در حالی که شمار تلفات زمین لرزه مرگبار در مرز ایران و عراق به بیش از 500 تن رسیده و رئیس جمهور آمریکا هنوز در خصوص این سانحه مهیب ساکت مانده است، پنج سناتور دموکرات آمریکا در نامه ‌ای به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه کشورشان از او خواسته ‌اند شرایط ارسال کمک‌ ها به زلزله ‌زدگان کرمانشاه را تسهیل کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت آمریکایی «کامون دریمز» در گزارشی نوشت: در سایه تحریم های کنونی، ایرانی-آمریکایی های ساکن آمریکا از ارائه کمک به دوستان و خانواده های خود در ایران منع شده اند.

«تارا کنگرلو» خبرنگار ایرانی - آمریکایی ساکن شهر «نیویورک» در مورد محدودیت های اقتصادی گفت: «اوضاع کنونی بسیار دشوار است.»

اکنون پنج سناتور دموکرات («برنی سندرز»، «الیزابت وارن»، «ال فرانکن»، «توماس کارپر» و «دیان فانشتاین») در نامه ای خطاب به وزیر خارجه خود نوشته ‌اند:

«ما امروز این نامه را به دنبال زلزله اخیر در 12 نوامبر در ایران برای شما می ‌نویسیم. گزارش های اخیر نشان می دهد که این زمین لرزه بیش از 500 کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته و این زمین لرزه، به مرگ ‌بارترین زلزله سال در جهان بدل شده است. ما شما را ترغیب می‌ کنیم که هر گونه محدودیت ‌های وضع شده برای ایران را که مانع ارسال کمک‌ های مردمی به آسیب دیدگان می شود، رفع کنند.

در حالی که زمین لرزه هم ایران و هم عراق را لرزانده، تلفات ایران بیشتر است. ایالات متحده پس از سوانح مشابه در سال های 2003 و 2012 موجبات تسهیل ارسال کمک ها به ایران را فراهم کرد. در آن زمان، هم دولت «جورج دبلیو بوش» و هم دولت «باراک اوباما» تحریم ها را موقتا لغو کردند و وزارت دارایی و دفتر نظارت بر دارایی ‌های خارجی مجوز تسهیل ارسال این کمک ‌ها را صادر کردند.

در دولت بوش، مجوز دفتر نظارت بر دارایی ‌های خارجی به اشخاص در آمریکا اجازه می دهد تا به سازمان های غیر دولتی کمک مالی ارائه کنند. همزمان این دفتر با سازمان های امدادرسانی همکاری می کرد تا قوانین ارسال کمک های غذایی و دارویی را تسهیل بخشند.

با وجود چند دهه دشمنی و فقدان روابط دیپلماتیک رسمی میان دو کشور، ایالات متحده همواره در زمان اضطرار، دست کمک به سوی مردم ایران دراز کرده است. این بار هم نباید تفاوتی داشته باشد. ما از شما می خواهیم تا وزارت خارجه را در مسیر امدادرسانی هدایت کنید چنین تلاش هایی را با دفتر نظارت بر دارایی ‌های خارجی و دیگر آژانس های معتبر هماهنگ کنید تا تسریع کمک رسانی را تضمین کنید.

ممنون از توجه شما به این موضوع. ما منتظر پاسخ سریع شما هستیم.»

کاخ سفید در مورد کمک رسمی دولت آمریکا سکوت کرده است و وزارت خزانه داری در بیانیه ای این زلزله را «تراژدی» خوانده اما در مورد کمک رسانی چیزی نگفته است. ترامپ در مورد این زمین لرزه حتی یک کلمه هم نگفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.