به گزارش روز پنجشنبه میراث فرهنگی استان تهران، مرتضی ادیب زاده با اشاره به اینکه قلعه ایرج در محدوده توسعه بافت روستایی و اراضی کشاورزی قرار گرفته است، اظهارداشت: توسعه شهری و روستایی در بعضی موارد منظربصری و حتی ساختاریک اثر و محوطه تاریخی را تهدید می کند.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از این خطرات و تهدید های احتمالی و همچنین جلوگیری از هر گونه دخل و تصرف در محدوده آثار تاریخی، قلعه ایرج به عنوان یکی از قلعه های بزرگ خشتی کشور تعیین حریم می شود.

ادیب زاده افزود: در مورد قلعه ایرج یک برنامه پژوهشی و اجرایی تدوین شده که مرحله نخست آن تعیین عرصه و حریم حفاظتی است که در پی آن ضوابط عرصه و حریم قلعه ایرج پس از تعیین و تصویب به عنوان طرح بالادستی در ضوابط معماری و شهرسازی لحاظ می شود.
معاون میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه عرصه و حریم قلعه ایرج با توجه به وسعت زیاد آن براساس مطالعات میدانی باستان شناسی و به صورت گمانه‌زنی گسترده تعیین می‌شود، گفت: یکی از گسترده ترین آثار تاریخی استان تهران که پرونده تعیین حریم آن در سال ۹۹ انجام می شود، محوطه تاریخی قلعه ایرج است.

گفتنی است قلعه ایرج دژی باستانی مربوط به دوره ساسانی، درشهرستان پیشوا، دهستان بهنام و و در نزدیکی روستای عسگرآباد عباسی (ضلع شمالی بزرگراه شهدای پرواز پیشوا - ورامین) واقع شده است.

این اثر در ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۸۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

گفتنی است که قلعه ایرج به عنوان بزرگترین قلعه خشت خام در استان تهران، ایران و جهان شناخته می‌شود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.