رئیس‌ جمهور فرانسه در تازه ترین اظهارات خود بار دیگر آب پاکی را روی دست برخی ساده اندیشان در خصوص بهبود احتمالی روابط آمریکا و اتحادیه اروپا ریخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی امروز دوشنبه خود در کاخ الیزه در پاریس گفت: پیشرفت در زمینه همکاری دفاعی در اروپا در طول یک سال گذشته، بی سابقه بوده است. اروپا نمی تواند امنیت خود را به آمریکا متکی کند.

وی گفت وظیفه خود ماست که امنیت اروپا را تضمین کنیم.

رئیس‌ جمهور فرانسه دولت آمریکا را به تهدید اصل چند قطبی بودن در جهان متهم کرد و گفت: این به بحران جهانی سازی باز می‌ گردد.

وی که برای 250 دیپلمات، قانونگذار و کارشناس روابط بین الملل که از تعطیلات تابستانی باز گشته بودند، سخنرانی می کرد، گفت که طرح های امنیتی وی در ماه های آینده رونمایی خواهد شد.

او اضافه کرد:  من می خواهم بررسی جامعی از وضعیت امنیتی مان با شرکای اروپایی که شامل روسیه هم می شود، داشته باشم.

رئیس جمهور فرانسه همچنین خواستار گسترش روابط با چین و روسیه شد و گفت: فرانسه یک نیروی فرا قاره ای است و ما باید به دنبال برقراری روابط با آسیا از طریق گفت و گو با چین باشیم.

رئیس جمهور فرانسه قرار است از فردا سه شنبه در راستای تقویت تلاش ها برای اصلاح سیاستگذاری های این بلوک و ارتقاء سطح استقلال آن، به دانمارک و فنلاند سفری سه روزه داشته باشد.

اظهارات ماکرون پس از مجموعه ای از اقدامات و سخنان ترامپ برای فاصله گرفتن از متحدان سنتی اش در ناتو ایراد می شود.

هر چند که اروپا و آمریکا همیشه با یکدیگر اختلافاتی جزئی داشته‌ اند، اما این چالش‌ ها در یک سال اخیر شدت بیشتری گرفته است.

اگر چندین سال پیش جنگ آمریکا در عراق و شنود مکالمه‌ های «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان بر روابط آمریکا و اروپا سایه انداخته بود، امروزه سیاست‌ های تجاری و تعرفه‌ ای دولت ترامپ و تصمیم اش مبنی بر خروج آمریکا از برجام شکاف عمیقی در روابط این کشور با متحدانش پدید آورده است.

سیاست‌ های حمایت‌ گرایانه اقتصادی، خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، خروج از پیمان‌ های تجارت آزاد و ابراز بدبینی نسبت به‌ ناتو از جمله اقدامات ترامپ هستند که اختلاف میان واشنگتن و متحدان غربی‌ اش را به حد اعلا رسانده است.

همین چند ماه پیش بود که «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا در توییتر خود به کنایه خطاب به ترامپ نوشت: «با دوستانی مانند آمریکا، دیگر چه نیازی به دشمن داریم؟»

اول ژوئن امسال هم آمریکا روی واردات فولاد 25 درصد و روی واردات آلومینیوم 10 درصد تعرفه گمرکی اعمال کرد. اتحادیه اروپا که بیش از نیمی از واردات این محصول را بر عهده دارد، اعمال این تعرفه‌ ها را ناعادلانه خواند. پس‌از آنکه اتحادیه اروپا خبر داد که به زودی این اقدام را تلافی می‌ کند، تعرفه‌ های مالیاتی روی برخی از محصولات امریکایی وارداتی را افزایش داد. براساس برآوردها، شرکت‌ های آمریکایی نزدیک به 4 میلیارد یورو به واسطه این اقدام ضرر کردند اما این هم باعث عقب‌ نشینی ترامپ نشد.

از سوی دیگر، اظهارنظرهای مکرر ترامپ درباره ناتو و تهدید به کاهش بودجه و عملی کردن آن، اختلافات با بلوک اروپا را جدی تر کرد. اظهارنظرهای ترامپ درباره سیاستمداران و رهبران سیاسی اروپا هم مزید بر علت شده است. در تازه‌ترین مورد، ترامپ خطاب به صدراعظم آلمان صراحتا گفت که «آلمان کاملا تحت کنترل و فرمان روسیه است.»

سال گذشته موسسه تحقیقاتی «پیو» در گزارشی نوشت که دست کم از هر 10 کارشناس، 6 نفر اعتقاد دارند که روابط دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی اروپا و آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ سرد شده است؛ این در حالیست که این نظرسنجی پیش از روی دادن اختلاف‌ های جدی یک سال اخیر صورت گرفته بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.