مساله نمایندگی نشانه ای برای هویت این نشست و اهمیت آن در صورت برگزاری اش است. هنوز معلوم نیست که رئیس هیأت عربستاتی پادشاه این کشور است یا« محمد بن سلمان» ولیعهد آن است؟ و چه کسی ریاست هیأت اماراتی را به عهده می گیرد، شیخ «محمد بن راشد» حاکم دبی همانطور که در بیشتر نشست های سابق خلیج فارس رخ داده است یا شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی خواهد بود یا نه شیخ«خلیفه بن زاید آل نهیان» بار دیگر پس از غیبتی طولانی از طریق این نشست خود را نشان می دهد؟

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به نشست آینده شورای همکاری خلیج فارس در کویت پرداخت و نوشت: اگر نشست شورای همکاری خلیج فارس که قرار است در کویت روز سه شنبه هفته جاری برگزار شود به عنوان آخرین نشست سران وارد تاریخ نشود اما قطعا در مقایسه با 37 نشست سابق که از زمان تأسیس این شورا در سال 1981 برگزار شد،بیشترین نشست مبهم و پر از اختلاف است.

تا زمان نوشتن این سرمقاله هیچ کدام از سه کشور تحریم کننده قطر یعنی عربستان سعودی و بحرین و امارات اعلام نکرده اند که دعوت های رسمی برای حضور در نشست سران را دریافت کرده اند و در نهایت نیز هنوز موضع رسمی خود را درباره این نشست اعلام نکرده اند این در حالی است که قطر و عمان اذعان کردند که دعوت نامه را دریافت کرده اند ولی به شکل رسمی پذیرش آن را فاش نکردند.

مهم تر از آن این است که نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس که قرار است دستورالعمل را تدوین کند و مسائل مطرح شده در میز رایزنی ها را مشخص کند و بیانیه پایانی را تدوین کند به مانند همه نشست های سابق، تا کنون و تا زمان نوشتن این سطرها در ساعت سه به وقت لندن و شش به وقت کویت و عربستان برگزار نشده است و هیچ بیانیه ای درباره برگزاری در روز فردا-دوشنبه- صادر نشده است.

فقط این رسانه های کویتی هستند که به شکل چکه چکه اخبار متناقضی درباره این نشست به بیرون درز می دهند و یک بار می گویند که امیر«تمیم بن حمد آل ثانی» به شکل علنی از ملک« سلمان بن عبدالعزیز» درباره اشتباهاتی که قطر در حق بردارانش مرتکب شده عذرخواهی می کند و بار دیگر تأکید می کنند که بحران خلیج فارس در نشست مورد رایزنی قرار نمی گیرد زیرا در دستور العمل این نشست درج نشده است.

مساله نمایندگی نشانه ای برای هویت این نشست و اهمیت آن در صورت برگزاری اش است. هنوز معلوم نیست که رئیس هیأت عربستاتی پادشاه این کشور است یا« محمد بن سلمان» ولیعهد آن است؟ و چه کسی ریاست هیأت اماراتی را به عهده می گیرد، شیخ «محمد بن راشد» حاکم دبی همانطور که در بیشتر نشست های سابق خلیج فارس رخ داده است یا شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی خواهد بود یا نه شیخ«خلیفه بن زاید آل نهیان» بار دیگر پس از غیبتی طولانی از طریق این نشست خود را نشان می دهد؟

همین سوالها را می توان درباره ریاست هیأت قطری مطرح کرد که آیا امیر تمیم در رأس این هیأت قرار می گیرد یا آن که این ماموریت را به یکی از برادرانش واگذار می کند تا در تنگنا قرار نگیرد و از هر گونه رویارویی یا برخوردها دوری شود؟ از سوی دیگر آیا سلطان« قابوس بن سعید»قاعده غیبت را در هم می شکند و ریاست هیأت سلطنت عمان را به عهده می گیرد؟ آن هم برای تقویت موضع کویت و حکیم آن شیخ« صباح الاحمد» امیر کویت، دقیقا همانطور که ریاست هیأت کشورش را در دوحه در چند سال پیش به عهده گرفت آن زمان که برخی از رهبران حاشیه خلیج فارس و به طور مشخص رهبران عربستان و بحرین تصمیم به تحریم آن به لحاظ نمایندگی را گرفتند و فقط به فرستادن وزرای خارجه خود بسنده کردند، زیرا با کشور میزبان اختلاف داشتند؟

یک منبع خلیجی به روزنامه رأی الیوم گفت که شیخ صباح الاحمد اصرار کرد که این نشست سران برگزار شود و برای رهبران خلیج فارس پس از آن که کاسه صبرش لبریز شد، دعوت نامه ها را فرستاد و تصمیم گفت که آنها را در برابر مسئولیت هایش قرار دهد زمانی که به آنها تأکید که چه بسا این نشست آخرین نشستی است که وی در زندگی و با ریاستش و در کویت در آن شرکت می کند.

همین منبع وقوع برخی برخوردها و رویارویی ها میان قطر و دشمنانش در صورت برگزاری نشست غیرعلنی سران را بعید ندانست و احتمال داد که نشست پروتوکلی علنی برگزار شود سپس همه چیز تمام شود و هیأت ها به لانه های خود برگردند.

هر کسی شبکه تلویزیونی الجزیره را در دو روز گذشته دنبال کرده باشد هیچ گونه تغییری یا آتش بسی را نمی بیند بلکه می بیند که اقداماتش علیه عربستان و امارات شدیدتر شده است همچنین جانبداری آشکاری از اردوگاه حوثی ها در رویارویی با حزب کنگره به ریاست«علی عبدالله صالح» می بیند؛ صالح این روزها توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و توفان قاطعیتش مورد حمایت است. الجزیره همچنین امارات را متهم به حصر خانگی« احمد شفیق» کاندیداری ریاست جمهور مصر می کند به مانند همان اتفاقی که برای «سعد حریری» در عربستان رخ داد و وی بازداشت شد. این شدت دادن به تنش توسط قطر حکایت از آن نیست که امیر«الجزیره» قصد دارد در نشست کویت عذرخواهی کند یا امتیاز دهد که عنوان آن پذیرش خواسته های دشمنانش است؛ خواسته هایی که در رأس آنها بستن این شبکه تلویزیونی است.

بی تردید نشست شورای همکاری خلیج فارس متفاوت تر نشست های سابق است البته اگر برگزار شود. همچنین بی تردید این نشست ایستگاهی مهم در مسیر شورای همکاری خلیج فارس چه مثبت چه منفی است و بعید نمی دانیم که به لحاظ رسانه ای پر سر و صداتر است زیرا ممکن است سورپرایزهای زیادی داشته باشد...و خدا  عالم تر است.

 

آخرین اخبار  از نشست سران در کویت

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر شامگاه یکشنبه از حضور امیر این کشور در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت خبر داد.

وزیر خارجه قطر در کنفرانس خبری در دوحه افزود: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با وجود اختلافات دیپلماتیک عمیق درون شورای همکاری خلیج فارس در نشست سران این شورا که در کویت برگزار خواهد شد، شرکت می کند.

قرار است سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت برگزار شود.

پیش از این  امیر کویت از قطر دعوت کرده بود که در این نشست شرکت کند.

اختلافات عربستان، بحرین و امارات با قطر، نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس را نیز تحت الشعاع قرار داده بود و برخی تردیدها را در خصوص برگزاری این نشست در تاریخ مقرر آن در پی داشت.

عربستان، مصر، امارات و بحرین ژوئن گذشته با ادعای حمایت قطر از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند، موضوعی که دوحه همواره آن را تکذیب کرده است. کشورهای تحریم کننده  چندی بعد فهرست شروط 13گانه خود برای از سرگیری روابط با دوحه را از سوی کویت به قطر اعلام کردند. مقام های قطری با رد اتهام این کشورها، پیش شرط های آنها برای از سرگیری روابط را مغایر با حاکمیت این کشور می دانند.

در تحولی دیگر، صبح امروز یکشنبه نیز دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس با صباح الأحمد امیر کویت دیدار و درباره برگزاری اجلاس این شورا گفت‌وگو کرد.

«عبداللطیف بن راشد الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس که به کویت سفر کرده است، صبح امروز یکشنبه با امیر کویت دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) گزارش داد که در این دیدار آمادگی لازم برای برگزاری سی‌وهشتمین دور اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس که قرار است طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در کویت برگزار شود، مورد بررسی قرار گرفت.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه کویت نیز دو روز پیش اعلام کرد که اقدامات مربوط به تحویل دعوتنامه‌های «صباح الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت به سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به پایان رسیده است.

برخی منابع دیپلماتیک نیز گزارش دادند که کویت از ریاض چراغ سبز برای برگزاری اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس بدون هیچ پیش‌شرطی را دریافت کرده است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.