فقط این دلال ها و تاجران نیستند که مورد سرزنش قرار دارند بلکه کسانی مورد سرزنش هستند که لیبی را به این وضع تأسف بار رساندند و در رأس آنها اتحادیه عرب است که پوشش قانونی برای حمله پیمان ناتو به لیبی را تأمین کرد و چراغ سبز برای ویرانی این کشور و کشتن سی هزار نفر از مردم آن را بدون آن که گناهی مرتکب شوند، داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  «عبدالباری عطوان» تحلیلگر و نویسنده مشهور عرب در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات لیبی و معضل جدید در این کشور پرداخت و نوشت: هر گز به ذهن ما به عنوان عرب خطور نمی کند که روزی در قرن و بیست و یکم زندگی کنیم و تجسد زنده و واقعی تجارت برده را در کشورهای عربی و در اراضی عربی و توسط کسانی که ادعا می کنند که متعلق به این امت ریشه دار و باور اسلامی اهل تسامح هستند را ببینیم که اولین امتی بود که با این پدیده شرم آور مبارزه کرد.

اتهام بردگی و دلالی انسان برای چندین قرن ما را دنبال کرد و تلاش می کردیم که این اتهام را از خودمان دور کنیم و از توطئه استعماری سخن گفتیم که می خواهد این اتهام را به ما بچسباند و آن را از طریق فیلم های درامی آن را تثبیت کند؛ فیلم هایی که هالیود پایتخت سینمای جهان میلیون ها دلار برای تولید و توزیع آنها خرج کرده است.

امروز «سیلی» از لیبی به ما زده شد که شاهد« انقلابی» بود که گمان می رفت آن را آزاد کرده و نظامی دموکرات و عادلانه تاسیس کرد که همه شهروندان در آن برابرند و از رفاه برخوردارند و عدالت اجتماعی بر آن حاکم است آن هم پس از آن که به اصطلاح نظام دیکتاوری سلطه جو را سرنگون کردند اما پس از گذشته هفت سال از این انقلاب اکنون این لیبی ما را سورپرایز می کند نه با هرج و مرج خونین و سلطه شبه نظامیان بر آن و فرار بیش از نیمی از ساکنان آن برای پیدا کردن امنیت در کشورهای همجوار و تبعیدگاه ها بلکه با تبدیل شدن طرابلس پایتخت آن یا یکی از مزارع آن به بازار  برده فروشی  که در آن در مزایده های علنی «برده های» آفریقایی و با بهای اندک که بیش از 400 دلار برای هر برده نیست، فروخته شوند.

جالب اینجاست که نظام دیکتاتوری سابق روی عرب ها در آفریقا را سفید کرد و نقش اساسی در فراموشی گذشته عرب ها در تجارت شرم آور برده را بازی کرد و کاری کرد که برادران آفریقایی این مساله را فراموش کنند زمانی که ده ها میلیارد دلار را برای رشد و توسعه اقتصاد قاره سیاه سرمایه گذاری کرد و فرصت های کار شرافتمندانه برای آفریقایی ها و تأسیس اتحادیه آفریقا بر اساس قواعد مدرن و بر اساس نظامنامه بسیار پیشرفته و جدید به وجود آورد.

نمی توانیم توجیه های که برخی از حاکمان کنونی در لیبی را بپذیریم که می گوید این مسال«حالت فردی» و نادر بوده است زیرا به خوبی از حجم «نژادپرستی» که در اذهان بیشتر آنها درباره برادران سیاه پوست آفریقایی شان ریشه دوانده، خبر داریم تا جایی که گویی این حاکمان از نسل ملیت آریایی هستند و سفیدی پوست شان مانند سفیدی پوست سوئدی ها یا مردم آلاسکاست. همین ها یا برخی از آنها یک شهر را به طور کامل به نام«تورغاء » در ابتدای «انقلاب» لیبی نابود کردند و هزاران نفر از مردم سیاه پوست را به زندان هایی که شبیه به زندان های نازی ها هستند به زندان انداختند و صدها نفر از آنها را به بهانه حمایت شان از نظام سرهنگ قذافی شکنجه کرده و کشتند. ما بر این باوریم که این شهر همچنان در وضع ویران خود به سر می برد و ساکنان آن یا کسانی که از آنها زنده ماندند از ورود به آن منع می شوند.

گزارش تصویری که شبکه تلویزیونی« سی ان ان » آمریکا منتشر کرد و بخشی از بازار برده فروشان در یکی از مزارع در طرابلس پایتخت لیبی را نشان می دهد دروغ نمی گوید و هر گونه تلاشی برای دفاع از آن فقط عاملان آن را محکوم می کند بیش از آن که دلالان و فروشندگان و خریداران را نیز محکوم کند.

فقط این دلال ها و تاجران نیستند که مورد سرزنش قرار دارند بلکه کسانی مورد سرزنش هستند که لیبی را به این وضع تأسف بار رساندند و در رأس آنها اتحادیه عرب است که پوشش قانونی برای حمله پیمان ناتو به لیبی را تأمین کرد و چراغ سبز برای ویرانی این کشور و کشتن سی هزار نفر از مردم آن را بدون آن که گناهی مرتکب شوند، داد.

نمی توانیم نقشی که کشورهای غربی «متمدن» به ویژه فرانسه و انگلیس در کنار آمریکا رهبر به اصطلاح جهان آزاد را در این مصیبت و رنج لیبی ها را فراموش کنیم که انقلاب را «جعل» کردند.جعلی که بعدها اسناد آن را ثبت کرد و هدف از آن نیز سرنگونی رهبر درگذشته لیبی بود نه به دلیل آنکه دیکتاتور سلطه گر بود بلکه به دلیل آن که می خواست «دینار» آفریقایی را به عنوان پول قاره آفریقا در تعامل ها به جای «دلار» و «یورو» رایج کند. این واقعیتی است که «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریا به آن اذعان کرد و از تأیید «توطئه» فرانسوی انگلیسی برای دخالت نظامی در لیبی به شدت ابراز ندامت کرد.

دم زدن دولت وفاق ملی برای انجام تحقیقات درباره این جرم برده فروشی فقط خاکستر پاشیدن در چشم هاست. این دولت چیزی از نام خود بهره ندارد یعنی هیچ ارتباطی با وفاق ندارد. اکنون در لیبی حداقل سه دولت هستند که با هم در سایه هرج و مرج خونین حاکم بر لیبی رقابت دارند.

کسانی که مستحق محاکمه شدن هستند همان کسانی هستند که توطئه را با ابزارهای غربی عملی کردند و کشور را به این وضعیت تأسف بار و وخیم رساندند.

 

 

تصاویر برده فروشی در لیبی

تصاویری در لیبی منتشر شده که نشان می‌دهد گروهی مشغول فروش مهاجران آفریقایی در بازار برده‌فروشان هستند.

این تصاویر که شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد مردان جوان برای کار در مزارع به حراج گذاشته می‌شوند و به مبالغ ۴۰۰ دلار و بیشتر به فروش می‌رسند.

انتشار این تصاویر باعث خشم اعضای اتحادیه آفریقا شده است.

مردانی که در بازار برده‌فروشان در نقطه‌ای نامعلوم از لیبی فروخته می‌شوند تبعه نیجر و بعضی دیگر از کشورهای جنوب آفریقا هستند.

«آلفا کنده» رئیس اتحادیه آفریقا، خواهان بررسی و تحقیق درباره این تجارت «نفرت‌انگیز» شده است.

سی‌ان‌ان در گزارش خود آورده است که مقام‌های لیبی تحقیق درباره تصاویر منتشر شده و بازار برده‌فروشی را آغاز کرده‌اند.

سواحل شمال لیبی کانون مورد توجه پناهجویان و مهاجرانی است که می‌خواهند خود را از آفریقا به اروپا برسانند.

آوریل سال جاری میلادی سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد شواهدی مبنی بر برده‌فروشی در لیبی به دست آورده است.

چند پناهجوی نجات یافته قبلا شهادت داده بودند که خرید و فروش شده و در اسارت ناچار به کار اجباری شده بودند.

رئیس این نهاد بین‌المللی آن زمان اعلام کرده بود که انسان‌ها براساس توانایی‌هایشان مثل بنایی و نقاشی ساختمان در بازار قیمت‌‌گذاری می‌شوند.

به شهادت پناهجویان نجات یافته، خرید و فروش بردگان در پارکینگ‌ها یا میدان‌ها انجام می‌شود و کسانی که به بردگی گرفته شده‌اند در کارگاه‌ها یا خانه‌های متروکه به کار وادار می‌شوند.

برخی از آنان گفته‌اند که اسیرکنندگان پیوسته آنها را کتک می‌زدند یا مورد آزار جنسی قرار می‌دادند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.