محاصره یمن توسط عربستان سعودی جنایت علیه بشریت است و کاخ سفید در صورت ادامه سیاست فعلی، شریک جرم عربستان خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در سرمقاله امروز خود نوشت: دو هفته از اقدام عربستان سعودی در محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن می گذرد؛ کشوری که دو سال و نیم است که زیر آماج بمباران های مخرب سعودی هاست. پیش از این، به گزارش سازمان ملل یمن از یکی از بدترین بحران های انسانی در جهان رنج می برد و هفت میلیون نفر در معرض قحطی قرار داشتند و 900 هزار نفر نیز به وبا مبتلا بودند. این شرایط اکنون بسیار بدتر شده است - و در عین حال سعودی ها به محاصره خود ادامه می دهند. وقت آن رسیده است که دولت ترامپ، که رهبری سعودی ها را برای مدت زمان طولانی تحمل کرده است، مداخله کند.

28 میلیون نفر یمنی برای تامین 90 درصد از نیازهای اساسی خود از جمله مواد غذایی، سوخت و دارو به واردات وابسته اند. اکثریت عمده این واردات از طریق بندر «حدیده» در شمال یمن که تحت محاصره قرار دارد، صورت می گیرد. عربستان سعودی این محاصره را پس از آن اعمال کرد که حوثی ها موشکی را به نزدیکی «ریاض» پایتخت آن شلیک کردند.

مقامات آژانس های بشردوستانه سازمان ملل هشدار داده اند که محاصره این کشور به سرعت اوضاع را به حد اضطرار می کشاند. در حال حاضر پیش بینی های آنها درست از آب درآمده است و بر اساس گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ، صنعا، حدیده و سه شهر پرجمعیت دیگر که در مجموع 2.5 میلیون نفر جمعیت دارند، به دلیل کمبود سوخت، دسترسی به آب آشامیدنی را از دست داده اند. یک میلیون کودک در معرض خطر ابتلا به بیماری دیفتری هستند، زیرا به واکسن آن دسترسی ندارند. به گفته «راشا محرز» مدیر عامل عملیات «کودکان را نجات دهید» در یمن، چندین شهر سوخت مورد نیاز برای آسیاب ها را از دست داده اند و میلیون ها نیازمند به مواد غذایی گرسنه خواهند ماند. خانم محرز گفت: «این محاصره زندگی در یمن را تحت الشعاع قرار داده است.»

هفته گذشته، عربستان سعودی واردات محدود اقلام بشردوستانه را از طریق بندر جنوبی «عدن» آزاد کرد. اما این دسترسی کافی نیست. به همین دلیل سه سازمان وابسته به سازمان ملل متحد - سازمان بهداشت جهانی، برنامه جهانی غذا و یونیسف - جمعه گذشته اعلام کردند که ادامه محاصره سایر بنادر و فرودگاه ها «وضعیت فاجعه بار کنونی را بدتر می کند.» گزارش محرمانه ناظران سازمان ملل متحد که به دست رویترز رسیده، نشان می دهد که سعودی ها با نقض قطعنامه 2015 شورای امنیت در مورد یمن، مانع از ارسال کمک های بشر دوستانه به این کشور شده اند.

دولت ترامپ، از طریق وزارت خارجه خود، به این محاصره اعتراض کرده و خواستار دسترسی «بدون محدودیت» به منابع انسانی شده است. اما بسیاری از مردم یمن معتقدند که کاخ سفید اگر این جنایت را تشویق نکند، دست کم در آن شریک است. مدت کوتاهی قبل از اعلام محاصره، «جارد کوشنر» به عربستان سعودی سفر کرد و با «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور ملاقات کرد. حتی اگر او از این محاصره بی اطلاع بود، کاخ سفید اهرم های جلوگیری از آن را در اختیار داشت. کاخ سفید باید بلافاصله وارد عمل شود یا در این جنایت علیه بشریت شریک جرم خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.