دولت امارات متحده عربی صبح روز برگزاری نشست سران را برای اعلام تشکیل«کمیته» همکاری نظامی، سیاسی، اقتصادی، رسانه ای و فرهنگی میان این کشور و عربستان سعودی به ریاست ولیعهد های امارات و عربستان را انتخاب کرد و این اقدام پیام روشنی بود که می گوید این کمیته جایگزین جدید شورای همکاری خلیج فارس قدیم است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت که بعد از ظهر روز گذشته -سه شنبه- برگزار شد به دلیل آن که در سطح پایین و در مدت زمان کوتاهی برگزار شد و بسیار خسته کننده بود و در عین حال به آن توجه و اهمیت داده نشد زیرا فقط به مدت دو ساعت و نیم طول کشید و بسیار عجله ای بود، وارد تاریخ شورای همکاری حاشیه خلیج فارس می شود.

شیخ« صباح الاحمد» امیر کویت اصرار بر برگزاری این نشست کرد و رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس در برابر مسئولیت های خودشان قرار داد زیرا نمی خواست که قطار نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه متوقف شود و به پایتخت کشورش نرسد. علاوه بر آن که وی تمایل به این نداشت که مسئولیت فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس به گردن وی بیفتد و بنابراین توپ را به میدان دیگران انداخت.

امیر کویت با استقبال از همه رهبران هیأت ها حکمت و تواضع زیادی از خود نشان داد. چهار هیأت یا وزرای خارجه بودند( عربستان و امارات) یا معاونان نخست وزیر (بحرین و سلطنت عمان).وی ماموریت استقبال از هیأت ها را به شیخ«خالد الحمد الصباح» وزیر خارجه و معاون نخست وزیر واگذار نکرد گویی می خواهد این پیام را به رهبران تحریم کننده بدهد که با تحریم آنها  چندان متأثر نشده است.

این قابل توجه بود که دورنگری اش به حفظ ظاهر شورای همکاری خلیج فارس از بیم سورپرایزهای احتمالی محدود نشد بلکه وی سخنرانی دست نویس با خط کوچک و در یک صفحه و بدون عینک ریز بین را خواند.

پایین بودن سطح نمایندگی، دولت و ملت کویت را ناراحت می کند زیرا بازتاب دهنده ناسپاسی از کشورشان و جایگاهش و تلاش هایی است که امیر این کشور برای حل اختلاف ها در خلیج فارس و حفظ حداقل اتحاد شورای همکاری خلیج فارس با میانجی گری در بحران کنونی از خود نشان داد.

نمی خواهیم بگوییم که این نشست آخرین نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس به همان شکلی است که هر سال و از زمان تأسیس شورا در سال 1981به آن عادت کردیم لیکن آغاز پایان آن واضح بود زیرا نمایندگان کشورهای تحریم کننده قطر یعنی عربستان، امارات و بحرین در سمت چپ شیخ صباح الاحمد ایستادند این در حالی بود که قطر با نمایندگی امیرش ، وزیر خارجه کویت و دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در سمت راست و نماینده دولت عمان در وسط ایستادند.

دولت امارات متحده عربی صبح روز برگزاری نشست سران را برای اعلام تشکیل«کمیته» همکاری نظامی، سیاسی، اقتصادی، رسانه ای و فرهنگی میان این کشور و عربستان سعودی به ریاست ولیعهد های امارات و عربستان را انتخاب کرد و این اقدام پیام روشنی بود که می گوید این کمیته جایگزین جدید شورای همکاری خلیج فارس قدیم است.

پر واضح است که حل بحران بحران خلیج فارس سخت و دشوار شده است و میانجی گرها خسته شدند به همین دلیل چه بسا سالها یا دهه ها ادامه پیدا کند. حل آن توسط میانجی گرها دشوار شده است و بالا گرفتن تنش توسط دو طرف بارزترین عناوین تحولات مرحله آینده است.

ما می دانیم که چرا « حمد بن عیسی آل خلیقه» پادشاه بحرین در نشست سران در کویت غایب شد زیرا به شکل زودهنگامی اعلام کرد که در نشستی که امیر قطر در آن شرکت دارد، شرکت نمی کند ولی نمی دانیم برای چه ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی این نشست را تحریم کرد و نمی دانیم چرا  شیخ« محمد بن راشد» معاون رئیس دولت امارات و شیخ« عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات غایب بودند و «انور قرقاش» وزیر دولت امارات در امور خارجی نماینده امارات بود. همه نشانه ها تا دو ساعت پیش از برگزاری نشست بر این تأکید می کرد که ملک سلمان به خاطر تعارف و رودربایستی که با امیر کویت دارد امیری که حکیم عرب توصیف می شود و رهبر مسن تر و خبره تر است، هر چند برای چند ساعت شرکت می کند ولی خبر رسید که شرکت نمی کند.

عربستانی ها از موضع بی طرفانه کویت در بحران خلیج فارس خرسند نبودند و در همین موضع گیری نیز امارات و بحرین با آنها همسو شدند و ماموریت بیان این ناخرسندی را به برخی از قلم به دست هایی از دایره تصمیم گیری در ریاض واگذار کردند.این قلم به دست ها نیز روی سر کویت منت گذاشتند و نوشتند که عربستان همه آینده خود را به خطر انداخت زمانی که از نیروهای آمریکایی خواستار دخالت شد و در اردوگاه دشمنی با عراق ایستاد و بیش از 150 میلیارد دلار برای «آزادی» کویت و بیرون کردن نیروهای عراقی از آن در سال 1991 هزینه کرد  و این را در اشاره ضمنی به این نوشتند که کویت جواب لطف عربستان را نداد و در فاصله ای برابر بین ریاض و دوحه ایستاد این در حالی بود که قطر حداقل در مرحله بعد از آزادی به موضع عراق نزدیک بود.

پرسشی که در این جا مطرح می شود این است که آینده شورای همکاری خلیج فارس چه می شود و آیا نشست های سران دیگر برگزار می شود یا اینکه نشست سران در کویت آخرین نشست است؟

ما در این اینجا در این روزنامه رأی الیوم خوش بین نیستیم و بر این باوریم که «کمیته» همکاری امارات و عربستان جایگزین است و بعید نمی دانیم که بحرین نیز در روزهای آینده به این کمیته ملحق شود و در مقابل میان کویت و عمان و قطر نیز نزدیکی به وجود بیاید.

روابط عربستان و کویت بر وفق مراد نیست و چه بسا پس از نشست شورای همکاری خلیج فار س در کویت بدتر شود. چه بسا اختلاف های دو کشور بر سر میدان نفتی«الخفجی» و میدان گازی «الدره» بار دیگر و در روزهای آینده روی سطح بیاید. و اما سلطنت عمان که با ایده تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به «اتحادیه» مخالفت کرد و خواستار درنگ و اجرای توافقنامه امضا شده به عنوان بستری برای هر گونه شکل جدید شد پیش بینی می شود که گرایش های استقلال طلبانه و بی طرفانه اش بیشتر شود و هویت ملی عمانی اش بر هویت خلیجی اش(خلیج فارس) بچربد.

شورای همکاری خلیج فارس و همه منطقه خلیج فارس در سایه دشمنی روزافزون با ایران و شدید شدن بحران های خلیج فارس و یمن اکنون در دوراهی دشواری قرار دارد و مساله نیاز به تصمیم های خطرناک و دشواری است...ما نیز در این حالت چاره ای جز انتظار و نظارت از دور نداریم با وجود آن که کمربندهای خود را برای وقوع سورپرایزهای بزرگ باید محکم کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.