به گزارش ایرنا، در روزهایی که به همه مردم توصیه می شود در خانه بمانند، خبرنگاران در کنار این نگرانی که باید در خانه باشند تا از گزند ویروس کرونا در امان بمانند به این موضوع هم می اندیشند که رسالت اطلاع رسانی به هنگام و دقیق را نیز باید انجام دهند و در این زمینه کوتاهی نکنند.

خبرنگاری که از جمله مشاغل سخت و زیان آور جهان محسوب می شود، این روزها نیز در حالی که متخصصان پزشک مردم را به رعایت نکات بهداشتی و در خانه ماندن توصیه می کنند، در صحنه هستند، از حال و روز مردم می نویسند و اخبار و هشدار های مسئولان را به گوش مخاطبان می رسانند.

اما در روزهای حساس کنونی که هر شخصی برای مبارزه با ویروس کرونا، مسئولیت رعایت نکات بهداشتی، در خانه ماندن و پرهیز از حضور در اجتماعات حتی به دلیل دید و بازدید عید و جشن چهارشنبه سوری، اغلب خبرنگاران و اصحاب رسانه نمی توانند در خانه بمانند چون سهم متفاوتی برای خود در مبارزه با ویروس کرونا قائل هستند.

باید آرامش را به جامعه بازگرداند

محسن احدی خبرنگار خبرگزاری مهر سهم خود در مبارزه با ویروس کرونا را بازگرداندن آرامش به جامعه با اطلاع رسانی درست و مقابله با انتشار شایعات دانست و گفت: ما به عنوان خبرنگار، همانطور که وزیر ارشاد توئیت کرد در کنار اصحاب سلام در خط مقدم اطلاع رسانی هستیم.

وی افزود: این روزها هجمه عظیمی از رسانه های غربی و فارسی زبان را به خاطر سوگیری علیه نظام اسلامی با انتشار اخبار جعلی و شایعات شاهدیم و در این زمینه باید اخبار صحیح را به جامعه بدهیم تا به جای مراجعه به سایر رسانه های غربی، اخبار را از رسانه هایی که اطلاعات را از منابع رستمی و موثق دریافت می کنند، دریافت کنند.

احدی تاکید کرد: ما باید صدای مردم در برابر مسئولان باشیم و همانگونه که بر قبول کردن اخبار و هشدارهای مسئولان در میان مردم تاکید داریم باید صدای مردم را هم به دولتمردان برسانیم تا آنان از دغدغه های اقشار جامعه مطلع باشند.

خبرنگار خبرگزاری مهر گفت: از سوی دیگر وظیفه شهروندی نیز بر عهده من است که باید با جدی گرفتن هشدارهای مسئولان و در خانه ماندن به آن عمل کنم ضمن آنکه این روزها به گروه های داوطلب محله در ضد عفونی کردن اماکن نیز کمک می کنم.

باید با شایعات مقابله کرد

معصومه جعفری خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نیز در بیان سهم خود در مبارزه با ویروس کرونا گفت: این روزها بحث فیک نیوز و شایعات زیاد است، دشمنان ایران مانند شبکه های غربی به این مسائل دامن می زنند و آمار دروغین منتشر و رعب و وحشت در جامعه ایجاد می کنند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی خبرنگاران نقش موثری برای شفاف سازی و بازگرداندن آرامش به جامعه با انتشار دقیق و صحیح اخبار دارند و اینکه خبرهای لحظه ای بدهند و هر لحظه اطلاع رسانی کنند و تعداد قربانیان و بهبود یافتگان و علت فوت آنان را اطلاع دهند.

جعفری اظهارداشت: هم اکنون بسیاری از مردم فکر می کنند که ابتلای به کرونا برابر با مرگ است در حالی که این موضوع صحت ندارد و با وجود مرگ تعدادی از مبتلایان اما باید متوجه بود که تعداد افراد بهبود یافته به مراتب بیشتر از فوت شده است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: این اطلاع رسانی دقیق و برگرداندن آرامش با اطلاع رسانی خوب و شفاف به مردم امکان پذیر است تا به تبع این رویکرد، عموم اقشار جامعه به رسانه های داخلی اعتماد کنند و متوجه باشند که کلکی در کار نیست.

متاسفانه هنوز سواد رسانه ای در جامعه وجود ندارد

سید امیرعلی رضوی خبرنگار و سردبیر خبرگزاری تسنیم نیز در همین زمینه گفت: از سویی متاسفانه در فضای مجازی هنوز نتوانسته ایم سواد رسانه ای را منتقل کنیم و از همین رو هم تولیدکننده محتوا و هم مخاطب دچار سردرگمی شده اند.

وی ادامه داد: گاه پیامی منتشر می شود که برشی از یک پیام اصلی است و همین برش به مخاطب می رسد و دلهره ایجاد می کند.

رضوی با بیان اینکه ما نسبت به افکار عمومی مدیون هستیم، تاکید کرد: هر پیامی که به مخاطب منتقل می کنیم باید صحیح باشد و این در مورد کرونا و اطلاع رسانی به خانواده ها، فوت شدگان و راه های درمان نیز صدق می کند.

خبرنگار و سردبیر خبرگزاری تسنیم گفت: در بحران هایی که امسال با آن مواجه بودیم، در بحث کرونا رسانه های ما موفق تر بودند اما نه آنکه چندان توانسته باشیم در این زمینه نقش بسزایی داشته باشیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی فرهنگسازی ها زمانی ایجاد می شود که دچار بحران شده باشیم، خاطرنشان کرد: باید پیام ها را به گونه ای منتقل کرد که حالت ترس و دلهره و در مقابل خوشبینی نیز نداشته باشد.

رضوی ادامه داد: متاسفانه با وجود این نوع اطلاع رسانی همچنان می توان شاهد حضور مردم در خیابان ها به ویژه در سطح شهر تهران که کانون کروناست بود و اغلب می گفتند که برای خرید عید آمده اند.

خبرنگار و سردبیر خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ بحران مختلف را سپری کرده ایم، رسالت اصلی خبرنگاران در این شرایط را انعکاس اخبار در قالب های مختلف مکتوب، تصویری و موشنگرافی برشمرد.

تبلیغ نکنیم

علی شریفی خبرنگار پایگاه خبری افق تهران نیز در این زمینه معتقد است: در مبارزه با کرونا، خبرنگار باید متوجه باشد که در چه فضایی اطلاعات را منتشر می کند و این وضعیت برای جوامع ایدئولوژیکی مانند ایران متفاوت است.

وی با بیان اینکه مسائل ایدئولوژیک همه ابعاد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، اضافه کرد: این شرایط موجب می شود تا اطلاع رسانی رویکرد اقناع و تبلیغ پیدا کند در حالی که خبر و اطلاع رسانی نباید چنین رویکردی داشته باشند چون ماهیت خود را از دست می دهند.

شریفی افزود: باید تلاش کنیم تا هیچ گاه فضای اطلاع رسانی را به فضای تبلیغات تبدیل نکنیم چرا که در این شرایط است که رسانه بر اساس خواسته عده ای اطلاع رسانی انجام می دهد.

خبرنگار افق تهران گفت: باید بیان اطلاع رسانی و اقناع و تبلیغ، تفاوت قائل شویم تا اعتماد مردم در این میان از دست نرود و رسانه ها را دروغگو نپندارند.

وی اعلام کرد: همین تفاوت قائل نشدن میان اطلاع رسانی و تبلیغ است که موجب می شود تا رسانه های بیگانه و معاند فعال شوند و مردم به آنها روی بیاورند، در این شرایط رسانه رسالت خود را از دست داده است.

نقش ویژه تر خبرنگاران در شرایط بحرانی

حسن رضایی خبرنگار خبرگزاری فارس نیز در این زمینه با بیان اینکه خبرنگاران در مواقع بحرانی نقش ویژه تری ایفا می کنند گفت: مردم در این شرایط نیازمند اطلاعات و عمل به توصیه ها از سوی خود رسانه ها هستند و از همین رو خبرنگاران در کنار انجام رسالت اطلاع رسانی خود، باید بیش از سایرین به رعایت نکات بهداشتی توجه داشته باشد.

وی به روی کار آمدن فضای مجازی برای برقراری ارتباط میان افراد مختلف اشاره کرد و اظهارداشت: به عنوان یک خبرنگار به همه مردم توصیه می کنم در کنار خانه ماندن و رعایت نکات بهداشت، اطلاعات را از منابع موثق دریافت کنند و به جای دید و بازدید حضوری از امکانات فضای مجازی و اینترنت در روزهای عید نوروز بهره مند شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.