حسن محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه برخی از افراد با دیدن هر معضل و آسیب اجتماعی در مدارس، گمان می کنند آموزش و پرورش هیچ اقدامی برای رفع چنین معضلاتی ندارد که این قضاوت ها بی انصافی است.
وی با بیان اینکه برخی از افراد و کارشناسان معتقدند فعالیت های آموزش و پرورش منجر به ایجاد معضلات و آسیب های اجتماعی در مدارس می شود، اظهار کرد: کلاس درس و مدرسه بخشی از جامعه است و نمی توان گفت بین مدرسه و جامعه در انتقال ارزش ها و مفاهیم ارتباطی وجود ندارد، مدرسه و جامعه از یکدیگر تاثیرپذیر هستند.

*تاکید بر یگانگی آموزه های تربیتی
محمدی گفت: دانش آموزان در طول 24 ساعت شبانه روز، ساعات محدودی را در مدرسه می گذرانند و باقی ساعات در خانه و جامعه هستند و نمی توان گفت که فقط آموزش و پرورش در پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی نقش دارد بلکه جامعه و به خصوص خانواده در این حوزه تاثیرگذارند.
معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر ایجاد یگانگی میان آموزه های تربیتی آموزش و پرورش، خانواده و جامعه اظهار کرد: دو گانگی در شیوه های تربیتی میان این نهادها باعث سردرگمی دانش آموزان شده و آنان به طور شایسته نمی توانند راه خود را انتخاب کنند.

*اقدامات آموزش و پرورش در پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی
محمدی با اشاره به اقدامات معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران در پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس گفت: اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی این معاونت، موضوع های مرتبط با حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله مشکلات روانی اجتماعی، اختلالات رفتاری، بزهکاری ها، سوء مصرف مواد مخدر و موارد مختلفی در حوزه آسیب های اجتماعی را پیگیری می کند.
وی افزود: همچنین این نهاد با همکاری و رهنمودهای دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، اقدامات موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس انجام می دهد.
محمدی با اشاره به همکاری اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته های مختلف بررسی و حل مشکلات آسیب های اجتماعی استانداری تهران و نهادهای مسئول در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی افزود: کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی متشکل از انجمن اولیا و مربیان، معاونت پرورشی و فرهنگی و نهادهای مرتبط در هر یک از ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ایجاد و وظایف هر یک از نهادها در این کمیته تعریف، تصویب و به اجرا گذاشته می شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران رویکرد فعالیت ها در آموزش و پرورش را آموزش محور عنوان کرد و گفت: در فعالیت ها و برنامه های آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، زمینه پیشگیری آموزش مدار یا رشد محور مدنظر قرار می گیرد.
محمدی افزود: براین اساس با برگزاری کلاس ها و برنامه های آموزشی برای اولیای مدرسه، دانش آموزان و اولیای آنان و اجرای طرح های خاص در مدارس، تلاش می کنیم موضوع پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی را آموزش داده و کنترل آسیب های اجتماعی را در مدارس در حد توان پیش ببریم.
وی با اشاره به همکاری آموزش و پرورش شهر تهران در انجام فعالیت ها و اقدامات مشترک با سازمان بهزیستی، قوه قضاییه، شهرداری تهران در راستای کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اظهار کرد: مدرسانی از سوی این نهادها برای آموزش، پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی به مدارس معرفی و با همکاری سازمان بهزیستی مددکارانی برای خانواده های آسیب دیده معرفی می شوند.

*اجرای طرح تقسیم کار ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس تهران
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران گفت: براساس تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور، در راستای اجرای طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، دوره ها و کارگاه های آموزشی برای توانمندسازی مدیران مدارس و آموزگاران و توجیه و آشنایی آنان با محتوا و روش اجرای طرح در کلاس ها و مدارس از 24 بهمن تا پنجم اسفندماه در تالار فرهنگ برگزار شد.
محمدی افزود: طرح تقسیم کار ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس طبق تفاهم با وزارت کشور زمانبندی مشخصی داشته و باید تا پایان اسفندماه اجرایی شود.
وی گفت: کلاس های و کارگاه های آموزشی با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران، برای دانش آموزان پایه های ششم، هفتم، هشتم و نهم که بیشتر در معرض خطر هستند، در راستای توانمندسازی آنان برای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی و تعمیق دروس و آموزه های آنان در کتاب های درسی برگزار می شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: در این کارگاه ها و دوره های آموزشی سرفصل هایی با عنوان خودمراقبتی و مسایل مربوط به آن، مقابله با آسیب های اجتماعی با توضیح های بیشتر و به صورت مشارکتی برای دانش آموزان تدریس می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.