تیلرسون با اشاره به «جنایات وحشتناکی» که ماه‌های اخیر در این میانمار رخ داده است، گفت: «پس از تجزیه و تحلیل دقیق حقایق موجود، کاملا روشن شده است که آنچه در شمال ایالت راخین رخ داده، پاک سازی نژادی اقلیت روهینگیاست.»

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از یورنیور،«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، عملکرد دولت و ارتش میانمار را در قبال اقلیت مسلمان روهینگیا «پاک سازی نژادی» خواند و اعلام کرد که کاخ سفید در نظر دارد مسئولان این پاکسازی را هدف تحریم قرار دهد.

تیلرسون روز گذشته -چهارشنبه-  با اشاره به «جنایات وحشتناکی» که ماه‌های اخیر در این میانمار  رخ داده است، گفت: «پس از تجزیه و تحلیل دقیق حقایق موجود، کاملا روشن شده است که آنچه در شمال ایالت راخین رخ داده، پاک سازی نژادی اقلیت روهینگیاست.»

همچنین به گزارش رویترز، قانونگذاران آمریکایی اوایل ماه نوامبر اعمال تحریم ها و محدودیت های سفر علیه مسئولان نظامی میانمار را پیشنهاد داده بودند.

برخی از ناظران حقوق بشر نیز ارتش میانمار را به ارتکاب اعمال وحشیانه از جمله تجاوز دسته جمعی به روهینگیاهای فراری طی عملیات پاک سازی پس از حملات مسلحانه شورشیان به 30 مرکز پلیس و ارتش متهم کردند.

پیش از این سازمان ملل متحد نیز ارتش میانمار را به پاک سازی نژادی متهم کرده بود.

براساس گزارش عفو بین‌الملل، ارتش و دولت میانمار مسئول اوج‌گیری خشونت‌های اخیر شامل کشتار مردم روهینگیا، آتش زدن روستاها و آواره کردن بیش از 617 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا است.

 

دیدار پاپ فرانچسکو با مقامات میانمار و آوارگان روهینگیا

پاپ «فرانچسکو» رهبر کاتولیک‌های جهان قصد دارد در سفر هفته آینده خود به میانمار با سران ارتش میانمار و همچنین آوارگان روهینگا که به بنگلادش گریخته‌اند دیدار کند.

سخنگوی واتیکان به خبرنگاران گفت که پاپ قصد دارد با ژنرال «مین آنگ هلینگ» فرماندۀ ارتش دیدار کند. وی همچنین قصد دارد در دیدار جداگانه‌ای با «آنگ سان سوچی»رهبر دولت میانمار ملاقات کند.

 

اقلیت روهینگیا؛ قربانیان مذهب، سیاست و اقتصاد

کشور میانمار از ۱۳۵ اقلیت شناخته شده قومی تشکیل شده، اما از سال ۱۹۸۲ اقلیت مسلمان روهینگیا از فهرست اقلیت‌های قومی این کشور حذف شده است. این اقلیت همراه با ۴ اقلیت قومی دیگر از داشتن ملیت میانماری محرومند و بدین‌ترتیب حقوق انسانی آنان بسیار محدود و توسعه‌یافتگی آنان پایین است.

کشور میانمار از جمله کشورهای کمتر توسعه یافته است و براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ در رتبه ۱۴۵ از میان ۱۸۸ کشوری که آمار توسعه‌یافتگی آنان اندازه گرفته شده است، قرار دارد.

در این میان اقلیت مسلمان روهینگیا در وضعیت بسیار بدتری نسبت به سایر اقلیت‌های میانمار قرار دارند. براساس گزارش‌‌ یونیسف، حدود ۶۰ درصد از جمعیت روهینگیا به علت فقر اقتصادی هرگز به مدرسه نرفته‌اند و ۸۰ درصد از آنان بی‌سواد هستند.

وضعیت بد معیشتی این گروه با آغاز درگیری‌های سال ۲۰۱۲ که میان بوداییان و اقلیت مسلمان ساکن ایالت راخین آغاز شد، توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد. در شکل‌گیری این درگیری‌ها عوامل متعددی نقش داشتند، تنش‌های سیاسی-مذهبی و همینطور منافع اقتصادی سبب بروز این فجایع شده است.

بر طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل، نظامیان این کشور تنها به فراری دادن اقلیت روهینگیا از طریق اعمال خشونت بسنده نکرده و به دنبال راه‌هایی هستند که از بازگشت آنان جلوگیری کنند. تخریب و سوزاندن روستاها و زندانی کردن آوارگانی که به میانمار باز می‌گردند از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از بازگشت آنان صورت می‌پذیرد.

بنابر این گزارش، ارتش میانمار از 25 آگوست گذشته به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرده است. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان خود را از دست داده‌اند اما به علت ممانعت میانمار از هرگونه تردد در مرز این کشور با بنگلادش آمار دقیقی از تعداد جان باختگان در دست نیست. همچنین بیش از 300 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است.طبق آخرین گزارش سازمان ملل شمار مسلمانانی که از 25 آگوست به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به بیش از 617 هزار نفر رسیده است.از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست گذشته حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.