پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تحلیل واشنگتن پست از انتخابات زیمبابوه؛

بارقه ای از تغییر با چشم اندازی بحرانی

زیمبابوه ای ها برای تغییر و خلاصی از دهه ها حکومت رابرت موگابه رای دادند، اما با بحران جدیدی مواجه شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: هنگامی که رابرت موگابه پس از نزدیک به چهار دهه حکمرانی در نوامبر گذشته مجبور به استعفا شد، زیمبابوه ای ها امیدوار بودند که به رهبری یک دولت جدید و قانونی تر، به جامعه بین المللی بازگردند. در عوض، اولین انتخابات بدون موگابه در این کشور، آن را به یک بحران جدیدی فرو برد.

برنده اعلام شده رای گیری روز دوشنبه - با کمتر از 1 درصد اختلاف - «امرسون منانگاگوا» یکی از مقامات پیشین جاسوسی زیمبابوه است که با دهه ها جنایات و جنگ قدرت  تحت حکومت موگابه پیوند خورده است. اما همانطور که محبوبیت موگابه در کنار اوضاع وخیم اقتصادی زیمبابوه سقوط کرد، منانگاگوا و متحدانش در ارتش کودتای خونین را طراحی کردند. به این ترتیب او رئیس جمهور شد.

از نظر بسیاری از مردم این کشور با 16 میلیون نفر جمعیت، پیروزی او غیر قابل تحسین است، زیرا کمیسیون انتخاباتی تقریبا چهار روز زمان صرف کرد تا نتایج را اعلام کنند و در نهایت آن را در اواسط شب اعلام کرد.

جامعه بین المللی سکوت کرده و در برابر به رسمیت شناختن و یا تبریک گفتن به منانگاگوا عمدتا ساکت مانده است. آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که برگزاری انتخابات معتبر، اصلی ترین شرط آنها برای لغو تحریم ها و حمایت از وام صندوق بین المللی پول است.

راه هایی که زیمبابوه بتواند آزادانه تر از زمان قبل از خروج موگابه از قدرت عمل کند، در طول مبارزات انتخاباتی و انتخابات نمایش داده شد: آزادی بیان و حمایت بیشتر از خشونت های تحت حمایت دولت. اما همچنان دست سنگین یک دستگاه کنترل قدرت قابل مشاهده بود.

گروه های حقوق مدنی بیش از 1000 مورد تهدید رای دهندگان و استفاده از منابع دولتی توسط مقامات حزب حاکم را برای خرید رای ثبت کرده اند. و در روز چهارشنبه، ارتش به اعتراضات مخالفان و شورش های گسترده در مرکز شهر «هراره»، با شلیک گلوله به افراد غیر مسلح پاسخ داد و دستکم 6 تن را کشت و بسیاری دیگر را زخمی کرد.

در روز جمعه، پلیس ضد شورش تلاش کرد تا یک کنفرانس خبری را که توسط مخالفان ترتیب داده شده بود، به وسیله کوبیدن باتوم ها بر سر آنها مختل کند.

«نلسون شامیسا» رهبر جنبش برای تغییر دموکراتیک (MDC) متعهد شد تا نتایج انتخابات روز دوشنبه را در دادگاه محکوم کند و کمیسیون انتخابات را متهم به ترتیب دادن «کودتا علیه اراده مردم» کرد.

وی گفت که داده هایش نشان می دهد که او 56 درصد از آراء به دست آورده است و از جامعه بین المللی خواست تا به او برای خلاصی از ظلم و انحراف این دیکتاتوری کمک کنند».

او به زیمبابوه ای ها گفت: «منتظر زمان خودتان باشید. جشن می آید و پیروزی حتمی است.»

به گفته کمیسیون انتخابات، منانگاگوا 50.8 درصد کل آرا را کسب کرده است. حزب او همچنین اکثریت دو سوم پارلمان را به دست آورده است. چامیسا در هراره، بیش از 70 درصد کرسی ها را به دست آورده که تقریبا دو برابر کل آراء جنبش برای تغییر دموکراتیک در انتخابات های قبلی بود.

منانگاگوا روز جمعه خود را از خشونت پلیس در روز چهارشنبه دور کرد اما پلیس هم روز جمعه خود را از اقدامات ارتش دور کرد اما هنوز معلوم نیست که آیا او، به عنوان فرمانده کل، در کنترل نیروهای امنیتی است که با آن رابطه طولانی دارد یا اینکه تندروها در داخل ارتش از ترس از دست دادن قدرت، اوضاع را در کنترل خود درآورده اند.

«پیرز پیگو» از گروه بحران بین المللی گفت: «توپ در زمین منانگاگوا است. مشروعیت او اکنون باید از دیدگاه دولت و شفافیت بدست آید، یعنی او باید علنا در مورد اتهاماتش در خصوص رابطه اش با نیروهای امنیتی و همچنین در مورد شمارش آراء شفاف سازی کند.»

به گفته پیگو، چامیسا هیچ شواهدی برای اتهام تقلب ارائه نکرده و تا زمانی که این کار را نکند، نقش او تا حد زیادی به عنوان یک اختلالگر است. اما حزب حاکم زانو پی اف و کمیسیون انتخابات، مجموع کل رای خود را از ستادهای رای گیری مختلف منتشر نکرده اند که این همان چیزی است که انتظار می رود حزب مخالف از آن به عنوان شواهد اصلی مداخله بهره بگیرد.

در روز جمعه، مردم در هراره پس از یک هفته از تنش و هرج و مرج در مرکز شهر، کار خود را در حالی آغاز کردند که بر سر رئیس جمهور 75 ساله کشورشان دچار دودستگی شده بودند. شماری وی را ناجی خود می دانستند و شماری دیگر نگران بودند که او بدتر از موگابه باشد.

«لومور کاتونگوا» یکی از طرفداران منانگاگوا می گوید: «او در زمان حکومت موگابه در کنارش بوده و همه اشتباهاتش را می داند. ما جشن می گیریم زیرا زیمبابوه اکنون می تواند به برادری ملت ها بپیوندد.»

اقتصاد زیمبابوه در وضعیت خطرناکی قرار دارد. تورم فراموش نشدنی در سال 2009، مردم این کشور را مجبور کرد تا در اوج بحران اقتصادی، مجبور به حمل کیسه های پلاستیکی مملو از اسکناس برای خرید کالاهای اساسی مورد نیاز خود شوند و این در حالی بود که بهای کالاها نیز دستکم 2 بار در روز افزایش می یافت. موگابه استفاده از ارزها از جمله دلار آمریکا و رند آفریقای جنوبی را در سال 2009 پس از نابود شدن ارزش پول ملی آغاز کرد. اما هنوز هم این کشور با تبعات این بحران دست و پنجه نرم می کند.

منانگاگوا در مبارزات خود به شعار جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد شغل متمرکز بود. اما میلیونها نفر قبلا مهاجرت کرده اند و بعضی از هواداران چامیسا در صبح جمعه در مورد پیوستن به این موج مهاجرت صحبت می کردند.

سرکوب تجمع های مخالفان در روزهای چهارشنبه و جمعه به بسیاری این باور را داده که منانگاگوا هم همچون موگابه برای سرکوب مخالفان از نزدیک با ارتش همکاری خواهد داشت.

منانگاگوا سال ها وزیر دفاع و رئیس سازمان اطلاعات زیمبابوه بود و متهم به مدیریت کردن برخی از بزرگ ترین جنایات موگابه، از جمله قتل عام ده ها هزار تن از اعضای یک گروه قومی اقلیت، انفجار در محله های محل سکونت عمده مخالفان و مبارزات انتخاباتی خشونت باری است که باعث شد حزب مخالف مشارکت در انتخابات 2008 را تحریم کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.