با اخراج ها، انتصاب ها و توئیت های اخیر دونالد ترامپ گمانه زنی ها در مورد پاک شدن کل صورت مسئله دخالت روسیه در انتخابات 2016 و احتمال اخراج بازرس ویژه این پرونده توسط وی قوت گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله پولتیکو گزارش داد: رسوایی برج ترامپ همچون انفجار یک دستگاه هسته ای با عملکرد بالا در حال درنوردیدن تمامی سطوح قدرت و نفوذ در تمدن آمریکایی هاست. این رسوایی جامعه اطلاعاتی را علیه رئیس جمهور بسیج کرده است و اعضای آسیب دیده کنگره را فراخوانده است تا خواستار راه اندازی جنگ سرد شوند. بازرس ویژه و دو کمیته کنگره صدها شاهد را مورد پرسش قرار داده اند و میلیون ها صفحه سند در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا جمع آوری کردند.

امواج شوکه کننده این انفجار، اف بی آی را نابود کرده و مدیر و معاون آن را اخراج کرده است. زیردستان رئیس جمهور، خویشاوندان و متحدانش در معرض خطر قرار گرفته اند. برخی از آنها اعتراف کرده اند که به اف بی آی دروغ گفته اند. برخی دیگر نیز به پولشویی اعتراف کرده اند. ابتکارات سیاست خارجی برای تحریم های روسیه مورد بررسی قرار گرفته است. سرمایه شرکت رئیس جمهور، به دلیل احتمال ارتباط داشتن با روسیه، احتمالا زیر ذره بین بازرس ویژه، و در انتظار حسابرسی اوست. نه رسانه های ما و نه مخاطبان آنها نمی توانند به اصل قضیه دسترسی داشته باشند.

این سوال که آیا رئیس جمهور بازرس ویژه را اخراج خواهد کرد یا خیر، از زمان انتصاب رابرت مولر تا به امروز مطرح بوده است. اما این هفته رئیس جمهور یک سری سیگنال هایی را در خصوص انجام چنین کاری ارسال کرد. نیویورک تایمز این هفته گزارش داد: کاخ سفید می گوید ترامپ به اخراج مولر فکر نمی کند، اما زمانی که رئیس جمهور در مورد «تضاد منافع» توئیت می کند، او به علت آن اشاره می کند که می تواند به عنوان ابزاری برای اخراج مولر استفاده شود.» احتمال اخراج مولر زمانی قوت گرفت که «جان داود» وکیل مدافع ارشد ترامپ به سی ان ان گفت که تحقیقات بازرس ویژه باید به پایان برسد. پس از آن داود استعفا داد و دلیل آن را بی توجهی ترامپ به توصیه های خود دانست.

ترامپ زمانی به پیش بینی های اولیه در مورد اخراج مولر قوت بخشید که از انتصاب «جوزف دی جنوا» دادستان ارشد سابق به جای داود و پیوستن او به تیم حقوقی اش استقبال کرد. دی جنوا تئوری را مطرح کرده است که بر آن اساس توسط ماموران اف بی آی محاصره شده بود که امیدوار بودند از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور جلوگیری کنند، و همین فرضیه اخراج مولر را محتمل تر می کند.

رابرت مولر 17 مه گذشته از طرف وزارت دادگستری آمریکا ماموریت یافت درباره صحت و سقم اتهام تبانی میان ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ و روس ها در تبلیغات انتخاباتی آمریکا که برخی مسئولان حزب دموکرات مطرح کرده اند، تحقیق کند. این دادستان ویژه یک تیم بزرگ تشکیل داده و با این کار جدی بودن خود در پیگیری تحقیقات قضایی را در این پرونده پرهیاهو نشان داده است. هیئت منصفه بزرگ مولر، از شماری از شهروندان آمریکایی تشکیل شده است که در جلسات غیرعلنی بحث و رایزنی می کنند و تصمیم می گیرند که آیا شواهد و مدارکی که دادستان درباره یک موضوع جمع آوری کرده مبنای قانونی و قضایی لازم را برای اعلام جرم بر ضد شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی دارد یا خیر. اولین مورد تفهیم اتهام در پرونده دخالت احتمالی روس ها در انتخابات سال 2016 آمریکا اواخر سال گذشته توسط این هیئت منصفه بزرگ تایید شد.

تحقیقات مولر و همکارانش زمانی وارد مرحله حساس شد که یکی از مشاران پیشین ترامپ که «جرج پاپادوپولوس» نام دارد و در قضیه بحث برانگیز دخالت احتمالی روس ها در انتخابات آمریکا در حاشیه قرار داشت،‌ در بازجویی ها به بیان اظهارات دروغین به بازرسان اف بی آی اعتراف کرد.

پاپادوپولوس که مسئولیت رسیدگی به مسائل سیاست خارجی را در ستاد انتخاباتی ترامپ بر عهده داشت، تلاش کرده است روابط و تماس های عمیق خود را با میانجی گران روس کتمان کند. وی اعتراف کرد که روس ها به او گفته اند اطلاعات لازم (هزاران ایمیل) را برای سیاه کردن چهره هیلاری کلینتون در اختیار دارند.­

تیم بازرس ویژه، تاکنون با شماری از چهره‌ های نزدیک به ترامپ از جمله «جف سشنز» دادستان کل و «مایک پومپئو» رئیس سابق سازمان سیا جلسه داشته است. پیشتر و به درخواست این تیم، هیات منصفه عالی دادگاه فدرال آمریکا برای 16 شهروند و نهاد روس که متهم به مداخله در روند انتخابات و ساز و کار سیاسی آمریکا شده‌ اند، کیفر خواست صادر کرده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.