سفرهای درون‌شهری در 2هفته اخیر از مرز 20میلیون سفر روزانه گذشته و گره ترافیک معابر کور می‌شود.آخرین موج از ترافیک پایان سال، از امروز با بیشترین حد ممکن در خیابان‌های تهران دیده می‌شود و مدیریت شهری تمهیدات ویژه‌ای برای کنترل و کاهش دامنه این ترافیک درنظر گرفته است. آنگونه که روابط عمومی سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران به همشهری خبر داده، این برنامه‌ها شامل اقدامات اجرایی مؤثری در این حوزه است.
*شناسایی سد معبرها
شهرداران مناطق 22گانه موظف شده‌اند تا قبل از نیمه اسفندماه یعنی فردا، طی جلسه‌ای با پلیس و اصناف با شناسایی نقاط سد معبر ممنوع تا پایان سال نسبت به اعمال قانون به‌طور خاص در این مناطق اقدام کنند. همچنین شهرداران مناطق موظف هستند تا نقاط مجاز برای برپایی بازارهای روز را هم تعیین کنند و به اطلاع شهروندان برسانند.
*بسیج حمل ونقل عمومی
3حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو در روزهای پایانی سال بیشترین حجم کاری را دارند. در این زمینه سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران موظف هستند تا با تمام امکانات نسبت به شناسایی نقاط حساس و مهم در پایانه‌ها و گلوگاه‌های تجمع مسافر اقدام و در تمام ساعات اوج ترافیک، تیم نظارتی خود را برای ارائه خدمات حمل‌ونقلی و بهبود عملکرد ناوگان تحت پوشش خود به کار گیرند. در بخش مترو نیز شرکت بهره‌برداری مترو باید با اعزام قطارهای بیشتر در ساعات پیک، حمل ونقل مسافر را مدیریت کند. ساعت پایانی فعالیت مترو تا پایان سال ساعت 24خواهد بود.
*تغییرات در اجرای طرح ترافیک
فروش آرم روزانه طرح ترافیک نیز تا پایان سال‌جاری برای روزهای پنجشنبه ممنوع و ساعت محدودیت ورود به محدوده طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه تا پایان سال‌جاری نیز همانند روزهای عادی تا ساعت 17تعیین شده است. همچنین پایان ساعت کار مراکز کنترل ترافیک منطقه‌ای تا زمان اتمام ساعات اوج ترافیک شبانگاهی و اعلام آن توسط مرکز کنترل ترافیک تا پایان سال‌جاری تعیین شده است.
*برنامه ویژه برای پنجشنبه آخر سال
برای رفاه حال شهروندان در راه عزیمت به بهشت زهرا در روز پنجشنبه آخر سال، سرویس‌های ویژه‌ای از پایانه‌ها و میادین بزرگ شهر ازجمله آزادی، انقلاب اسلامی، رسالت، خراسان، راه‌آهن، شوش، شهرری، خزانه بخارایی، نازی آباد، خاوران، محمدیه، فلکه‌های اول ودوم تهرانپارس، ابوذر، تهرانسر، شهرک ولیعصر، دولت آباد و صادقیه به سمت بهشت زهرا و برگشت آنها به مبادی اولیه برقرار خواهد شد، ضمن آنکه خطوط اتوبوسرانی منتهی به بهشت زهرا با توجه به میزان متقاضیان سفر تقویت خواهند شد.
*فعالیت 24ساعته خطوط بی‌آرتی
برای رفاه حال شهروندان ساعت کار اتوبوس‌ها هم افزایش خواهد یافت و در خطوط سامانه اتوبوس‌های تندرو در مسیرهای تهرانپارس - میدان آزادی، پایانه علم و صنعت - پایانه خاوران، پایانه خاوران - میدان آزادی، پایانه جنوب - پایانه شهید افشار، میدان راه‌آهن - پایانه تجریش، میدان آزادی - دانشگاه علوم وتحقیقات پونک و پایانه لاله- پایانه متروی جوانمرد قصاب مبادرت به جابه‌جایی شهروندان به‌صورت 24ساعته خواهند کرد.
*دپوی تاکسی‌های گردشی
در بخش تاکسی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری برای کاهش ترافیک، دپوی تاکسی‌های گردشی در نزدیکی مراکز خرید و نقاط پرتردد شهر تهران نظیر بازار، میدان ونک و رسالت است. همچنین واحدهای گشت نظارتی سازمان با نظارت بر فعالیت ناوگان تاکسیرانی فعال در خطوط، باعث خواهند شد تا مسافری در روزهای پایانی سال روی زمین نماند. براساس اعلام سازمان تاکسیرانی چنانچه راننده تاکسی اقدام به دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب کرد، شهروندان می‌توانند پس از تماس با 2 سامانه 1888و 137و همچنین مراجعه به گشت‌های نظارتی، این تخلف را گزارش دهند.
*تمهیدات پلیس برای روزهای پایانی سال
پلیس راهور تهران برنامه‌‌ریزی‌های لازم برای مدیریت و روان‌سازی ترافیک معابر تهران در روزهای پایانی سال را انجام داده و مأموران پلیس راهور در این ایام در آماده‌باش کامل هستند. سرهنگ ترابیان، معاون ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در این‌باره گفت: ممنوعیت انجام عملیات عمرانی در معابر یکی از این برنامه‌هاست.
همچنین تمهیدات ترافیکی در اطراف نمایشگاه‌های بهاره انجام گرفته و با توجه به افزایش حجم تردد در محورهای منتهی به این نمایشگاه‌ها که در ٥ نقطه از تهران برگزار می‌شود، مأموران پلیس راهور در این معابر حضور بیشتری خواهند داشت. همچنین در منطقه 12و محدوده بازار برنامه‌ریزی برای روان‌سازی ترافیک انجام شده است.
روزنامه همشهری
تهرام/7244**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.