به گزارش ایرنا، چهارشنبه‌ سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال (سه‌شنبه شب) برگزار می شود.
طبق آیین باستان در این رو آتش بزرگی بر افروخته می شود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش معمولاً در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من». این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.
به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد.
اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا همه کارشناسان و مسئولان در حوزه بهداشت و درمان بر روی عدم اجرای جشن چهارشنبه آخر سال به جهت تضمین سلامت همگان و امنیت جسمی و همچنین پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید فراوانی دارند.
مردم، کرونا را در چهارشنبه سوری جدی بگیرند
رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه مردم، کرونا را در برپایی جشن چهارشنبه سوری جدی بگیرند، گفت: متاسفانه برخی افراد عواقب شیوع ویروس کرونا و ابتلا به آن را جدی نمی گیرند در حالیکه این موضوع اهمیت بسیاری در سلامت اجتماع دارد.
مصطفی اقلیما افزود: یک فرد می تواند چندین نفر را به ویروس کرونا مبتلا کند و همین مساله اهمیت و توجه ویژه را در خصوص پیشگیری می طلبد.
وی خاطر نشان کرد: مردم به خاطر حفظ سلامتی خود و دیگران، برگزاری مراسم جشن چهارشنبه سوری را به فرصت های بعدی موکول کنند تا هم خود و هم دیگران در سلامت باشند.
رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران عنوان کرد: عقل سلیم ایجاب می کند تا افراد نسبت به برگزاری جشن آخرین سه شنبه سال (چهارشنبه سوری) هیچ اقدامی نکنند چرا که ممکن است ناقل ویروس کرونا بوده و آن را به دیگران منتقل کنند.
این استاد دانشگاه گفت: برپایی مراسم جشن و دور هم جمع شدن امری مطلوب و پسندیده است اما حفظ سلامت همه افراد در اولویت قرار دارد
مردم، چهارشنبه سوری را در خانه بمانند
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بر  خانه ماندن مردم در شب چهارشنبه سوری تاکید کرد و اظهار داشت: عدم حضور افراد در برگزاری جشن چهارشنبه آخر سال برای حفظ سلامت خود و تمامی اقشار جامعه است.
سید جلال ملکی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا، عده ای از بیماران در این خصوص بستری هستند و اگر فرد دچار سوختگی بشود علاوه بر سوختگی ممکن است به ویروس کرونا نیز مبتلا شود. 
وی افزود: در خانه ماندن به خاطر سلامتی افراد است چرا که تجمع عامل شیوع ویروس کرونا به شمار می رود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: تمامی کادر درمانی بیمارستان ها درگیر رسیدگی به بیماران کرونایی بوده و عوامل آتش نشانی نیز در خصوص ضد عفونی کردن سطح شهر فعال هستند بنابراین افراد به ویژه جوانان و نوجوانان با انجام کارهای خطرناک، خود و دیگران را به دردسر نیندازند.
وی اضافه کرد: تاکید همه مسوولان بر در خانه ماندن است تا جامعه دچار بحران و مشکل نشود.
مردم از تجمعات در چهارشنبه آخر سال خودداری کنند
عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران به خبرنگار ایرنا گفت: آئین چهارشنبه سوری از آئین های متعلق به جامعه ایران است اما امسال مردم با توجه به شرایط موجود و در راستای حفظ سلامت خود و سایرین باید از برگزاری این مراسم خودداری کنند.
محمدرضا محبوب فر عنوان کرد: مردم ضمن پاسداشت و بها دادن به آئین سنتی چهارشنبه سوری از خروج از منزل پرهیز کرده و در تجمعات شرکت نکنند.
وی یادآور شد: افراد به هیچ عنوان در تجمعات بیش از دو نفر شرکت نکنند چرا که هر یک از افراد می توانند ناقل ویروس کرونا باشند.
عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران خاطرنشان کرد: اگر برخی از افراد ناآگاه و سهل انگار نسبت به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری اقدام کنند دیگران هرگز وارد این جمع نشوند.
وی اضافه کرد: برگزاری جشن همیشه و در زمان های بعدی هم می تواند انجام شود و اکنون سلامتی افراد باید مورد توجه باشد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون در ایران ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر به این ویروس مبتلا شده اند که از این تعداد، چهار هزار و ۹۹۶ نفر بهبود یافته و ۸۵۳ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.