انتظار می رود حزب حاکم زیمبابوه امروز استیضاح رابرت موگابه در پارلمان این کشور را در پی اتمام ضرب الاجل تعیین شده برای استعفای او آغاز کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: حزب حاکم در زیمبابوه، حزب «زانو پی اف»، به دبیر کل خود دستور داده است تا کار استیضاح «رابرت موگابه» را به جریان بیندازد.

یک مقام حزب زانو پی اف اعلام کرد که با سر آمدن مهلت رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه برای کناره‌ گیری از قدرت تا ظهر دوشنبه، این حزب روند استیضاح وی را آغاز می ‌کند.

«لاومور ماتوک» گفت که اعضای حزب حاکم در پارلمان زیمبابوه امروز سه شنبه در نشستی طرح استیضاح موگابه را کلید می ‌زنند.

حزب حاکم زیمبابوه در پیش ‌نویس این طرح استیضاح، موگابه را «عامل بی ‌ثباتی» کشور خوانده و تاکید کرده که او حاکمیت قانون را زیرپا گذاشته و باعث «سقوط اقتصادی بی‌ سابقه» زیمبابوه در 15 سال اخیر شده است.

این متن همچنین می افزاید: «رابرت موگابه با ابطال اصل قانون اساسی کشور به سود همسر «تندخو، خشن و منفور» خود و رساندن او به قدرت کاری کرد که ارتش وارد عمل بشود و تانک ‌های خود را به خیابان‌ های پایتخت بیاورد.»

در همین حال رئیس دفتر رئیس جمهوری زیمبابوه اعلام کرد که موگابه دستور داده است تا روز سه شنبه هیئت دولت تشکیل جلسه دهد.

حزب حاکم زیمبابوه در بیانیه ‌ای اعلام کرد کنار گذاشته شدنِ رابرت موگابه از مقام ریاست حزب را روز دوشنبه به اطلاع وی رسانده است.

 

AFP237482518101649SA

 

حزب حاکم زیمبابوه روز یکشنبه موگابه را از رهبری این حزب برکنار کرد و در نشستی اضطراری‌ به وی هشدار داد که اگر تا ظهر دوشنبه (به ‌وقت گرینویچ) از مقام ریاست جمهوری کناره گیری نکند روند استیضاح او را آغاز خواهد کرد. رابرت موگابه شامگاه یکشنبه نطقی تلویزیونی ایراد کرد اما برخلاف پیش ‌بینی‌ ها، در این نطق حرفی از استعفا نزد.

«پال مانگوانا» از اعضای پارلمان روز دوشنبه گفت: «موگابه یک آدم کله شق است که صدای مردم را می شنود، اما نمی خواهد به آن گوش کند. مهم ترین اتهام موگابه این است که اجازه داده است همسرش قدرت را غصب کند در حالی که هیچ حقی برای اداره دولت ندارد. اما او در تجمع های عمومی به خادمان مردم و به معاون رئیس جمهور توهین می کند. او ارتش را هم تحقیر می کند. اینها اتهامات اوست.»

فرایند برکناری موگابه از طریق استیضاح روی کاغذ به نظر طولانی می رسد چرا که لازمه آن برگزاری نشست مشترک سنا و مجمع ملی زیمبابوه است. پس از آن نیز کمیته ‌ای با حضور 9 نفر از اعضای سنا باید تشکیل شود و سپس یک بار دیگر نشست مشترک سنا و مجمع ملی برگزار می ‌شود تا در نهایت رئیس ‌جمهور با دو سوم آراء از قدرت کناره بگیرد.

«الکس تی. ماگایسا» تحلیلگر مستقر در «لندن» پایتخت انگلیس گفت این فرایند به این سادگی که گمان می رود نیست.

او گفت: «این فرایند طی 24 ساعت یا حتی یک هفته که انتظار آن می رود انجام نمی گیرد. این فرایند به آن سرعتی که همه می خواهند قادر به پیشروی نیست.»

اما برخی از دیگر تحلیل‌ گران معتقدند که حزب زانو پی‌ اف به تعداد کافی سناتور و نماینده دارد که همه این فرایند را در ظرف یک روز به انجام برساند.

 

احتمال پناهندگی موگابه به آفریقای جنوبی

این در حالی است که امروز روزنامه تایمز چاپ آفریقای جنوبی گمانه زنی هایی را در مورد احتمال پناهندگی وی به این کشور مطرح کرده و گفته است اگر او و خانواده اش بخواهند به آفریقای جنوبی سفر کنند، دولت باید به آنها اقامتگاه بدهد و امنیت آنها را تامین کند.

 

methode%2Ftimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2Ff7176610-28d7-11e7-ae85-aa7f1ff8d93b

 

پروفسور «آنتونی ون نیوکرک» از مرکز دفاع و مدیریت امنیت در دانشگاه «ویتس» در این کشور گفت: «ما قبلا هم این کار را کرده ایم و در سال 2004 به رئیس جمهور مخلوع هائیتی و خانواده اش پناهندگی دادیم که این اقدام برای کشور سالانه 5 میلیون هزینه داشت.»

«جان آکوکپاری» استادیار دانشگاه «کیپ تاون» این اقدام را به نفع آفریقای جنوبی می داند و می گوید: «ممکن است احزاب مخالف با اعطای پناهندگی به موگابه مخالفت کنند اما بهتر است آنها با این کار موافقت کنند زیرا تجربه نشان داده بیش از آنکه زیمبابوه به آفریقای جنوبی نیاز داشته باشد، آفریقای جنوبی به زیمبابوه وابسته است.»

رابرت موگابه 93 ساله که مسن‌ ترین رهبر کنونی جهان محسوب می ‌شود، سه ‌شنبه گذشته با برکناری معاون اول رئیس ‌جمهور تلاش کرد که همسر خود، «گریس» را در این سمت بگذارد اما با عکس‌ العمل ارتش مواجه شد که او را در خانه خود حصر خانگی کردند.

 

unnamed

 

موگابه این مدت حمایت حزب حاکم را نیز از دست داد، اما وی علی ‌رغم فشار اعضای حزب همچنان از استعفا خودداری می‌ کند؛ امری که باعث شده حزب زانو پی ‌اف بخواهد از ابزار استیضاح برای برکناری رئیس ‌جمهور استفاده کند.

رابرت موگابه به مدت 37 سال رهبری حزب زانو پی اف را در اختیار داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.