتخابات مجلس دوباره در تهران تکرار شود- که احتمالا چنین خواهد شد- کفه کرسی‌های اصلاح‌طلبان در شورای پنجم سنگین‌تر از کفه اصولگراهای شورا خواهد بود.
پیشنهادم به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان این است که معیارشان برای انتخاب اعضای لیست، کارآمدی آنها باشد نه سیاسی بودن آنها. یعنی افرادی انتخاب شوند که در بخش شهری صاحب‌نظر و متخصص باشند نه اینکه فقط نگاه سیاسی داشته باشند.
چراکه معتقدم سیاست‌زدگی از سیاسی بازی بسیار مخرب‌تر است و مانع از خدمتگزاری مناسب به شهروندان می‌شود. تنها در چنین شرایطی است که شورای شهر می‌تواند برعملکرد شهرداری به خوبی نظارت کند و شهرداری را انتخاب کند که هم توانایی لازم برای اداره شهر را داشته باشد و هم تعامل خوبی با شورای شهر داشته باشد.

روزنامه اعتماد
9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.