​آیت‌الله العظمی سید حسین بروجردی یگانه مرجع تقلید شیعیان که زعامت حوزه علمیه قم را در دهه بیست و سی به عهده داشت، همواره تلاش داشت تا استقلال نهاد روحانیت را در برابر مسائل سیاسی حفظ کرده و از سوءاستفاده رژیم پهلوی از حوزه‌ها جلوگیری کند.

به گزارش جماران از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ آیت‌الله العظمی سید حسین بروجردی یگانه مرجع تقلید شیعیان که زعامت حوزه علمیه قم را در دهه بیست و سی به عهده داشت، همواره تلاش داشت تا استقلال نهاد روحانیت را در برابر مسائل سیاسی حفظ کرده و از سوءاستفاده رژیم پهلوی از حوزه‌ها جلوگیری کند.

به مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی در دهم فروردین ماه به یکی از اسنادی که در این رابطه در گنجینه اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگهداری می‌شود پرداخته خواهد شد.

در این سند که گزارش محرمانه ساواک در تیر ماه 1338 را نشان می‌دهد آمده است: «بطوریکه از محافل روحانی تهران کسب اطلاع شده عده‌ای از مقامات مختلف با آیت‌اله بروجردی ملاقات و از ایشان راجع بمبارزه دولت شوروی با ایران و اینکه نظر روحانیت نسبت به این مبارزه چیست سوال کرده‌اند و آیت‌اله بروجردی پاسخ داده در امور سیاسی دخالت نمی‌کنم و اینکه دولت می‌خواهد با یک دولت خارجی موافق با دولت دیگری مخالف باشد نمی‌توانم در این خصوص اظهار نظر کنم چون کلیه دول خارجی از نظر من یکسان هستند و من نوکر دولت نیستم که با هر دولتی خواست مخالفت کند من هم با آن مخالفت نمایم و کوشش من این است که روحانیت را دور از جنجال‌های سیاسی نگاهدارم. ابطحی از نزدیکان آیت‌اله بهبهانی می‌گفت کوشش طرفداران دولت از اینکه آیت‌اله بروجردی را وادار نمایند که در جریان مبارزه تبلیغاتی بین شوروی‌ها و ایران عکس‌العمل نشان دهد تا کنون به جائی نرسیده است.»


 

آیت الله العظمی بروجردی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.