به گزارش ایرنا احمد مسجد جامعی برنامه تهرانگردی روز جمعه خود را به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) به موضوع زنان اختصاص داد و از آسایشگاه کهریزک دیدن کرد.
وی در جریان دیدن از آسایشگاه کهریزک گفت: این آسایشگاه در محله قدیمی کهریزک در زمین‌هایی که متعلق به فخرالدوله بود ایجاد و با 2 الی 3 اتاق کار خود را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه براساس گفته مسئولان این آسایشگاه، کلید ساخت چنین آسایشگاهی در سال 51 زده شده و در سال 58 نیز، 200 تختخواب آماده پذیرایی از بی خانه مانان شد، اظهار کرد: در حال حاضر یکهزار و 750 نفر در 24 بخش بستری هستند و این در حالی است که معلولان جسمی و حرکتی، سالمندان و به تازگی نیز بیماران مبتلا به ام اس که دچار معلولیت شده‌اند در این آسایشگاه نگهداری می‌شوند.
وی در جریان بازدید از کارگاه این آسایشگاه نیز گفت: کهریزک حامی محیط زیست است و تولیدات مددجویان این مرکز با اقلام بازیافتی است.
مسجدجامعی با بیان اینکه جامعه ایران به سمت پیری پیش می‌رود و در سال‌های آتی شاهد افزایش تعداد سالمندان در ایران خواهیم بود گفت: باید پیش بینی بلند مدتی در سطح ملی ایجاد شود تا از لحاظ علمی و عملی بتوانیم این جمعیت سالمند را پوشش دهیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه لازم است در نظام آموزشی مان توجه ویژه ای به سالمندان داشته باشیم گفت: باید پزشک و پرستار این گروه سنی آموزش داده شوند و این مهم به عنوان یکی از چشم اندازهای آینده در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه قبلا تئاتر و موسیقی ویژه معلولان وجود داشت و معلولان می‌توانستند در این تئاترها بازی کنند گفت: معلولان آثار هنری خوبی از خود بر جا گذاشتند.
وی تاکید کرد: باید یک سینما مخصوص معلولان نیز در این مرکز مناسب سازی و تجهیز شود تا این افراد زندگی خود را به خوبی ادامه دهند.
مسجدجامعی با بیان اینکه باید بر مساله تئاتر معلولان توجه زیادی کرد گفت: ارتباط حداکثری معلولان با فرهنگ و هنر آنها را به زندگی نزدیک می‌کند و هرچقدر که آنها در حوزه هنری فعال تر باشند بهتر می‌توانند زندگی خود را سپری کنند.
عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جامعه بدون مهربانی شکل نمی‌گیرد گفت: حتی باید مرکز تئاتر ویژه معلولان شکل گیرد تا این افراد بتوانند زندگی کنند.
وی یادآور شد: در جریان دیدن از بخش های این آسایشگاه با معلولان هنرمندی آشنا شدیم که در بخش های متعدد هنری توانایی زیادی داشتند و برای معرفی خودشان تنها به تئاترهایشان اشاره می‌کردند.
احمدی مدیرعامل کهریزک نیز با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که سالمندان از خانواده‌هایشان جدا نشوند گفت: 300 خانواده تحت پوشش آسایشگاه کهریزک هستند.
وی افزود: این آسایشگاه ضمن آنکه روزانه پزشک بر بالین سالمند می‌فرستند از نظر درمانی و حتی غذایی خانواده را یاری می‌کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی سالمند تحت مراقبت‌های روزانه کهریزک قرار دارند گفت: این افراد عمدتا نیاز به گفت‌وگو دارند و با حضور روزانه‌شان در کارگاه‌ها و کلاس‌های مختلف شرکت می‌کنند.
احمدی با بیان اینکه یک هزار و 750 معلول و سالمند نیز در کهریزک زندگی می‌ کنند گفت: باید مراقبت‌های در منزل افزایش یابد و از سال آتی در مرکز علمی کاربردی این آموزش‌ها شکل می‌گیرد.
وی همچنین درمورد زوجین معلول نیز گفت: 54 واحد مسکونی در سرای احسان ایجاد شده و در حال حاضر 24 زوج معلول پس از ازدواج در خانه های مناسب سازی شده سرای احسان زندگی می‌کنند.
وی در ادامه برنامه تهرانگردی در منزل فاطمه پناهیان پور هنرمند نگارگر، سارا میرنظامی هنرمند معاصر، زینب سادات عارفی هنرمند سوزن دوز و مرحوم اشرف قندهاری یکی از بنیانگذاران کهریزک رفت.
خبرنگار: معصومه آقاامینی
تهرام/7244/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.