بنگلادش و میانمار بر سر کمک به کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برای بازگشت صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به میانمار به توافق رسیدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از رویترز، «ابوالحسن محمود علی» وزیر خارجه بنگلادش امروز شنبه گفت که بنگلادش و میانمار بر سر کمک به کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برای بازگشت صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به میانمار به توافق رسیدند.

دولت های بنگلادش و میانمار روز پنجشنبه نیز توافقنامه ای را امضا کردند که شروط عملیات بازگشت آوارگان میانماری را تدوین کرده است و انتظار می رود که این عملیات طی دو ماه آغاز شود.تردید درباره اینکه آیا کمیساریای عالی پناهندگان در این زمینه نقش بازی می کند یا نه باعث شد که گروه های مدافع حقوق بشر درخواست حضور ناظران بین المللی برای تأمین امنیت بازگشت مسلمانان روهینگیا به میانمار  بکنند.

براساس گزارش عفو بین‌الملل، ارتش و دولت میانمار مسئول اوج‌گیری خشونت‌های اخیر شامل کشتار مردم روهینگیا، آتش زدن روستاها و آواره کردن بیش از 617 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا است.

بنابر این گزارش، ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست گذشته به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی جان کشته اند، اما به علت ممانعت میانمار از هرگونه تردد در مرز بنگلادش آمار دقیقی از تعداد قربانیان در دست نیست.

علاوه بر این، بیش از 300 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است. از سال 1970 تاکنون 84 درصد جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.