به گزارش ایرنا از اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،
علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جلسه غیرعلنی شورا و در جریان بررسی لایحه 'تعیین قیمت بلیت مترو تهران در سال 1396' گفت: بهای بلیت مترو به صورت مساوی توسط مردم، دولت و شهرداری باید پرداخت شود و سهم هر کدام 33 درصد است.
وی افزود: شهروندان تا کنون تنها 20 درصد از سهم 33 درصدی خود را پرداخت کرده و شورا تصمیم دارد قیمت بلیت مترو افزایش چشمگیری نداشته باشد.
دبیر گفت: پیشنهاد شهرداری بهای 2400 تومانی برای بلیت مترو بوده که شورا با آن مخالفت کرده و قیمت بلیت مترو برای بلیت های تک سفره با افزایش 14 درصدی از 700 به 800 تومان افزایش می یابد.
در ادامه بررسی لایحه، ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: بر اساس آنچه توافق شده دولت باید یک سوم بهای بلیت مترو را بپردازد که این امر تا امروز محقق نشده است.
وی افزود: مردم هم که 20 درصد از سهم خود را می پردازند، در این شرایط تکلیف شرکت مترو چه خواهد بود.
محمد مهدی تندگویان عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: بر اساس پایشی که درخصوص رابطه میزان رضایتمندی مسافران انجام دادیم متاسفانه به این نتیجه رسیدیم که به میزان افزایش خطوط مترو و ایستگاه ها، افزایش مسافر نداشتیم.
وی اظهار کرد: میزان رضایتمندی مردم به تناسب توسعه خطوط افزایش نداشته و بر اساس برنامه نه تنها افزایش مسافر گیری نداشتیم بلکه با کاهش در این زمینه مواجه شدیم.
تندگویان افزود: متاسفانه هدف اصلی ما که همانا افزایش مسافر بوده محقق نشده است.
محمد احمدی بافنده مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو نیز در این جلسه گفت: به طور متوسط و در روزهای خلوت میزان تراکنش مسافران در مترو بالغ بر 2 میلیون نفر است.
وی گفت: در آخرین سرشماری در تاریخ 18 آبان ماه این میزان 3 میلیون و 800 هزار نفر بوده و مشخص است که با کاهش مسافرگیری مواجه نشده ایم.
وی ادامه داد: از روزی که مترو راه اندازی شد آن طور که به توسعه توجه شد به نگهداشت توجه نشده و همین امر ما را با مشکل مواجه ساخته است.
احمدی بافنده با اشاره به سهم یک سومی دولت در پرداخت قیمت بلیت مترو افزود: امروز شهرداری 80 درصد بهای بلیت مترو را تامین اعتبار می کند در حالی که دولت سهم خود را نمی پردازد.
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که دولت در وصول طلب 150 میلیارد تومانی خود از مترو بابت بیمه پرسنل و مالیات لحظه ای درنگ نمی کند.
وی گفت: دولت 450 میلیارد تومان بر اساس مصوبه مجلس و در خصوص سهم یک سومی بهای بلیت مترو به شرکت مترو بدهکار است و در چنین شرایطی آنها حتی حاضر به تهاتر این مبالغ نیز نمی باشند.
وی گفت: ما به هیچ وجه در خدمت به مردم کوتاه نمی آییم اما بپذیرید که شرایط سختی بر شرکت مترو حاکم است.
مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: به یقین اگر بهای بلیت مترو واقعی باشد قیمتش بسیار بیشتر از آن چیزی خواهد بود که ما تعیین کردیم و فاصله بسیاری را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه باید شرایط اقتصادی مردم مورد توجه قرار گیرد، افزود: با این وجود باید تعیین بهای بلیت با یک شیب ملایم صورت پذیرد و به یکباره نباشد.
اعضای شورای شهر تهران پس از بررسی با افزایش 14 درصدی قیمت بلیت مترو موافقت کردند.
همچنین بر اساس تصویب شورا تمامی حمایت های گذشته از دانشجویان، دانش آموزان، سالمندان و جانبازان که در سال های گذشته برقرار بوده به قوت خود باقی خواهد ماند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه آقاامینی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7244/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.