نخست وزیر مستعفی لبنان پس از دو هفته اقامت مشکوک در عربستان که گفته می شود این اقامت اجباری بود، امروز وارد پاریس شد؛ سفری که ابعاد بحران لبنان را پیچیده تر می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «سعد الحریری» که گمانه زنی ها در مورد اقامت اجباری خود را رد کرده اما علنا ماهیت حضورش را در عربستان تشریح نکرده، قرار است امروز با رئیس جمهور فرانسه دیدار کند.

حریری از «ریاض» پایتخت عربستان در چهارم نوامبر اعلام کرد از سمت خود به عنوان نخست وزیر استعفا داده اما مقامات در لبنان می گویند این کناره گیری پذیرفته نخواهد شد تا زمانی که وی شخصا در بیروت اعلام استعفا کند.

سفر و استعفای غیرمنتظره حریری، بحران سیاسی در لبنان و حتی نگرانی هایی در مورد وقوع جنگ به وجود آورده است. به نظر می رسد عربستان سعودی به حریری فشار آورده است تا به عنوان بخشی از برنامه خود برای منزوی کردن حزب الله و فشار بر ایران استعفا بدهد.

در مسیر تلاش دیپلمات های اروپایی برای از بین بردن بحران، فرانسه نقش میانجیگری را برعهده گرفته است. فرانسه دارای روابطی قوی با لبنان است که به اوایل قرن بیست و یکم، و به خانواده حریری باز می گردد. «رفیق حریری» پدر سعد از دوستان نزدیک «ژاک شیراک» رئیس جمهور پیشین بود. رفیق حریری که نخست وزیر لبنان بود، در سال 2005 ترور شد.

ماکرون روز جمعه در نشست سران اتحادیه اروپا تایید کرد که حریری به زودی وارد پاریس می شود. ماکرون گفت: «او قصد دارد در روزهای آینده یا چند هفته آینده به کشور خود برگردد.»

در لبنان سوالات بسیاری بدون پاسخ باقی مانده است: اینکه آیا حریری به لبنان باز می گردد و چه زمان؟ آیا او استعفای خود را تقدیم می کند یا پس می دهد؟ و اینکه آیا دولت لبنان بازسازی می شود؟

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان معتقد است که گرچه بحران مرتبط با شخص سعد الحریری پایان یافته اما بحران سیاسی در لبنان آغاز شده است.

بری در عین حال که بازگشت حریری را شبه قطعی دانست، گفت: سخن گفتن درباره شرایط پس از بازگشت سعد به بیروت پیش از اینکه این اتفاق افتاده باشد و به سخنان وی درباره شرایط استعفایش گوش نداده باشیم، مردود است.

به نظر می رسد منظور رئیس پارلمان لبنان از آغاز بحران سیاسی در لبنان، احتمال بالاگرفتن اختلاف های سیاسی بعد از بازگشت الحریری به بیروت و بحث درباره تشکیل دولت جدید باشد.

صرف نظر از اقدام بعدی، حریری همچنان به عربستان سعودی وابسته خواهد ماند. منابع مالی شخصی و خانوادگی اش به شدت در این کشور گرفتار است. اما عربستان سعودی برای دستیابی به یک رویکرد سختگیرانه علیه ایران و حزب الله، حاضر به هر کاری است.

حریری می تواند در آستانه انتخابات پیش بینی شده در سال آینده به کار خود در دولت لبنان پایان دهد. تحلیلگران و دیپلمات ها گفتند که احتمال دارد که عربستان سعودی کمی بیشتر از یک تعهد لفظی تازه از تمامی طرف ها در قبال بی طرفی به دست آورد، به ویژه اکنون که به نظر می رسد این پادشاهی از سد فشارهای بین المللی عبور کرده است.

روشن است که حریری چند روز پس از برگزاری جلسات با چند تن از مقامات موجبات ناراحتی ریاض را ایجاد کرده است.

یکی از نظریه ها این بود که عربستان سعودی هنگامی که حریری ساعت ها قبل از پرواز به ریاض، با «علی اکبر ولایتی» در بیروت ملاقات کرد، خشمگین شد. یکی دیگر از فرضیه ها این بود که پس از دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با نمایندگان احزاب مسیحی لبنان که همچنان می خواستند او در خط مقابل حزب الله بایستد و «جارد کوشنر» داماد رئیس جمهور آمریکا که ولیعهد را به موضعی سختگیرانه تر در منطقه تشویق کرد، محمد بن سلمان تصمیم به چنین کاری گرفته است.

اقامت حریری در ریاض، نگرانی هایی را در لبنان در مورد طرح عربستان سعودی برای تشدید تنش ها، و کشیدن پای اسرائیل به جنگ و یا تحریک خشونت های داخلی در لبنان، شاید با تحریک پناهندگان فلسطینی یا سوری برای بحران سازی به وجود آورده است. مقامات بین المللی و لبنانی در تماس نزدیک با یکدیگر هستند تا مطمئن شوند وضعیت امنیتی آرام است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.