در چرخشی واضح، فعالیت ‌های سیا در افغانستان که پیش از این بیشتر بر مبارزه با القاعده متمرکز بود، تغییر یافته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از گسترش عملیات مخفی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در افغانستان خبر داد.

دو منبع ارشد در دولت آمریکا گفته اند سیا با اعزام تیم ‌های کوچکی از افسران و نیروهای پیمانی خود به افغانستان در کنار نیروهای دولتی این کشور هدف قرار دادن اعضای طالبان را آغاز کرده است.

بر این اساس، بخش عملیات ویژه سیا مدیریت این عملیات را بر عهده دارد.

یکی از مقام ‌های ارشد دولت آمریکا گفت این نشانه‌ ای از تسریع چنین اقداماتی برای مقابله با شبه نظامیان است.

پیش‌ از این فعالیت ‌های سیا در افغانستان بیشتر بر مبارزه با گروه القاعده و کمک به نیروهای اطلاعاتی افغانستان متمرکز بوده است. حال در چرخشی واضح، نقش جدید این آژانس هم سو با «مایک پامپئو» رئیس آن است که اقدامات و نقش فعالانه‌ تر با هدف مقابله با شبه نظامیان به صورت گسترده‌ تر در سراسر جهان را شامل می‌ شود.

این گسترش عملیات، انعکاسی از نقش تکراری سیا تحت ریاست رئیس جدید این سازمان محسوب می شود.

پامپئو این ماه در یک کنفرلنس امنیتی در دانشگاه ایالت «تگزاس» گفت: اگر ما نتوانیم تهاجمی رفتار کنیم، ماموریت خود را نمی ‌توانیم درست انجام دهیم. شما باید در هر زمان به فکر نابود کردن دشمنان باشید.

وی همچنین ادامه داد:‌ کاخ سفید به سیا اختیار داده تا در اقدامات و تلاش‌ هایش برای مقابله با شبه نظامیان تمامی جوانب را در نظر بگیرد و به موفقیت برسد.

این رویکرد جدید سیا توسط واحدهای کوچک موسوم به «تیم‌های تعقیب مقابله با تروریسم» اجرایی می‌ شود.

دونالد ترامپ 22 اوت استراتژی جدید دولت خود در قبال افغانستان و آسیای جنوبی را اعلام کرد که در آن هدف قرار دادن و کشتن تروریست‌ ها را در اولویت قرار داده است.

ترامپ، اهداف این استراتژی را «محو کردن» گروه داعش، شکست دادن القاعده و جلوگیری از افتادن افغانستان زیر کنترل طالبان عنوان کرد.

ترامپ گفت طرفدار خروج از افغانستان بود، اما خروج عجولانه از افغانستان می‌ تواند یک خلاء قدرت ایجاد کند که گروه‌ های تروریستی آن را پر خواهند کرد.

انتظار می‌ رفت رئیس جمهور افزایش چهار هزار سرباز جدید آمریکایی در افغانستان را اعلام کند، اما او در این سخنرانی گفت که راجع به تعداد سربازان و فعالیت‌ های آینده نظامی سخنی نمی گوید.

ترامپ اعتراف کرد که آمریکایی ‌ها از جنگ بدون پیروزی خسته شده اند و خودش نیز از «سیاست خارجی ‌ای که هزینه آن وقت طولانی، انرژی، پول و مهم ‌تر از همه از دست دادن جان‌ ها بوده است»، مایوس شده است.

سیا هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.