به گزارش روز چهارشنبه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسین شهیدزاده در این باره اظهار داشت: مقایسه تعداد روزهایی که هر یک از آلاینده‌ها از حد مجاز فراتر بوده­اند در بازه پنج سال اخیر نکات روشنی از منحنی نزولی ذرات معلق تهران را نشان می‌دهد بر این مبنا، طرح‌های ترافیکی و کاهنده آلودگی هوا که از اردیبهشت ۹۷ تاکنون در شهر تهران اجرایی شده، روی کاهش میزان تولید ذرات معلق اثر خود را نشان داده و پیگیری روند کاهش ذرات معلق دلیلی بر این مهم است.

به گفته وی، آلوده‌ترین سال در پنج سال اخیر، ۹۴ بوده که ۲۴درصد روزهای آن در وضعیت آلوده قرار داشته است همچنین سال­های ۹۶ و ۹۸ نیز شرایط نسبتاً مشابهی داشته و ۱۹درصد روزهای این دو سال در وضعیت نامطلوب بوده این درحالی است که تعداد روزهای با شرایط پاک در سال جاری فراتر از سایر سال­ها بوده است.

شهیدزاده ادامه داد: همچنین مطلوب‌ترین وضعیت کیفیت هوا در این دوره زمانی، مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده که بهبود محسوس شرایط جوی طی این سال نسبت به سایر سال­های دوره مورد بررسی نقش بسزایی در ایجاد این شرایط داشته است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: آلاینده شاخص شهر تهران طی این سال­ها ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده که تعداد روزهای آلوده به لحاظ این آلاینده در سال جاری به‌جز سال گذشته از سال­های ۹۴ تا ۹۶ به‌طور محسوس کمتر بوده و این کاهش همچنین در مورد آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون نیز رخ داده است. از سوی دیگر روند افزایشی روزهای نامطلوب به لحاظ آلاینده ازن طی سال‌های ۹۴ تا ۹۸ مشاهده می ­شود که با توجه به اینکه این آلاینده در گروه آلاینده ثانویه قرار دارد پارامترهای مختلفی ازجمله گرما، میزان تابش نور خورشید و افزایش دما به‌ویژه در سال جاری در تولید آن نقش بسزایی داشته است.

 شهیدزاده خاطرنشان کرد: بسیاری از روزهای آلوده ثبت‌شده در سال جاری طی ماه­های گرم و به لحاظ آلاینده ازن رخ داده است و کیفیت هوا به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که عمدتا منشاء آن منابع متحرک هستند نسبت به سال‌های ۹۴ تا ۹۶ با کاهش روبرو بوده است. شایان ذکر است که در برخی از روزهای آلوده ممکن است بیش از یک آلاینده فراتر از حد استاندارد قرار داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.