نمایندگان آمریکایی هشدار داده اند که آمریکا تا مارس 2018 برای ممانعت از کره شمالی از ساخت موشکی که به واشنگتن برسد، فرصت دارد سازمان ملل باید اکنون برای جلوگیری از جنگ وارد عمل شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد احتمال وقوع جنگ بالقوه ویرانگر در شبه جزیره کره و جنگی که می تواند به سرعت با عواقب ناگوار گسترش یابد، با توجه به آخرین آزمایش موشکی کره شمالی افزایش یافته است. پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای اخیر توسط کره شمالی، به طور مستقیم نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می شد.

در همین حال رزمایش بزرگ آمریکا و کره جنوبی در حال حاضر با حضور 12 هزار نیروی نظامی و 230 فروند هواپیمای نظامی آغاز شده است و برای اولین بار اف 22 رپتور در آن حضور دارد؛ جنگنده نسل پنجمی که کره شمالی با توجه به سامانه های قدیمی خود هیچ شانسی برای رهگیری آنها ندارد. پیش از تمرینات نظامی، وزارت خارجه کره شمالی گفت که دولت ترامپ «جنگ هسته ای را گدایی می کند»، در حالی که «هربرت مک مستر» مشاور امنیتی ترامپ در مجمع دفاعی «ریگان» گفت: «کره شمالی بزرگترین تهدید فوری برای آمریکاست.»

در پایان یک سال سیاست رفتن تا آستانه جنگ، پیونگ یانگ در نهایت موشک هسته ای را ساخت که قادر به رسیدن به تمامی مناطق در خاک آمریکا است. کره شمالی بر این باور است که ساخت موشک هسته ای تنها بازدارنده آن در برابر تلاش های آمریکا برای تغییر نظام است.

هفته گذشته «جان بولتون» نماینده سابق آمریکا از لندن و مجلس عوام بازدید کرد. ماموریت او، چه رسمی و چه غیر رسمی، این بود که این پیام روسای سازمان سیا به ترامپ را منتقل کند که پنجره ای سه ماهه باز است و اگر در این مدت برای ممانعت از برنامه موشکی و هسته ای کره شمالی اقدامی صورت نگیرد، این کشور توانای حمله به شهرهای ایالات متحده از جمله واشنگتن را خواهد داشت.

این آخرین مهلت رسمی در ماه مارس، برای آنچه که فقط می تواند یک حمله پیشدستانه محسوب شود، همچنین چند روز پیش توسط فرمانده ارشد ایالات متحده به پارلمان اروپا هشدار داده شده بود. با توجه به گمانه زنی ها مبنی بر اینکه «مایک پامپئو» مدیر سی آی ای ممکن است به عنوان وزیر خارجه آمریکا جایگزین «رکس تیلرسون» شود، به نظر می رسد که ایستادگی ها به شدت افزایش یابد، چرا که گزارش می شود پامپئو حتی خط مشی سخت گیرانه تری نسبت به تیلرسون در قبال کره شمالی داشته باشد.

دولت ترامپ هنوز معتقد است که چین اهرم اصلی را در این تنش در اختیار دارد که می تواند صادرات نفتی را که «کیم جونگ اون» را در قدرت نگه می دارد قطع کند و به تغییر نظام در این کشور کمک کند. اما برای پیونگ یانگ که به نظر می رسد برای یک سال ذخایر اضطراری نفت داشته باشد، چنین کاری یک اقدام پیش پا افتاده محسوب می شود.

مذاکرات مستقیم بین آمریکا و کره شمالی چشم اندازی بسیار دورتر از همیشه دارد. مذاکرات طولانی مدت شش جانبه با هدف خنثی سازی بحران هسته ای کره شمالی - شامل آمریکا، چین، روسیه، ژاپن و کره شمالی و جنوبی - احتمالا فرصتی کمتری حل این مناقشه دارد.

دیپلماسی ممکن است تنها راه خروج از این بحران سریعا در حال توسعه باشد. اما کره شمالی عمیقا به سازمان ملل متحد بی اعتماد است؛ در حالی که دولت ترامپ نیز تنها زمانی سازمان ملل را تحمل می کند که هیچ گونه چالشی برای سیاست خارجی آمریکا باشد. در چنین وضعیت نامناسبی ممکن است زمان خوبی برای ابتکار عمل چین باشد که از «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد بخواهد دو طرف را پای میز مذاکره بیاورد و مذاکرات به میزبانی سازمان ملل را برگزار کند. این مذاکرات می تواند شامل چین و اتحادیه اروپا (که قبلا به عنوان میانجیگر معتمد ایفای نقش کرده بود) نیز باشد و نهایتا به مذاکرات مستقیم بین آمریکا و کره شمالی هم منجر شود.

این اقدامات برای پایان دادن به آزمایش موشکی و هسته ای کره شمالی به منظور تطبیق این کشور با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین توقف تمرینات نظامی بعدی تحت رهبری آمریکا لازم است. در حال حاضر از هیچ تلاشی برای جلوگیری از بروز جنگ که عواقب بسیار ناامید کننده ای برای این سیاره دارد، نباید فروگذار کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.