در پی توهین به رئیس جمهور ترکیه در رزمایش ناتو در نروژ ترکیه نیروهای خود را از این رزمایش خارج کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رزمایش روز گذشته پیمان ناتو در نروژ شاهد توهین یک افسر ارتش نروژ به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه این کشور و نیز به «آتاتورک» موسس جمهوری ترکیه بود.

در پی این اقدام ترکیه نیروهای خود را از این رزمایش خارج کرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز به دلیل توهین به اردوغان و آتاتورک در مانور ناتو در نروژ از ترکیه عذر‌خواهی کرد.

استولتنبرگ گفت که افسر توهین کننده در حین انجام مانور در نروژ شده، سرباز ناتو نیست.  وی کارمند قراردادی بوده که توسط کشور نروژ استخدام شده است.

«فرانک باک ینسن» وزیر دفاع نروژ  نیز از ترکیه به دلیل اتفاق ناپسند و خصمانه در رزمایش «Trident Javelin» ناتو در این کشور عذرخواهی کرد.

همچنین افسر ارتش نروژ به دلیل توهین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مانور ناتو اخراج شده و فرمانده جنگ این کشور نیز طى نامه اى عذر‌خواهی کرد.

این کارمند ارتش نروژ به دلیل استفاده از تصویر آتاتورک و نام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عنوان سیبل تیراندازی در جریان رزمایش ناتو در این کشور، از وظیفه خود برکنار شد.

 خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که به گفته یک مقام بلندپایه ناتو، تکنسینى در رزمایش شبیه‌سازی شده در مرکز فرماندهی مشترک جنگ در نروژ، تصویر آتاتورک را در بیوگرافی رهبران کشورهای دشمن گنجانده است که پس از اعتراض شرکت‌کنندگان ترک، ابراز ناآگاهی و عذرخواهی کرد.

در دومین اقدام توهین آمیز نیز یک پرسنل غیر نظامی وابسته به نیروهای مسلح نروژ نیز در قرارگاه هلند و در چارچوب مانور شبیه‌سازی شده حساب کاربری به نام «رجب طیب اردوغان» ایجاد کرده بود و به وسیله این نام کاربری، پیام داده بود که اردوغان با کشورهای متخاصم روابط نزدیکی دارد.

رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه نیز امروز طی سخنانی در نشست فراگیر روسای استان‌های ترکیه در مرکز این حزب در آنکارا پایتخت  این کشور گفت: «دیروز در جریان رزمایش ناتو در نروژ، از تصویر آتاتورک و نام من به عنوان سیبل تیراندازی استفاده شده است». 

اردوغان تأکید کرد: «خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش و عمر چلیک وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه که عازم کانادا بودند، روز گذشته این موضوع را اطلاع دادند و گفتند 40 نفر از نیروهای ما هم در این رزمایش حضور دارند که ما آنها را از رزمایش خارج کردیم و من واکنش آنها را تایید کرده و گفتم که حتی اگر آن تابلوها را جمع بکنند، سربازان ترکیه را از آنجا خارج کنید».

 

آغاز تحقیقات دادستانی کل ترکیه

از سوی دیگر، دادستانی کل آنکارا از آغاز تحقیقات قضایی در مورد اقدامات توهین آمیز و خصمانه علیه ترکیه در رزمایش «Trident Javelin» در مرکز فرماندهی ناتو در نروژ خبر داد.

دادستانی کل آنکارا طی انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحقیقات قضایی در مورد عامل و یا عاملان اقدامات توهین آمیز و خصمانه نسبت به مصطفی کمال آتاتورک موسس جمهوری ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کشور در رزمایش «Trident Javelin» در مرکز فرماندهی مشترک جنگ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در نروژ آغاز شده است».

بر اساس این بیانیه، دادستانی کل آنکارا تحقیقات قضایی در مورد عامل و یا عاملان اقدامات توهین آمیز و خصمانه نسبت به آتاتورک و اردوغان در رزمایش ناتو در نروژ را آغاز کرده است.

بنابر این گزارش، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در آوریل ۱۹۴۹ با هدف دفاع جمعی پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون ۲۸ عضو دارد. ترکیه یکی از اعضای مهم این پیمان است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.