به نظر می ‌رسد رابرت موگابه رئیس جمهور 93 ساله زیمباوه، پس از کودتای «بدون خونریزی» اخیر ارتش آن کشور، بالاخره پس از 37 سال از قدرت کنار خواهد رفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: در چند روز گذشته اتفاقات بسیاری در زیمبابوه افتاده و یکی از قدیمی ترین سران کشورها در جهان تلاش کرده حتی تحت حصر خانگی ارتش، در قدرت باقی بماند.

در همین حال، ارتش زیمبابوه با اعلام دستگیری برخی از نزدیکان این مسن ‌ترین رهبر یک کشور در جهان، گفته است «پیشرفت مهمی» در گفت ‌و گوهای مربوط به کناره گیری موگابه از قدرت حاصل شده است. برخی از نمایندگان حزب حاکم نیز از رای عدم اعتماد به او گفته‌ اند.

اکنون هزاران زیمبابوه ای، در خیابان ها حضور دارند و خواستار خروج «رابرت موگابه» از قدرت هستند. آنها او را عامل سقوط اقتصادی کشورشان می دانند که زمانی یکی از قدرتمندترین اقتصاد ها در آفریقا بود. این افراد مهمترین بازیکنان در بحران کنونی در زیمبابوه هستند:

موگابه

0

رابرت موگابه 93 ساله از روز سه شنبه که ارتش وارد عمل شده، در حصر خانگی به سر می برد. این تصمیم به دنبال اقدام موگابه در برکناری معاون کهنه کار خود و پررنگ شدن احتمال جایگزینی او توسط «گریس موگابه» همسر او صورت گرفت. گفته می شود که موگابه در میانه مذاکرات در مورد خروج وی از قدرت، خواستار زمان بیشتری شده است. ارتش به او اجازه داد روز جمعه در انظار ظاهر شود. رئیس جمهور زیمبابوه برای اولین بار پس از تحولات اخیر این کشور در انظار عمومی ظاهر شد. وی در اولین حضور خود به دانشگاه «اوپن» هراره رفت تا در یک مراسم فارغ التحصیلی شرکت کند.

این مراسم به موگابه این امکان را داد تا حتی پس از درخواست ها برای کناره گیری وی، همچنان در کشور اعمال قدرت کند.

مردم

00

چندین هزار نفر در خیابان های پایتخت، هراره، در میانه بحران سیاسی موجود در آزادی بیان نادری خواستار کناره گیری موگابه از قدرت شدند. ارتش برای برگزاری تظاهرات روز شنبه فراخوان داده بود و طیف سیاسی مختلف و حتی وفاداران موگابه در حزب حاکم در این تظاهرات حضور داشتند.

ارتش

000

فرمانده ارتش زیمبابوه روز دوشنبه، پس از اینکه موگابه «امرسون منانگاگوا» معاون رئیس جمهور را از کار برکنار کرد، تهدید کرد که وارد عمل می شود و روز بعد این کار را کرد. در یک عکس خارق العاده، رسانه های دولتی بعدا عکس های ژنرال «کنستانتینو چیونگا» را در کنار «موگابه خندان» منتشر کردند. ارتش سعی می کند تصویری از یک کودتا را ایجاد نکند زیرا چنین اقدامی می تواند تحریم های منطقه ای را به وجود آورد و بیشتر به موقعیت این کشور در برابر سرمایه گذاران بین المللی آسیب برساند.

رهبران بعدی

منانگاگوا مدت کوتاهی پس از اخراج توسط موگابه، از کشور فرار کرد و محل اختفای او هنوز هم ناشناخته است. انتظار می رود که او دولت جدید را رهبری کند، و حامیان او می گویند که بعد از اتمام مأموریت خروج موگابه، او در انظار عمومی ظاهر خواهد شد. انتظار می رود در حکومت جدید رهبران مخالفی نظیر «مورگان تسوانگاری» که در سال های 2009 تا 2013 با موگابه مشترکا قدرت را در دست داشتند، نقش مهمی داشته باشند، اما آنها گفته اند هنوز با آنها تماسی گرفته نشده است.

بانوی اول

0000

گریس موگابه از زمانی که ارتش وارد شده، از تصویر خارج شده است. او که همیشه در مراسم های عمومی در کنار همسرش دیده می شد، اکنون روزهاست که دیده نشده است. بانوی اول، که به دلیل ولخرجی ها و چندین مورد اتهام در مورد اقدامات خشونت بارش در میان زیمبابوه ای ها عمیقا منفور است، روز گذشته در کنار رئیس جمهور در مراسم فارغ التحصیلی دیده نشد. و او در عکس های نشست های پارلمان هم دیده نشد. با وجود انتشار شایعاتی در مورد اینکه او از کشور فرار کرده است، تصور می شود که او همچنان در حصر خانگی به سر می برد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.