به گزارش ایرنا ، شهرستان پاکدشت در 20 کیلومتری جنوب شرق تهران و در مسیر جاده امام رضا (ع) واقع شده است که مسافران نوروزی برای عزیمت به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و شهرستان های شرق کشور از این شهرستان عبور می کنند.
این شهرستان به مرکزیت شهر پاکدشت است که از دو بخش دو بخش مرکزی و شریف آباد تشکیل شده و از مراکز اصلی کشت گل در کشور است که با سطح زیرکشت 740 هکتار گل و گیاه مقام اول را در کشور از آن خود کرده است.
کاروانسرای کبود گنبد، معروف به کاروانسرای شاه عباسی ،عمارت ناصریه ، تپه تاریخی تریاق قلعه ، کاروانسرای خاتون آباد ،یخچال قدیمی روستای یبرداغلان ، محوطه تاریخی تنگ یورد بولاغ توچال ، تپه باستانی و قلعه گبری محمودآباد و بقعه متبرکه امامزاده عون از مهمترین آثار تاریخی شهرستان پاکدشت است.
در شهرستان پاکدشت دانشگاه دولتی ابوریحان، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی (سما) مرکز پاکدشت استقرار دارد.
استقرار صنایع تولیدی متعدد در شهرک صنعتی عباس آباد، این شهرستان را به یکی از قطب های مهم صنعتی استان تهران تبدیل کرده است.
روستاهای گلزار ، ارمبویه و سایر روستاهای شهرستان پاکدشت از تعداد زیادی گلخانه برخوردار است که مسافران می توانند با حضور در این روستاها ، از زیبایی گل های کاشته شده در آن ها لذت ببرند.
شهرستان پاکدشت همچنین آثار تاریخی متعددی دارد که زمینه مناسبی را برای جذب گردشگران به این شهرستان فراهم کرده است و این آثار همواره مورد توجه گردشگران و مسافران نوروزی قرار دارد.
**کاروانسرای کبود گنبد
کاروانسرای کبود گنبد، معروف به کاروانسرای شاه عباسی از دیگر آثار تاریخی شهرستان پاکدشت است که گردشگران را به سوی خود فرامی خواند.
این بنا در مرکز روستای کبود گنبد از توابع دهستان جمال آباد بخش شریف آباد واقع شده و از جمله آثار باقی مانده از دوران رونق کبود گنبد است که با طرح چهار ایوانی و مصالح آجر و ساروج و لاشه سنگ ساخته شده است.
هم اکنون تمام بنای کاروانسرا توسط اهالی روستا تصرف و تصاحب شده و تخریب و تغییرات آن به حدی است که تشخیص ورودی ها و سایر عناصر معماری به سختی امکان پذیر است.
با توجه به نوع پلان و سایر مشخصه های معماری آن ، قدمت کاروانسرای کبود گنبد را می توان دوره صفویه تعیین کرد.
**عمارت ناصریه
عمارت ناصریه در شمال روستای جمال آباد و در حاشیه غربی جاده جمال آباد به روستای خسرو و در میان محوطه ای باز واقع شده است.
این عمارت با کاخ ناصرالدین میرزا ، متعلق به یکی از فرزندان مظفرالدین شاه قاجار است.
ورودی اصلی دارای یک در چوبی دو لنگه منبت کاری شده است که بر روی یکی از لنگه های این در و برروی یک ورق فلزی بیضی شکل ، کتیبه ناصریه بصورت نقش برجسته دیده می شود.
این عمارت به صورت دو طبقه و با پوشش سقف شیروانی و از آجر و ملات گل ساخته شده است.
'تپه تاریخی تریاق قلعه' در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی دهستان فیلستان و در جنوب جاده فیلستان به پویینک واقع شده است.
ارتفاع آن از سطح زمین های اطراف حدود 12 متر و دارای وسعتی حدود 20 هزار متر مربع است.
تریاق قلعه در دوره اسلامی بر روی تپه تاریخی با استفاده از مصالح خشت و گل ساخته شده است.
تریاق در اصطلاح زبان ترکی به معنای خاک است و این قلعه نزد اهالی منطقه به تریاق قلعه یعنی قلعه خاکی یا گلی معروف می باشد.
هم اکنون بخش هایی از برج و باروی قلعه باقی مانده وبراساس سفال های بدست آمده ازآن می توان قدمت تپه را به هزاره اول قبل از میلاد نسبت داد.
**کاروانسرای خاتون آباد
کاروانسرای خاتون آباد در غرب بخش خاتون آباد در فاصله یکصد کیلومتری جنوب جاده اصلی تهران - خراسان واقع شده است.
کاروانسرای خاتون آباد در دوره قاجاریه و به سال 1238 هجری شمسی توسط روحانی معروف آن دوره مرحوم حاج ملاعلی کنی ساخته شده است.
طرح این بنای تاریخی ارزشمند از نوع چهاردیواری ایوانی بوده و دارای ایوان ورودی ، صحن وسیع ، حجرات واصطبل های ستون دار می باشد.
برروی سقف کاروانسرا 128 گنبد کوچک و کوتاه و 12 گنبد بزرگ و بلند قرار گرفته و کف حیاط ، حجره ها ، دیوارها و ستون های کاروانسرا همگی از آجر چهارگوش استفاده شده و ملات بکار رفته گل و آهک بوده است.
یخچال قدیمی روستای یبرداغلان در فاصله دو کیلومتری شمال جاده اصلی تهران -خراسان و در کنار باغ اربابی روستا واقع شده است.
این یخچال قدیمی متعلق به دوره قاجاریه ، دارای گنبدی مخروطی شکل به ارتفاع تقریبی هفت متر می باشد که نمای بیرونی آن تماما با کاهگل اندود شده و سطح داخلی آن با آجر بصورت مطبق پوشش یافته است.
** محوطه تاریخی تنگ یوردبولاغ توچال
محوطه تاریخی تنگ یورد بولاغ توچال در شمال روستای توچال قرار دارد که شامل چند تپه کم ارتفاع در نزدیکی هم به وسعت حدود دو هکتار بوده که سطوح مختلف آن توسط سودجویان و حفاران غیرمجاز حفاری شده است.
تکه سفال های جمع آوری شده از روی سطوح تپه ها شامل سفال های ساده نخودی و قرمز و سفال های لعابدار با رنگ قهوه ای ، سفید ، آبی و سبز کمرنگ با تزیینات زیرلعاب می باشد.
با توجه به موقعیت جغرافیایی و نوع مصالح و سفال های این محوطه تاریخی می توان حدس زد که این محوطه یک مکان ییلاقی بوده و در فصول بهار و تابستان مورد استفاده قرار می گرفته است و قدمت آن به دوران صفوی بازمی گردد.
** تپه باستانی و قلعه گبری محمودآباد
تپه باستانی و قلعه گبری محمودآباد هم در فاصله دو کیلومتری جنوب غربی دهستان فیلستان و 500 متری حاشیه غربی جاده حد فاصل روستای فیلستان به روستای محمودآباد قرار دارد.
برروی سطح این تپه تاریخی، قلعه ای کهن با برج و باروی گلی ساخته شده که هم اکنون بر اثر عوامل مختلف جوی و انسانی تا حدود زیای تخریب و دیوارهای آن برروی محوطه آوار شده است.
** بقعه متبرکه امامزاده عون
بقعه متبرکه امامزاده عون در فا صله یک کیلومتری شمال شرقی روستای آفرین واقع شده که پیرامون آن را گورستانی فراگرفته است.
بنای بقعه شامل ایوان ورودی، دو ایوانچه در طرفین آن و اتاق گنبددار مقبره است که از بیرون دارای پلان چهارگوش و از داخل مدور می باشد که قوس های طاق نما تماما جناغی است و گنبد امامزاده نیز برروی شالوده طاق نماهای جناغی چهارگوشه اتاق پی ریزی و استوار گشته است. درچهار طرف بنا حجره های جلو بازی با قوس جناغی با عمق حدود یک متر برای استراحت ونشستن زوار تعبیه شده است.
بنای اولیه و قدیمی بقعه با مصالح خشت و گل بوده و تاریخ آن نیز مربوط به اوایل دوره قاجاریه می باشد.
خبرنگار: سید حسن میری**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش
تهرام/7254/ 6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.