به گزارش خبرنگار ایرنا، علی کیان عصر شنبه همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در ناحیه صنعتی دهک واقع در شهرستان صفادشت ملارد، به لزوم نهادینه شدن فرهنگ حفظ منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: از نظر شرایط منابع طبیعی وضعیت استان تهران بحرانی است و بیش از 105 هزار هکتار اراضی بیابانی داریم که بهبود این وضعیت نیازمند افزایش سرمایه گذاری در بخش بیابان زدایی است.
وی ادامه داد: در تهران سرانه فضای سبز 4 درصد است و برای رسیدن به حد استاندارد لازم است که این سرانه را افزایش دهیم و با توجه به محدودیت منابع دولتی لازم است از مشارکت مردم و سایر نهادها و ارگان ها استفاده کنیم.
کیان یادآور شد: سال گذشته با استفاده از مشارکت مردمی 760 هکتار عملیات بیابان زدایی را در ملارد اجرا کردیم و امسال هم با مشارکت سایر دستگاه ها 500 هکتار بیابان زدایی در سطح استان تهران صورت گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی استان تهران اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی ها مقرر شد تا به ازای اراضی که در اختیار شهرک های صنعتی قرار می گیرد فضای سبز ایجاد کنند و امیدواریم با توسعه این اقدامات شاهد کاهش سرعت تخریب منابع طبیعی باشیم.
وی به مبارزه با زمین خواران در استان تهران اشاره کرد و گفت: در بخش مبارزه با زمین خواری که یکی از مشکلات استان تهران است بیش از 290 هکتار اراضی ملی را از متجاوزان پس گرفتیم که ارزش آن بیش از 500 میلیارد تومان است.
علی خداپناهلو قائم مقام شرکت شهرک های صنعتی تهران نیز اظهار کرد: شرکت شهرک های صنعتی تهران از برنامه های این شرکت در حمایت از منابع طبیعی حمایت می کند.
وی ادامه داد: برای تلطیف فضای عمومی شهرک های صنعتی تاکنون 812 هکتار فضای سبز احداث شده که 27 هکتار آن در سال جاری بوده است.
قائم مقام شرکت شهرک های صنعتی تهران اظهار کرد: تاکنون 29 هزار کیلومتر سیستم آبیاری قطره ای در شهرک های صنعتی استان اجرا شده که از این میزان 67 هزار کیلومتر آن در سال جاری عملیاتی شده است.
خداپناهلو ادامه داد: از سوی دیگر 884 هزار اصله درخت و 993 اصله درختچه تا امروز در شهرک های تهران غرس شده و کاشت 120 هزار نهال برای سال جاری هدفگذاری شده است.
وی با بیان اهمیت مسائل زیست محیطی در کنار ایجاد فضای سبز اظهار کرد: تاکنون در 9 شهرک صنعتی 16 مدول تصفیه خانه ایجاد شده و در 6 شهرک برای آبیاری فضای سبز از پساب تصفیه خانه ها استفاده می شود.
خداپناهلو افزود: در راستای توسعه امکانات زیست محیطی در شهرک های صنعتی برای اولین بار سیستم استحصال آب از پساب را در شهرک عباس آباد راه اندازی کردیم.
بهمن خطیبی فرماندار شهرستان ملارد نیز با بیان اینکه درختکاری از ابتدا درکنار اقدامات مسئولین به چشم آمده گفت: در برهه ای از دوران مدیریتی کشور بخشی از پهنه های سبز از بین رفت اما دولت تدبیر و امید زمینه ایجاد و حفظ منابع طبیعی را در کشور ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: در بخش صفادشت 70 هزار هکتار زمین مناسب برای کشاورزی داریم که بخشی از آن را سازمان منابع طبیعی ایجاد کرده و در کنار این سازمان، شرکت شهرک های صنعتی استان باید تلاش کند فضای سبز را گسترش دهد.
فرماندار شهرستان ملارد با بیان اینکه صفادشت در خط مقدم ریزگردها قرار دارد گفت: گسترش فضای سبز در این منطقه تا حد زیادی از ورود آلودگی به تهران جلوگیری می کند.
وی افزود: شرکت شهرک های صنعتی متولی درختکاری نیست اما با این وجود با برگزاری چنین برنامه ای قصد دارد نشان دهد در کنار تولید و صنعت به فکر محیط زیست هم هست.
فرماندار ملارد با اشاره به 50 هکتار ناحیه صنعتی که در این محدوده شکل گرفته گفت: انتظار داریم دو برابر این میزان فضای سبز در منطقه ایجاد شود.
وی با بیان اینکه شهرستان ملارد یکی از مناطقی است که از اراضی کشاوری زیادی برخوردار است گفت: در این منطقه 3500 خانوار عشایر زندگی می کنند که ظرفیت های مناسبی را برای تولید محصولات کشاورزی و دامداری ایجاد کرده است.
عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی هم با اشاره به تراکم جمعیت تهران گفت: تراکم جمعیت تهران نسبت به متوسط کشور 5 برابر است و همین مسئله میزان آلودگی شهر را افزایش داده است.
غفار اسماعیلی با بیان اینکه در مبانی اعتقادی ما فضای سبز و درختکاری سفارش شده است گفت: کاشت درخت هم یک موضوع اعتقادی است و هم موضوع الزامی؛ چراکه مجبوریم برای حفاظت در مقابل بیماری ها و آلودگی ها اقداماتی را انجام دهیم که به توسعه فضای سبز کمک کند.
وی افزود: همانطوری که هرجا در مدیریت کشور مردم مشارکت کردند موفق شدیم در زمینه درختکاری نیز باید بستر را برای ورود شایسته مردم فراهم کنیم.
عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: با توجه به اینکه ناوگان صنعتی کشور آلودگی زیادی دارد باید سرانه فضای سبز کشور فراتر از استانداردهای دنیا باشد.
وی افزود: در همین راستا باید به فکر صنایعی باشیم که آلایندگی، مصرف آب و انرژی کمتری دارد و بر همین اساس تشویق صنعتگرانی که مصرف انرژی کمتری دارند از اولویت های سازمان است.
همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، آیین کاشت چند اصله نهال با حضور بهمن خطیبی فرماندار شهرستان ملارد، عباسعلی نوبخت معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، غفار اسماعیلی عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، علی کیان مدیرکل منابع طبیعی استان تهران، حجت الاسلام سید حسین حسینی نوری امام جمعه شهرستان ملارد، همایون توفیقی مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و علی خداپناهلو قائم مقام مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی تهران در ناحیه صنعتی دهک صفادشت برگزار شد.
خبرنگار: سید جواد آل داود - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.