به گزارش ایرنا، علی خلیلی روز شنبه در نشست مطبوعاتی ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری به شرایط کنونی شهرستان در این بخش اشاره و اظهار کرد: شهرستان دماوند دارای 155 هزار هکتار اراضی ملی است که از این تعداد 147 هزار هکتار اراضی مرتعی در قالب 103 سامانه عرفی است که از این میزان، 20 سامانه ییلاقی، 65 سامانه میانبند و 18 سامانه میانبند ییلاقی است.
وی ادامه داد: تعداد بهره‌برداران مراتع در شهرستان دماوند 600 خانوار روستایی، 572 خانواده عشایری و دو خانواده مهاجر هستند و 35 سامانه نیز به نام شوراهای روستاها ممیزی شده است.
این مقام مسوول با بیان اینکه 892 بهره‌بردار در شهرستان دماوند دارای پروانه چرای دام هستند، تصریح کرد: بهره‌برداری از مراتع به این صورت است که وقتی ممیزی مرتع انجام و زمان ورود و خروج و تعداد دام مشخص می‌شود، صاحبان دارای پروانه باید طرح مرتع‌داری را در دستور کار خود قرار داده و در قالب این طرح بهره‌برداری خود را انجام دهند.

**وجود 34 طرح مصوب مرتع داری در دماوند به مساحد 52 هزار هکتار
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با بیان اینکه 37 سامانه از مجموع 103 سامانه، دارای طرح مرتع‌داری به مساحت 55 هزار هکتار است که 280 بهره‌بردار نیز دارد، گفت: در دماوند 34 طرح مصوب مرتع‌داری به مساحت 52 هزار هکتار وجود دارد که 250 بهره‌بردار را در برمی‌گیرد؛ از این تعداد، 29 طرح مرتع‌داری به مساحت تقریبی 40 هزار هکتار با 235 بهره‌بردار واگذار شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون دوره اجرایی 18 طرح مرتع‌داری واگذار شده به مساحت 22 هزار و 551 هکتار با 184 بهره بردار به اتمام رسیده و باید کارشناسان به طور مجدد آن را اصلاح و بازنگری کنند.
خلیلی یکی از منابع درآمدزای منابع طبیعی را اخذ عوارض از دامداران در نقاطی که طرح مرتع‌داری وجود ندارد، دانست و گفت: در 12 ماهه امسال 43 میلیون تومان عوارض دریافت شده است.
وی با بیان اینکه یکی از اصول حفظ اراضی ملی مشارکت مجریان طرح مرتع‌داری است، افزود: یکی از موضوعات مهم در این بخش، داشتن صرفه اقتصادی برای مجریان طرح است که در این راستا کارشناسان منابع طبیعی با حضور در روستاها و ترویج کشت دارویی بجای چرای دام به صورت مستمر که زمینه تخریب منابع طبیعی را به همراه دارد، اقدامات لازم را انجام می دهند.

**صدور برگ تشخیص برای 155 هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با اشاره به اینکه شناسایی اراضی ملی یکی از وظایف این اداره است، افزود: برای 155 هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان دماوند برگ تشخیص صادر و 114 هزار هکتار از این اراضی سنددار شده و 41 هزار هکتار هنوز بی‌سند است.
خلیلی گفت: برای سنددار کردن اراضی ملی در شهرستان دماوند، شش میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به محدودیت منابع مالی، اعتباری در این زمینه به ما اختصاص پیدا نکرد.
وی اضافه کرد: در همین راستا، با ظرفیت موجود اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند، فرآیند اصلاح هندسی 30 پلاک انجام شده که از این میزان شش پلاک به مساحت 56 هزار و 55 هکتار به تأیید نهایی رسیده است؛ در صورت تأیید و تصویب نهایی، اخذ سند پیگیری می‌شود.

**کاهش تصرفات اراضی ملی شهرستان در سال جاری نسبت به سالهای گذشته
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با بیان اینکه حفاظت از اراضی ملی با سه گشت حفاظتی انجام می‌شود، تصریح کرد: در سال جاری، بر اساس بررسی‌ها درصد تصرفات در شهرستان دماوند کاهش پیدا کرده است؛ در این زمینه، 70 فقره پرونده در 1395 مربوط به سال‌های گذشته و جاری تشکیل شد که بیشتر آنها رفع تصرف شده است.
خلیلی بیان کرد: میزان اراضی تصرف شده در 70 فقره پرونده تشکیل شده، 27 هکتار است که از این میزان، رفع تصرف 21 هکتار در قالب تبصره یک ماده 55 انجام شده است و اکنون دادخواست طلب خسارت کرده‌‌ایم.
وی افزود: مجموع اجرای احکام در سال جاری در قالب‌های حکم قطعیت یافته قضایی و تبصره یک ماده 55، 110 هکتار به ارزش 600 میلیارد تومان بوده که در 29 فقره رفع تصرف انجام شده است؛ همچنین 251 هکتار در زمینه آرای قطعی به نفع منابع طبیعی بازگردانده شده است که در سال آینده آن را اجرایی خواهیم کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت: همچنین هفت فقره پرونده به میزان 11 هکتار در تصرف افراد آماده اجرای حکم است که تا پایان سال جاری از تصرف خارج خواهیم کرد.
خلیلی با اشاره به آمایش سرزمین بعنوان یکی از اقدامات مهم اداره منابع طبیعی شهرستان دماوند تصریح کرد: خوشبختانه 26 هزار هکتار در حوزه دلیچای مورد آمایش قرارگرفته و امیدواریم که این امر، در سراسر شهرستان دماوند اجرایی شود.

** غرس 30 هزار اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی در دماوند
علی خلیلی در ادامه به برنامه های هفته منابع طبیعی در دماوند اشاره کرد و گفت: اداره منابع طبیعی شهرستان دماوند در سال جاری برنامه های مختلفی همچون غرس 30 هزار اصله نهال، برگزاری مانور مشترک یگان‌های حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست، امور جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی، برپایی نمایشگاه محصولات ارگانیک در روستای جابان و ... برگزار می کند.
وی اضافه کرد: بر اساس بند «ج» ماده 147، یکی از برنامه‌های منابع طبیعی دماوند در سال جاری، واگذاری تعرفه 294 هکتار از اراضی حریم شهرها به شهرداری‌های پنج‌گانه دماوند بوده که به همین منظور، نهال‌هایی با همکاری شهرداری آبسرد در پلاک لومان غرس خواهد شد.
این مقام مسوول با بیان اینکه هفته منابع طبیعی امسال به عنوان 'همیار طبیعت باشیم' نامگذاری شده است، افزود: برای متبرک شدن این طرح به ازای هر یک از شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و گمنام شهرستان دماوند، 10 نفر را در طرح همیار طبیعت باشیم عضوگیری خواهیم کرد که درصدد هستیم عضوگیری 2 هزار و 240 همیار طبیعت در دماوند صورت گیرد.
وی ضمن تاکید بر لزوم کاشت گونه‌های درختچه‌ای در شهرستان دماوند، گفت: منابع طبیعی دماوند کاشت گونه‌های درختچه‌ای را در دستور کار خود قرار داده که در این هفته، برای نخستین بار به صورت نمادین گونه‌های درختچه‌ای در دماوند کاشت خواهند شد.
خبرنگار: الهام حیدری - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.