غلامرضا صالحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال های گذشته نظام روستا نشینی از نظام شهرنشینی ما جلو افتاده است در حالی که قاعده معمول خلاف این محسوب می شود.

وی یادآورشد: قاعده این است که ابتدا شهرسازی و برنامه ریزی شود و پس از آن سکونتگاه ها توسعه پیدا کنند.

صالحی اظهارداشت: اکنون به تناسب وضعیت تهران، روستاها مهاجر پذیری بالایی پیدا کرده اند و به سبب این مهاجرت، ساخت و سازهای بیش از حدی که تصور می شد، شکل بگیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت: اکنون وضعیت این استان و مهاجرپذیری بالای روستاهای تهران، ساخت و سازهای غیر مجاز بیش از حد تصور شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تدوین طرح های هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان تا قبل از پایان برنامه پنجم توسعه تمام شده است و اکنون طرح هادی ۲۰۰ روستا در دستور کار بازنگری است.

صالحی ادامه داد: برای بازنگری این طرح ها، مشکلات و چالش های پیش روی روستاها از جمله ساخت و سازهای غیر مجاز باید دسته بندی و حریم متناسب با رشد جمعیت و ساختمان سازی ها پیش بینی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت: بخشی از ساخت و سازهای غیر مجاز داخل حریم و برخی خارج از آن هستند و برخی هم بدون رعایت ضوابط و مقررات ساختمانی بنا شده است.

وی طولانی شدن روند بازنگری طرح های هادی را یکی از چالش های پیش روی این بنیاد اعلام و اضافه کرد: عمر بازنگری برخی از این طرح های هادی از ۲ تا هفت سال محسوب می شود با این وجود هنوز به نتیجه نرسیده اند.

صالحی تصریح کرد: دستگاه ها یا باید قوانینی برای اصلاح پیشنهاد بدهند یا اینکه به جای واگرایی به همگرایی روی بیاورند و نگاه مشترک داشته باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت: طرح های هادی با عمر ۱۰ ساله تدوین و تهیه می شود و باید پاسخگو باشد و پس از آن بازنگری شود اما با وضعیت که اکنون روستاهای این استان دارند، معمولات طی ۲ تا سه سال، ظرفیت اولیه پیش بینی شده تکمیل و پر می شود و دیگر طرح هادی پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه ۶.۵ درصد جمعیت استان تهران بر اساس آمار سال ۹۵ روستا نشین هستند، تعداد همین ۶.۵ درصد را معادل ۱.۵ میلیون نفر برشمرد.

صالحی تعداد روستاهای این استان را ۸۱۷ پارچه خواند که ۵۲۰ مورد از آنها بالای ۲۰ خانوار جمعیت و طرح هادی دارند و اعلام کرد: همه افرادی که در این فضاها هستند، خدمات می خواهند که تمامی آنها باید پیش بینی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ترهان به تضاد موجود میان قانون با واقعیت اشاره کرد و گفت: در قانون برنامه ششم پیش بینی شده است که سیاست های انقباضی در حد نرخ رشد طبیعی جمعیت برای روستاهای واقع در حریم شهرها دیده شود اما واقعیت این است که روستاهای تهران مهاجر پذیر هستند و رشد جمعیت بیشتری دارند.

وی تاکید کرد: اکنون بخش عمده روستاهای تهران از نظام کالبدی روستایی با رویکرد تولید فاصله گرفته و تبدیل به خوابگاه و کلونی های جمعیتی شده است که فقط نام چنین فضاهایی را به یدک می کشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.