نخست وزیر لبنان به کار خود بازگشت و طرح عربستان برای تضعیف حزب الله شکست خورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «سعد حریری» نخست وزیر لبنان پس از گذراندن تعطیلات بین المللی سه هفته ای که طی آن وی به طور ناگهانی استعفا داد، به خانه خود بازگشت و - حداقل در حال حاضر در پست خود مشغول به کار است.

اما در حالی که او بازگشته است و وعده گفتگوی سیاسی در مورد آینده این کشور، لبنان را به طور موقت از حاشیه سیاسی بیرون کشید، مسائلی که پیش روی این بحران قرار می گیرند همچون قبل جدی هستند.

گرچه حریری این موضوع را تکذیب کرده، اما سیاستمداران لبنانی و دیپلمات های خارجی می گویند که عربستان سعودی او را مجبور به استعفا کرد و حتی در نظر داشت وی را با برادرش جایگزین کند؛ به این امید آن که شاید این تحولات حزب الله را تضعیف کند.

این برنامه شکست خورد زیرا متحدان غربی عربستان سعودی در برابر این اقدام موضع گیری کردند و سعودی ها را مجبور به عقب نشینی کردند.

اکنون حریری یک بار دیگر در کشورش است و همه می خواهند بدانند بعدا چه می شود.

«ندیم مونلا»مشاور ارشد حریری گفت: «ما از اینجا کجا می رویم؟ همه نگاه ها به ایران و حزب الله است و من معتقدم که توپ در میدان آنها قرار دارد.»

سفر عجیب حریری نشان می دهد که چگونه لبنان در برابر برنامه های منطقه ای و بین المللی آسیب پذیر است. در نظام سیاسی مبتنی بر فرقه در یک کشور، اکثر احزاب اصلی به قدرت های خارجی برای تامین مالی متکی هستند. حریری از زمان تحویل گرفتن قدرت از «رفیق حریری» پدرش، این نقش را برای عربستان سعودی ایفا کرده است. کشورهایی مانند ایالات متحده و فرانسه نیز، با توجه به اینکه او یک رهبر طرفدار غرب است، از او حمایت می کنند.ایران نیز طرفدار حزب الله است.

علاوه بر دیدگاه های متفاوتی درباره نقش لبنان در جهان، میان حریری و حزب الله هم اختلافاتی وجود دارد. اما توافق سال گذشته آنها را در یک دولت قدرتمند قرار داد به گونه ای که حریری به عنوان نخست وزیر و «میشل عون» متحد مسیحی حزب الله به عنوان رئیس جمهور تعیین شد.

این آرایش سیاسی در داخل کشور موثر واقع شد. اما همانطور که عربستان سعودی و «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان و تندروی آن بیشتر درباره فعالیت های ایران و متحدانش در منطقه احساس خطر می کردند، به طور فزاینده ای این موضوع را هم غیر قابل قبول دانستند که متحدان لبنانی آنها دولتی را با اعضای گروهی که آنها یک سازمان تروریستی و تهدید امنیتی در نظر می گیرند، تشکیل دهند.

به گفته دیپلمات های خارجی و سیاستمداران نزدیک به حریری، ترس و نگرانی آنها به حدی بالا گرفت که آنها روز چهارم نوامبر حریری را به «ریاض» احضار، و او را مجبور به استعفا کردند. چند ساعت بعد، مقامات عربستان سعودی ادعا کردند که آنها موشکی از یمن را در نزدیکی پایتخت منهدم کردند. مقامات سعودی حزب الله را به دلیل کمک به حوثی ها سرزنش کردند و «ثامر السبهان» وزیر مشاور در امور کشور‌های حاشیه خلیج فارس در دولتسعودی، ایران و حزب الله را به اقدام جنگی علیه عربستان سعودی متهم کرد.

به گفته دیپلمات های خارجی و سیاستمداران لبنانی، مشخص نیست که سعودی ها انتظار داشتند پس از این استعفای حریری چه اتفاقی بیافتد، اما دستکم به نظر می رسد آنها ایده جایگزینی وی را با برادرش با این باور مطرح کرده باشند که او موضع سخت تری در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد.

«آلن عون» عضو پارلمان از حزب رئیس جمهور گفت: «این بخشی از این گفته بود که حریری آماده نیست این کار را انجام دهد، بنابراین اجازه دهید فردی را پیدا کنیم که بتواند چنین کاری بکند.»

اما این طرح پس از آن شکست خود که سیاستمداران از تمامی طیف های سیاسی و سایر اعضای خانواده حریری، این ایده را رد کردند که عربستان سعودی می تواند سیاستمداران کشورشان را به دلخواه خودش تغییر دهد.

«نهاد مشنوق» وزیر کشور لبنان و متحد حریری این ماه به خبرنگاران گفت: « لبنانی‌ ها یک تکه (گوشت) گوسفند و یا یک تکه زمین نیستند که مالکیت آن از یک نفر به نفر دیگر منتقل شود بلکه انتخابات بر سیاست لبنان حاکم است نه بیعت و هر کس جز این تصور کند از ماهیت سیاست لبنان و ساختار دموکراسی آن بی ‌خبر است.»

او گفت، «در لبنان همه چیز بر مبنای انتخابات اتفاق می افتد، نه تعهد به بیعت.»

کشورهای غربی مانند ایالات متحده و فرانسه تلاش کرده اند تا لبنان را با ثبات حفظ کند؛ بخشی از آن به این دلیل است که این کشور بیشترین تعداد پناهجویان در سرتاسر جهان را در اختیار دارد.

سعودی ها متحدان غربی خود را از برنامه های خود برای حریری مطلع نکرده بودند و مقامات در پاریس و واشنگتن هنگامی که از استعفای وی باخبر شدند، وحشت کردند.

مقامات آمریکایی گفتند هنگامی که السبهان وزیر سعودی چند روز بعد از استعفای اجباری حریر به «واشنگتن» وارد شد، مقامات در وزارت خارجه عربستان او را به دلیل اقدامی که موجب بی ثباتی لبنان شد، به شدت سرزنش کردند.

فرانسه نیز مداخله کرد. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه حریری را به پاریس دعوت کرد و بارها و بارها از سعودی ها خواست به او اجازه دهند این کشور را ترک کند.

حریری پس از توقف در فرانسه، مصر و قبرس، سه شنبه به «بیروت» بازگشت و از او مانند یک قهرمان استقبال شد. او روز بعد و در طول جشن روز استقلال لبنان اعلام کرد که استعفای خود را برای گفت و گو با دیگر رهبران سیاسی به تعویق می اندازد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.