حمله به مسجدی در نیجریه بار دیگر نشان داد که اگرچه تروریست ها ممکن است از الفاظ مذهبی استفاده کنند، اما آنها از اسلام پیروی نمی کنند و سمبلی از 1.5 میلیارد مسلمان در سراسر جهان نیستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «قاری عسیم» از اعضای کارگروه «تنفر ضد اسلامی» در انگلیس در یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت نوشت: یک بمب گذار انتحاری در حالی که نمازگزاران برای برپایی نماز صبح در مسجدی در شمال شرقی نیجریه جمع شده بودند، خود را منفجر کرد و دست کم 50 نفر را کشت. این غیر قابل تصور است که فکر کنیم که قساوت فرد تا چه حد می تواند باشد که این چنین مردم بی گناهی را که در محضر خدا به سجده رفته اند، قتل عام کند.

در حالی که هیچ کس مسئولیت حملات وحشیانه شب گذشته در نیجریه را برعهده نگرفته است، به نظر می رسد بوکوحرام که پیش از این هم سابقه منفجر کردن مناطق عمومی از جمله مساجد را داشته، دست به این اقدام زده باشد.

از سال 2009، بوکوحرام در تلاش برای ایجاد به اصطلاح «دولت اسلامی» در منطقه، بیش از 20 هزار نفر را قتل عام کرده و 2 میلیون نفر را نیز مجبور به ترک خانه های خود کرده است. گرچه تروریست ها - چه بوکوحرام، داعش یا طالبان - ادعا می کنند که می خواهند یک «دولت به اصطلاح اسلامی» ایجاد کنند، اقدامات وحشیانه آنها نمی تواند در چارچوب اسلامی بگنجد. اگر حتی آنها اعتقاداتشان یکسان باشد، مطمئنا متوجه خواهند شد که اعمالشان بر خلاف اساسی ترین دین است که من به آن افتخار می کنم.

در حقیقت، اگر کسی می خواست نشان دهد که این گروه ها غیر اسلامی هستند، چه راهی بهتر از قتل عام وحشیانه نمازگزاران می توانست پیدا کند؟ این حمله بار دیگر نشان داد که اگرچه تروریست ها ممکن است از الفاظ مذهبی استفاده کنند، اما آنها از اسلام پیروی نمی کنند و سمبلی از 1.5 میلیارد مسلمان در سراسر جهان نیستند. هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه در عبادتگاه ها یا موسسات آموزشی، «شیطانی» است، نه اسلامی.

تروریسم عجیب و غریب امروزی این گونه است که حملات خشونت آمیز از میان مسلمانان بیش از معتقدان به دیگر مذاهب دیگر قربانی می گیرد، اما مسلمانان همچنان به عنوان تروریست در نظر گرفته می شوند!

طبق داده های شاخص جهانی تروریسم، از میان 10 کشور جهان که با بیشترین تهدید تروریستی مواجه هستند، 8 کشور اکثریت مسلمان دارند. نیجریه که سومین کشور جهان از لحاظ تهدیدات تروریستی است، دارای جمعیت تقریبا مساوی از مسلمانان و مسیحی ها است.

پس از شکست داعش، رویکرد سیاستمداران، دانشمندان علوم اجتماعی و رسانه ها نسبت به تروریسم از قبل مهم تر شده است.

ما مسلمانان نیز باید اذعان کنیم که تروریست های «اسلام گرا» از سخنان و مفاهیم مذهبی برای شستشوی مغزی جوانان استفاده می کنند. این پدیده جدیدی نیست و در طول قرن ها، بسیاری از دینداران مذهبی - در سراسر ادیان مختلف - با استفاده از این مکانیسم برای جذب جوانان و سوء استفاده در جهت مقاصد خود استفاده کرده اند.

این افراط گرایان مدرن در سنت اسلامی با عنوان «خوارج» شناخته شده اند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که بخش هایی از خاورمیانه یا آفریقا به عرصه ای برای نبرد جدید این خوارج تبدیل نمی شوند.

این افراط گرایان از هر کجا که الهام بگیرند - از سوء تفسیر متون مذهبی و یا ایدئولوژی نژادپرستانه و برون گرا - می خواهند ارزش ها و همزیستی ما را تضعیف کنند. تنها راه شکست آنها جایگزینی نفرت با درک درست و محبت است. ارزش های بردباری، آزادی های مدنی و آزادی، که انسان ها از فرهنگ های مختلف آن را گرامی می دارند، نباید از بین برود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.