زمان برگزاری کنفرانس گفت و گوی ملی سوریه روز 2 دسامبر تعیین شد و دو روز ادامه می یابد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، یک منبع آگاه در مخالفان سوری گفت که طرف روسی به وی تأکید کرده است که زمان برگزاری کنفرانس گفت و گوی ملی سوریه در «سوچی» 2 ماه دسامبر آینده برگزار می شود و به مدت دو روز ادامه می یابد.

این منبع در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که طرف روس به من اطلاع داد که زمان برگزاری کنفرانس گفت و گوی ملی سوریه روز 2 دسامبر تعیین شد و دو روز ادامه می یابد.

این منبع همچنین گفت که دور هشتم از مذاکرات ژنو در دو مرحله برای ایجاد فرصت برای اعضای هیأت های شرکت کننده  در کنفرانس گفت و گوی ملی سوریه در سوچی، برگزار می شود.

این منبع در ادامه گفت که بر اساس اطلاعاتی که به دست من رسیده است دور هشتم از مذاکرات ژنو در دو مرحله خواهد بود یکی از 28 نوامبر برگزار می شود و یکم ماه دسامبر به پایان می رسد و دومی هشتم دسامبر آغاز می شود و بین آنها کنفرانس گفت و گوی ملی سوریه برگزار می شود که قرار است 2 دسامبر برگزار شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه طی کنفرانس والدای در 19 اکتبر سال جاری ایده برگزاری کنفرانس ملی فراگیر سوریه را ارائه کرد.

در همین حال العالم نیز گزارش داد که ایران، روسیه و ترکیه آمادگی خود را برای فراهم کردن زمینه صلح و ثبات در سوریه اعلام کردند.

براساس این گزارش، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در «آنتالیا» درباره بحران سوریه گفت: سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به طور مداوم با یکدیگر در مورد همکاری در مناطق کاهش تنش در سوریه در ارتباطند در حالی که ترکیه با مشارکت کردها در هرگونه نشست بین المللی درباره سوریه مخالف است.

«آیتون آورهان» کارشناس امور خاورمیانه به شبکه العالم گفت: دیدارهای پیاپی میان کشورهای ضامن در روزهای اخیر، نشان دهنده اتخاذ تصمیمی راهبردی و عملی درباره بحران سوریه است که راه حل سیاسی و مسالمت آمیزی را در این کشور در پی خواهد داشت.

در همین حال، «دانیال عبدالفتاح»کارشناس امور ترکیه، نشست سوچی را مکمل نشست آستانه دانست و افزود: حضور همه کشورها طرف به سوچی ضروری است چرا که این کشورها با بسیاری از توافقات آستانه مخالفت کردند.

«مولود جاویش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه مجددا بر مخالفت شدید کشورش با هرگونه اعطای نقش و دعوت از احزاب کرد سوریه در روند مذاکرات حل سیاسی این کشور در نشست های بین المللی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به دعوت روسیه از دو حزب اصلی کردهای سوریه برای شرکت در اجلاس معروف به کنفرانس ملی سوریه که ماه آینده میلادی در شهر سوچی برگزار خواهد شد تاکید کرد: این ها گروه ها تروریستی بودند و ترکیه حاضر به همکاری و اعطای نقش به آن ها نمی باشد.

وی گروه موسوم به اتحاد دموکراتیک سوریه یا «پی وای دی» را زیر مجموعه گروه تروریستی تجزیه طلب «پ.ک.ک» قلمداد کرده و هم اکنون نیز برای مبارزه با آنها اقدام به استقرار گسترده نیرو و اشغال خاک شمالی استان های حلب و ادلب سوریه کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.