هند می گوید که هدف از این عملیات پاک سازی مهاجران غیرقانونی انبوه بنگلادشی است.لیکن این اقدام نگرانی هایی را در زمینه اخراج بی رحمانه اقلیت های نژادی در ایالت آسام به وجود آورده اس

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وبسایت عربی پست در گزارشی نوشت: دولت هند امروز دوشنبه اعلام کرد که به موجب فهرست های جدید و جنجالی شهروندان، ملیت 4 میلیون نفر را در ایالت «آسام» در شرق ای کشور را لغو کرده است؛امری که منجر به بروز  نگرانی از عملیات اخراج شهروندانی شده است که بیشتر آن مسلمانان بنگالی زبان هستند.

شناسنامه ملی شهروندان فقط شامل شهروندانی می شود که توانسته اند ثابت کنند که قبل از سال 1971 در آسام اقامت داشتند آن زمان که میلیون ها نفر در جریان جنگ و همراه با آن استقلال بنگلادش به این ایالت فرار کردند.

مدیر کل شناسنامه ها در هند گفت: این یک روز تاریخی برای آسام و هند به شکل  کلی است.گام مهمی در ارتباط با انتشار نخستین طرح کامل شناسنامه ملی برای شهروندان برداشتیم.

وی افزود کسانی که فهرست شامل آنها نمی شود فرصت بزرگی دارند تا برای ثبت نام شان در فهرست نهایی اعتراض کنند.

هدف از عملیات

هند می گوید که هدف از این عملیات پاک سازی مهاجران غیرقانونی انبوه بنگلادشی است.

لیکن این اقدام نگرانی هایی را در زمینه اخراج بی رحمانه اقلیت های نژادی در ایالت آسام به وجود آورده است.

دولت هند برای جلوگیری از اعتراض ها و وقوع خشونت ها توسط قشر هدف قرار گرفته شده تأکید کرد که هیچ کس با اخراج فوری مواجه نمی شود.

برخی مسئولان دولتی گفتند که دولت درها را به روی اعتراض همه کسانی که این قانون شامل آنها شد را باز می کند اما این معنایش این است که میلیون ها خانواده تا زمانی که تصمیم نهایی درباره وضع قانونی شان اتخاذ شود، به خاکستر فراموشی سپرده می شوند.

بر اساس توافقنامه آسام که «راجیو گاندی» نخست وزیر آن را در سال 1985 امضا کرد همه کسانی که نمی توانند ثابت کنند که به این ایالت شمال شرقی قبل از 24 مارس 1971 آمده اند از فهرست های انتخاباتی حذف و اخراج می شوند.

لیکن فعالان می گویند که شورای پناهندگان به عنوان بهانه ای برای حمله ملی گرای های هندوس و تندرو به جامعه بنگالی ها که بخش بزرگی از آنها را مسلمانان شکل می دهند، مورد استفاده قرار می گیرد.

شمار زیادی از بنگالی ها در اراضی مرطوب سرسبز در طول رود «دراماپوترا» زندگی می کنند؛ این رود یکی از روهای اصلی در آسیا است و از چین و هند و بنگلادش عبور می کند.

برخی مسئولان هندی مدعی هستند که بنگالی های غیرقانونی غالبا از مدارک جعلی استفاده می کنند و بررسی دقیق همه اسناد تنها راه اخراج شان است.

لیکن«نازرول علی احمد» فعال بنگالی به بی بی س گفت که «این فقط یک توطئه برای ارتکاب جنایت هاست».

وی افزود:« آنها علنا برای راحت شدن از مسلمانان تهدید می کنند و دقیقا چیزی شبیه به آن چه برای مسلمانان روهینگیا در میانمار رخ داده است برای ما نیز ممکن است در این جا رخ دهد.»

دولت«ناریندا مودی» نخست وزیر هند این مقایسه ها را رد می کند و تأکید می کند که کمیته آشتی ملی غیرسیاسی است و دادگاه عالی سکولار در کشور بر آن اشراف دارد.

با وجود این نخست وزیر هند شرمی از این ندارد که ارجحیت مهاجران هندو را بر بنگلادشی ها ابراز کند و بگوید که هند باید از مهاجران هندو حمایت کند.

مودی همانطور که در جمع بزرگ مردم در سال 2014 گفت:اما کسانی که نفوذ کرده اند و نیز دیگران باید اخراج شوند.

حزب «بهاراتیا جاناتا»  حاکم بر هند در حال بررسی لایحه ای برای تضمین حقوق مهاجران هندوس به لحاظ قانونی هاست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.