جان مک‌ کین گرچه یک جمهوری خواه بود، اما از مخالفان جدی رئیس جمهور آمریکا بود و ترامپ هیچگاه مهمترین رای منفی او را به ملغی شدن طرح بیمه «اوباما کِر»، از یاد نخواهد برد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «جان مک‌ کین» سناتور جمهوری‌ خواه آمریکایی که در یک سال گذشته با تومور مغزی پیشرفته دست و پنجه نرم می‌ کرد، امروز درگذشت.

مک‌ کین که از چند ماه پیش به علت سرطان کنگره را ترک، و مشغول درمان بود، روز جمعه گفت دیگر تمایلی برای ادامه درمان ندارد.

مک‌ کین 81 ساله، ژوئیه 2017 و در حالی که برای یک جراحی ساده و برداشتن یک لخته خون بستری شده بود با تشخیص یک تومور مغزی بدخیم روبرو شد و درمان را با عمل جراحی در بالای چشم چپ خود آغاز کرد.

او در طول چهار دهه فعالیت سیاسی خود دو بار برای ورود به کاخ‌ سفید کاندید شد اما نتوانست وارد کاخ‌ ‎سفید شود. 

مک کین به داشتن موضع ضد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مشهور بود و به مناسبت های مختلف به ویژه در بخش سیاست خارجی، مواضع و رفتار وی را مورد انتقاد قرار می داد. احتمالا مهمترین رای او پیش از مرگ، «نه گفتن به ملغی شدن طرح بیمه درمانی باراک اوباما» است.

 

mccain-ht-er-180822_hpEmbed_33x16_992

 

او در جریان این رای‌ گیری در مجلس سنا، به جمع دموکرات‌ ها پیوست و با رای منفی خود مانع از برچیده شدن طرح بیمه معروف به «اوباماکر» شد.

مک‌ کین با وجود این که در یک سال گذشته در صحن علنی سنا حضور فعال نداشت، اما همواره نسبت به رویداهای مهم واشنگتن موضع گیری می‌ کرد و در آخرین موضع گیری در ماه ژوئیه به دیدار دونالد ترامپ و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در «هلسینیکی» فنلاند به تندی واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.

مک کین در آن زمان گفت: «آسیب های ناشی از خودخواهی، تعصب و همدردی با خودکامه ها که از ترامپ بر می خیزد را به سختی بتوان محاسبه کرد. هیچ رئیس جمهوری پیش از این تا این حد خود را در برابر خودکامگان سرافکنده نکرده بود.»

 

4F678EDA00000578-0-image-a-2_1535249122510

 

وی همچنین فرمان اجرایی ضد مهاجرتی ترامپ برای ممانعت از ورود شهروندان 7 کشور مسلمان را روندی نادرست و اشتباه توصیف کرده بود.

او همچنین  از «جینا هسپل» گزینه مورد نظر ترامپ برای ریاست سیا انتقاد کرده و با انتصاب او مخالفت کرده بود.

مک کین همچنین توییت های بسیاری علیه موضع گیری های ترامپ در قبال سوریه، ناتو و روسیه دارد.

 

Untitled2

 

ترامپ هم بارها و بارها علنا انزجار خود را از او نشان داده بود.

تابستان گذشته او مک‌ کین را به سبب رای منفی به یک لایحه مهم فسخ قانون بهداشت و درمان باراک اوباما (اوباما کر) که جلوی این مساله را گرفت، مورد سرزنش قرار داد.

دونالد ترامپ حتی دوران اسارات او به عنوان سرباز جنگی در ویتنام را به سخره گرفته بود. موضع گیری او علیه مک کین حتی پیش از ورودش به کاخ سفید آغاز شده بود. در سال 1999 او در مصاحبه ای گفته بود: «او به اسارت گرفته شده بود. آیا اسیر شدن، شما را قهرمان می کند؟ من نمی دانم. مطمئن نیستم.»

15 سال بعد ترامپ پس از اعلام کاندیداتوری همین سخنان را در سال 2015 تکرار کرد: «او قهرمان جنگ نیست. او قهرمان جنگ است چون اسیر شده؟ من مردمی را دوست دارم که به اسارت گرفته نشده اند.»

آخرین مود حمله ترامپ به مک کین سه روز پیش از اطلاعیه خانواده اش در مورد توقف روند درمانی اش در روز جمعه بود. ترامپ گفت: «اوباما کر پایان خواهد یافت. ما داشتیم آن را لغو می کردیم اما مردی - که مطمئنم هیچکس نمی داند در مورد چه کسی صحبت می کنم - ما را شوکه کرد.»

 

donald-trump-3-ap-jt-180818_hpMain_4x3_992

 

تنش میان این دو تا حدی بود که برخی رسانه‌ های آمریکایی شامل نیویورک تایمز و شبکه ان‌ بی‌ سی به نقل از نزدیکان وی گزارش داده بودند که او گفته بعد از مرگش می‌ خواهد به جای ترامپ، معاونش یعنی «مایک پنس» به نمایندگی از کاخ سفید در مراسم خاکسپاری‌ اش حضور پیدا کند.

دونالد ترامپ در توییتر خود به خبر درگذشت وی واکنش بسیار مختصری نشان داد و تنها در یک جمله با خانواده او ابراز همدردی کرد.

 

Untitled

 

خانواده سناتور مک کین جمعه با صدور اطلاعیه‌ ای گفته بودند: «او که تا همین الان هم فراتر از انتظارها برای زنده مانده جنگیده و پیروز شده و حال تصمیم گرفته که به روند درمان سرطان خود خاتمه دهد.»

با این حال سناتور مک‌ کین به اتخاذ سیاست های سخت‌ گیرانه علیه کشورهایی که آمریکا «دشمن» خود تلقی می‌ کند - از جمله ایران - شهرت داشت.

جان مک‌ کین که برای شش دوره در مجلس سنای آمریکا از سوی مردم ایالت «آریزونا» حضور داشته در جریان جنگ ویتنام خلبان بود و پس از منهدم شدن هواپیمایش به مدت 5 سال اسیر جنگی بود.

مک کین در کتاب خاطراتش تحت عنوان «موج بی قرار» اختلافاتش را با ترامپ علنی کرده و رفتار ترامپ را آزار دهنده خوانده بود.

 

17bookmccain2-articleLarge

 

در این کتاب آمده است: «همدردی نکردن او با پناهندگان، بیگناهان، مردان و زنان و کودکان ناامید، آزار دهنده است. نحوه صحبت کردن او (ترامپ) در مورد آنها حیرت انگیز است، گویا رفاه یا تروریسم تنها اهدافی بوده که می توانسته آنها را به کشور ما بیاورد. واکنش او به اخبار رسانه ها و نامیدن آنها با عنوان «اخبار جعلی» تنها رویکردی است که توسط خودکامه هایی که مایل به بی اعتبار کردن و کنترل یک مطبوعات آزاد هستند کپی برداری می شود. وی قادر نیست اعمال حکومت ما را از جنایات استبدادی متمایز کند. او برخی از بدترین ستمکاران جهان را مورد تمجید و ستایش قرار داده است.»

 

منابع: دیلی میل، واشنگتن پست و ای بی سی نیوز

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.