فقط یک کشور است که پیش بینی می شود به شکل رسمی تشکیل کشور کاتالونیا که به شکل یکجانبه از اسپانیا اعلام استقلال کرد را به رسمیت بشناسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه اکسپرس انگلیس فاش کرد که تا کنون فقط یک کشور است که پیش بینی می شود به شکل رسمی تشکیل کشور کاتالونیا که به شکل یکجانبه از اسپانیا اعلام استقلال کرد را به رسمیت بشناسد.

این روزنامه نوشت: «میکو کارنا» عضو پارلمان فنلاند تأکید کرد که قصد دارد درخواستی را به پارلمان فنلاند برای به رسمیت شناختن کشور تازه تأسیس کاتالونیا ارائه کند.

اکسپرس در ادامه نوشت: به رسمیت شناختن کاتالونیا به عنوان یک کشور توسط فنلاند اقدامی است که باعث می شود این کشور اسکاندیناوی در رویارویی مستقیم با اتحادیه اروپا قرار گیرد و ضربه جدیدی به اتحادیه اروپا شکل می دهد که با قدرت از ادامه اسپانیای متحد تحت سیطره مادرید حمایت می کند.

این در حالی است که پارلمان  «کاتالونیا» روز گذشته  با اکثریت قاطع رای به استقلال این ایالت از اسپانیا داد.در پی اعلام استقلال کاتالونیا از اسپانیا مردم در ایالت جشن و پایکوبی را آغاز کردند.

پارلمان ایالت خود مختار کاتالونیا، اعلامیه جدایی این منطقه از اسپانیا را که پیش از این از سوی هواداران استقلال به مجلس محلی کاتالونیا ارائه شده بود را تصویب و با 70 رای مثبت، 10 رای منفی و 2 ممتنع به جدایی از اسپانیا رای داد.

مخالفان این اقدام در مجلس کاتالونیا پیش از رای گیری پارلمان را ترک کردند و این رای گیری بدون حضور مخالفان صورت گرفت.

«ماریانو راخوی»، نخست‌وزیر اسپانیا از مجلس سنای کشورش خواسته است تا از طرح برکناری دولت محلی کاتالونیا و اداره مستقیم این منطقه توسط دولت مرکزی حمایت کند.

«کارلس پوجدمون» رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا در شرق اسپانیا دو روز پیش  به دلیل فشار احزاب سیاسی حامی استقلال و سازمان‌های مردم نهاد از تصمیم برگزاری انتخابات زودهنگام منصرف شد.

پوجدمون که قصد داشت پیش از رای گیری در چارچوب اعمال ماده 155 قانون اساسی اسپانیا مبنی بر تعلیق دولت کاتالونیا و برگزاری انتخابات زودهنگام حداکثر ظرف 6 ماه انتخابات برگزار کند، نتوانست طرفداران استقلال را قانع کند.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل عادلانه نبودن ماده 155 با اجرای آن مخالف است، حزب مردم، به عنوان حزب حاکم را به نفع بردن از وضعیت موجود در کاتالونیا متهم کرد.

دولت کاتالونیا همچنین با ارسال نامه‌ای به سنای اسپانیا اعلام کرد که ماده مذکور وضعیت موجود در کاتالونیا را دشوارتر خواهد کرد و خودمختاری سیاسی آن را کاملا سلب خواهد کرد.

پیش از این دولت اسپانیا حکومت منطقه خودمختار کاتالونیا را منحل کرده و تصمیم به برگزاری انتخابات عمومی حداکثر ظرف شش ماه آینده را گرفته بود، این تصمیم برای رای گیری به مجلس سنای این کشور فرستاده شده بود. 

کارلس پوجدمون، رییس منطقه خودمختار کاتالونیا در شرق اسپانیا طی سخنانی در پارلمان محلی کاتالونیا که برای اولین بار پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در تاریخ 1 اکتبر ماه برگزار شد، با بیان اینکه مسئولیتی که مردم به او محول کرده اند را بر عهده می گیرد، اعلام کرده بود: «اگرچه کاتالونیا حق استقلال را بر اساس نتایج همه پرسی 1 اکتبر به دست آورد، برای گشایش راه مذاکره با دولت اسپانیا اعلام استقلال را به تعویق می اندازم و از این دولت می خواهم میانجیگری بین‌المللی را بپذیرد».

نخست وزیر اسپانیا در واکنش به این اقدام با دعوت به آرامش اعلام کرد که به زودی حاکمیت قانون به ایالت کاتالونیا باز می گردد.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا در پی نشست فوق العاده هیئت وزیران این کشور که پس از اعلام استقلال یک جانبه پارلمان محلی کاتالونیا برگزار شد، به موجب ماده 155 قانون اساسی، اختیارات دولت محلی خودگردان کاتالونیا و مدیران محلی پلیس را سلب کرد.

وی در ادامه از برگزاری انتخابات زودهنگام در 21 فوریه خبر داده و مشارکت شهروندان در این انتخابات را نیاز ضروری برای تعیین سرنوشت کشورشان خواند. 

راخوی همچنین تاکید کرد: اداره خودگردان کاتالونیا برای تحقق دوباره دموکراسی به سوی انتخاباتی قانونی، سالم و آزاد می رود. برگزاری این انتخابات برای اینکه کسی اقدام به حرکت غیرقانونی نکند، ضروری است. برای آنکه حتی یک دقیقه نیز فرصت را از دست ندهیم، باید زندگی کنار یکدیگر را دوباره بسازیم.

وی ضمن اشاره به اینکه امروز روزی ناراحت کننده برای اسپانیایی هاست، مردم را به آرامش و تدبیر فراخوانده و از تصمیم برای مسدود کردن تمامی نمایندگی های اداره خودگردان کاتالونیا در خارج از کشور به جز بروکسل خبر داد.

در همین حال، تصمیم دولت اسپانیا برای لغو خودمختاری ایالت کاتالونیا بر اساس ماده 155 قانون اساسی این کشور و برگزاری انتخابات زودرس محلی در 21 دسامبر با انتشار در روزنامه رسمی وارد مرحله اجرایی شد.

مجلس سنای اسپانیا نیز حاکمیت مستقیم بر ایالت کاتالونیا را به تصویب رساند.

دادگاه عالی قانون اساسی اسپانیا نیز 3 روز به کاتالونیا مهلت داد تا استقلال این منطقه را به تعلیق در بیاورد.

دادستان کل اسپانیا نیز اعلام کرد که رئیس منطقه کاتالونیا را به اتهام تمرد تحت تعقیب قرار می دهد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.