تعطیلی پاساژهای تجاری پایتخت در روزهای پایانی سال خبری تلخ برای کاسبان، تولید کنندگان و حتی شهروندان بود؛ ‌ همه ساله در ایام اسفند مراکز تجاری پایتخت مملو از شهروندان بود که مشغول خرید کالاهای عیدانه خود بودند اما امسال این ویروس کرونا این مراکز را تعطیل کرد و بیشتر شهروندان تهرانی بر خلاف سال های گذشته از خرید شب عید محروم شدند.

خیابان های پایتخت دیگر حال و هوای روزهای اسفندماه را نداشتند و بسیاری از تهرانی ها در خانه ماندن را ترجیح دادند حتی برخی از کاسبانی که در ایام کرونایی باز بودند نیز بهره ای نبردند چرا که خبری از مشتری نبود.

یکی از فروشندگان پوشاک خیابان ولیعصر (عج) در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از اوایل بهمن ماه بازار در حال داغ شدن بود که به یکباره این ویروس، تمامی معادلات بازار را بر هم زد.

وی که خود را مسعود معرفی کرد، افزود: برای تامین پوشاک شب عید حدود ۲۰۰ میلیون تومان خرید کردم و برای ۲۰ فروردین ماه نیز چک داشتم و مجبور بودم مغازم را البته با رعایت اصول بهداشتی باز نگه دارم اما خبری از مشتری نبود.

این بوتیک دار خاطرنشان کرد: با مصوبه ستاد ملی کرونا تمامی اصناف کار خود را از امروز- دوشنبه اول اردیبهشت ماه شروع کردند اما به نظر می رسد تا مهار کامل این ویروس خبری از کار و کاسبی نباشد.

بازار کرونایی تهران جان ندارد

همچنین یکی از طلا فروشان بازار پایتخت در حوالی میدان امام خمینی (ره) نیز به خبرنگار ایرنا گفت:‌ پس از گذشت ۲ ماه امروز بازار طلای تهران شروع به فعالیت کرد.

وی که خود را حمید محمدی معرفی کرد، افزود: هنوز ویروس کرونا در کشور و تهران وجود دارد و با این ویروس نمی توان کار و کاسبی کرد و اصلا بازار با این ویروس جان ندارد.

این مغازه دار بازار تهران اعتقاد دارد زمانی بازار طلا و سایر صنوف جان می گیرد که این ویروس از کشور رخت ببندد تا مردم با آسایش در بازار تردد و خرید کنند.

مجبور بودم خرید کنم

اما یکی دیگر از شهروندان تهرانی که برای خرید به بازار مولوی رفته بود گفت: واقعا در این ۲ ماه اجناس منزل تمام شده بود و مجبور بودم به همراه مادرم برای خرید به اینجا بیام.

وی که خود را مهدی معرفی کرد به خبرنگار ایرنا گفت: ماه مبارک رمضان نزدیک است و برای تامین مواد ضروری مجبور بودم خرید کنیم.

این شهروند تهرانی که با ماسک و دستکش به بازار آمده بود می گوید: واقعا در هر مغازه ای که رفتم مواد ضدعفونی کننده و همچنین دستکش وجود داشت و کاسبان با رعایت موارد بهداشتی مشغول فعالیت هستند.

وی می افزاید: ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد و همین استرس و ترس نمی توان کار و کاسبی در کشور رونق بگیرد.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا فعالیت پاساژها و بازارهای مسقف شهر تهران در حالی آغاز بکار کردند که همچنان حضور مردم در این اماکن کم رنگ است.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا حداکثر زمان فعالیت پاساژها و بازارهای مسقف تا ساعت ۱۸ خواهد بود و این مراکز باید پس از این ساعت واحدهای خود را تعطیل کنند.

پیش از این فعالیت واحدهای صنفی کم‌خطر از ۲۳ فروردین در سایر استان‌ها و از روز ۳۰ فروردین در پایتخت آغاز شده و فعالیت پاساژها و بازارها همچنان در حالت تعلیق بود. اما در نهایت با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مقرر شد که این مراکز نیز از اول اردیبهشت آغاز به کار کنند.

البته که تمامی واحدهای صنفی کم خطر مستقر در بازار تهران، پاساژها و بازارهای مسقف باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و کد مجوز بهداشت را دریافت کنند؛ چرا که فعالیت این واحدها بدون ثبت نام و دریافت کد مجوز، غیرمجاز خواهد بود.

فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به غیر از فروشگاه‌های سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود (فقط امکان غذای بیرون بر دارند)، گرمابه، سونا و ماساژ، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا، جزو صنوف پرخطر بوده و تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند.

بنا بر اعلام رسمی ٤٥٠ هزار صنف در استان تهران و ٢٨٠ هزار واحد صنفی نیز در شهر تهران فعال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.